196 795 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Nuförtiden så fotar jag dem med telefonen; naturligtvis när de poserar med prylen.E elmont skrev:
Skriva upp är bra, men det finns en tendens att det inte blir gjort.
Jag skulle vid något tillfälle mäta på DC-bussen på en frekvensomriktare med ett oscilloskop. Jag minns inte varför och jag hade varken rätt kunskap eller utrustning. Efter det vet jag i alla fall att man inte skall ansluta oscilloskopets jord till negativa sidan av DC-bussen. Det small snarare än fräste. Det skedde utan personskador och den enda materiella skadan var en eller möjligen några säkringar.Mikael_L skrev:
Tänkte skriva något dumt förslag hur man kommer runt problemet med jordningen av oscilloskopet - men det gör jag inte. Däremot har man normalt minst 2 kanaler - och vill man bara se ett mätvärde använder man två probar och mäter differentiellt genom att sätta oscilloskopet på Copp eller Alt.A Avemo skrev:Jag skulle vid något tillfälle mäta på DC-bussen på en frekvensomriktare med ett oscilloskop. Jag minns inte varför och jag hade varken rätt kunskap eller utrustning. Efter det vet jag i fall att man inte skall ansluta oscilloskopets jord till negativa sidan av DC-bussen. Det small snarare än fräste. Det skedde utan personskador och den enda materiella skadan var en eller möjligen några säkringar.
Det var kanske 15 år sedan så jag minns inte alla detaljer. Jag har för mig att jag insåg att den var jordad och därför kopplade in oscilloskopet utan jord men det small i alla fall. Och tur var väl det eftersom jag annars spänningssatt hela höljet.B Boggi skrev:
Jag har vid andra tillfällen mätt med oscilloskop på prylar anslutna till nätet med större förkunskaper och framgång. och jag håller helt med om följande:
Det finns galvaniskt isolerade differentialprobar som är bra till ändamålet. Men de är ganska dyra. Jag har aldrig gjort så mycket sådana mätningar att jag tyckt mig kunna motivera ett inköp.Mikael_L skrev:
För diff-mätning sätter du referensprobens kanal i inverterat läge och väljer mode Add. Vilket resulterar i tex Ch1 + (-Ch2) Ch2 används då som referens (-) probe.B Boggi skrev:
Med Alt väljer man alternerande svep.
Vilken nostalgi sådana anläggningar sysslade man med på 1978-1985 både vattenkraft och reservkraftverk.useless skrev:
Fick du med turbinen också? Har du vattenfall på tomten?
Det där var riktigt häftig anläggning.
800kW 1200A eller mer.
Du fulladdar en Tesla på 7-8 min
Redigerat:
Grendosa med klippt jord.A Avemo skrev:Jag skulle vid något tillfälle mäta på DC-bussen på en frekvensomriktare med ett oscilloskop. Jag minns inte varför och jag hade varken rätt kunskap eller utrustning. Efter det vet jag i alla fall att man inte skall ansluta oscilloskopets jord till negativa sidan av DC-bussen. Det small snarare än fräste. Det skedde utan personskador och den enda materiella skadan var en eller möjligen några säkringar.
Nuff said.
/Höghus
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Lite gamla bilder ifrån besök i Linköping tekniskaverken museum 2018. Inte dom bästa bilderna då det var ont om tid och varmt som bara den. Men väl värt ett besök om man är i krokarna.
Hur fungerade det egentligen med de där knivströmbrytarna? I mina ögon är de direkt superduperlivsfarliga.
Hade man dom öppet och tillgängliga på väggen och litade på att ingen skulle ramla in i dom av misstag eller satt dom alltid skyddat bakom någon dörr eller liknande?
Hade man dom öppet och tillgängliga på väggen och litade på att ingen skulle ramla in i dom av misstag eller satt dom alltid skyddat bakom någon dörr eller liknande?
Dom satt väl i utrymmen som bara dom "instruerade" skulle ha tillgång till OCH spänningen var lägre Och det var inte knivarna som var spänningssatta utan den del av brytaren som täcktes av backelit. Den enda gång knivarna var spänningssatta var när brytaren var till och då döljdes även knivarna av backeliten.tensiden skrev:
Ps
Nu när jag sett bilden förstår jag bättre vilken typ av brytare du menar och då faller delen med backelit bort.