E elmont skrev:
Man ska inte låna ut grejer, i alla fall om man inte gör som jag har gjort och skaffat en pärm där jag nogsamt antecknar vem som lånar vad och vem som lämnat tillbaka.
Nuförtiden så fotar jag dem med telefonen; naturligtvis när de poserar med prylen.

Skriva upp är bra, men det finns en tendens att det inte blir gjort.

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oscilloskåp är en notoriskt dålig grej att hålla på och mäta med i nätspänning. Alla äldre skåp, och många moderna bänkskåp är inte galvaniskt frånkopplade från jorden, och minsta lilla felkoppling gör att det fräser till och instrumentet och en säkring är paj, det ena billigt det andra dyrt.
Jag skulle vid något tillfälle mäta på DC-bussen på en frekvensomriktare med ett oscilloskop. Jag minns inte varför och jag hade varken rätt kunskap eller utrustning. Efter det vet jag i alla fall att man inte skall ansluta oscilloskopets jord till negativa sidan av DC-bussen. Det small snarare än fräste. Det skedde utan personskador och den enda materiella skadan var en eller möjligen några säkringar.

A Avemo skrev:
Jag skulle vid något tillfälle mäta på DC-bussen på en frekvensomriktare med ett oscilloskop. Jag minns inte varför och jag hade varken rätt kunskap eller utrustning. Efter det vet jag i fall att man inte skall ansluta oscilloskopets jord till negativa sidan av DC-bussen. Det small snarare än fräste. Det skedde utan personskador och den enda materiella skadan var en eller möjligen några säkringar.
Tänkte skriva något dumt förslag hur man kommer runt problemet med jordningen av oscilloskopet - men det gör jag inte. Däremot har man normalt minst 2 kanaler - och vill man bara se ett mätvärde använder man två probar och mäter differentiellt genom att sätta oscilloskopet på Copp eller Alt.

B Boggi skrev:
Tänkte skriva något dumt förslag hur man kommer runt problemet med jordningen av oscilloskopet - men det gör jag inte. Däremot har man normalt minst 2 kanaler - och vill man bara se ett mätvärde använder man två probar och mäter differentiellt genom att sätta oscilloskopet på Copp eller Alt.
Det var kanske 15 år sedan så jag minns inte alla detaljer. Jag har för mig att jag insåg att den var jordad och därför kopplade in oscilloskopet utan jord men det small i alla fall. Och tur var väl det eftersom jag annars spänningssatt hela höljet.

Jag har vid andra tillfällen mätt med oscilloskop på prylar anslutna till nätet med större förkunskaper och framgång. och jag håller helt med om följande:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oscilloskåp är en notoriskt dålig grej att hålla på och mäta med i nätspänning.
Det finns galvaniskt isolerade differentialprobar som är bra till ändamålet. Men de är ganska dyra. Jag har aldrig gjort så mycket sådana mätningar att jag tyckt mig kunna motivera ett inköp.

B Boggi skrev:
För diff-mätning sätter du referensprobens kanal i inverterat läge och väljer mode Add. Vilket resulterar i tex Ch1 + (-Ch2) Ch2 används då som referens (-) probe.
Med Alt väljer man alternerande svep.

Var och skaffade lite grejer till vattenkraftverket hemma...

Kontrollpanel för vattenkraftverk med olika mätare och knappar för drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt styrsystem med kabeldragning och automationsutrustning för ett vattenkraftverk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
ahman och 9 till
  • Laddar…
:geek:
useless useless skrev:
Var och skaffade lite grejer till vattenkraftverket hemma...

[bild]

[bild]
Vilken nostalgi sådana anläggningar sysslade man med på 1978-1985 både vattenkraft och reservkraftverk.
Fick du med turbinen också? Har du vattenfall på tomten? :geek:;)
Det där var riktigt häftig anläggning.
800kW 1200A eller mer.
Du fulladdar en Tesla på 7-8 min :crysmile:

Redigerat:
A Avemo skrev:
Jag skulle vid något tillfälle mäta på DC-bussen på en frekvensomriktare med ett oscilloskop. Jag minns inte varför och jag hade varken rätt kunskap eller utrustning. Efter det vet jag i alla fall att man inte skall ansluta oscilloskopets jord till negativa sidan av DC-bussen. Det small snarare än fräste. Det skedde utan personskador och den enda materiella skadan var en eller möjligen några säkringar.
Grendosa med klippt jord.
Nuff said.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Nuff said.

/Höghus
Absolut inte... Potentiellt livsfarligt.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Absolut inte... Potentiellt livsfarligt.
Bra där.
Borde skrivit att det var så jag hade gjort.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Nuff said.

/Höghus
Som framgår av senare inlägg gjorde jag just så. Det small i all fall.

Panor82
Lite gamla bilder ifrån besök i Linköping tekniskaverken museum 2018. Inte dom bästa bilderna då det var ont om tid och varmt som bara den. Men väl värt ett besök om man är i krokarna.

• Gamla tekniska instrument på hyllor i tekniskaverkens museum i Linköping.
    Skapa konto
  • Historiska elektriska mätinstrument och verktyg på hyllor i Tekniska Verken museum i Linköping.
    Skapa konto
  • Gamla elektriska apparater på hyllor i Tekniska Verken-museet i Linköping, inklusive telefoner och radior från 1900-talet.
    Skapa konto
  • Gamla mätsinstrument på hyllor i Tekniska Verkens museum i Linköping, inkluderar isolationsprovare och strålkastare.
    Skapa konto
  • Äldre elektriskt kontrollpanel på Tekniska Verken museum i Linköping med ampere-mätare och kopparledare.
    Skapa konto
  • Gammal manöverpanel med mätinstrument och reglage, bl.a. ampere- och voltmätare, i tekniskt museum.
    Skapa konto
  • Gamla tekniska instrument bakom glas på Linköping tekniska museum.
    Skapa konto
  • Utställning med gammal elektrisk utrustning och mätinstrument på tekniskt museum.
    Skapa konto
  • Uppvisning av historiska elektriska installationsmaterial från tidigt 1900-tal på ett museum.
    Skapa konto
  • En utställning av en gammal kraftöverföringsapparat inuti Linköping tekniska verk museum.
    Skapa konto
  • Gamla mätinstrument för volt och ampere från Linköpings tekniska verk på museum.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Pen och 7 till
  • Laddar…
Hur fungerade det egentligen med de där knivströmbrytarna? I mina ögon är de direkt superduperlivsfarliga.
Hade man dom öppet och tillgängliga på väggen och litade på att ingen skulle ramla in i dom av misstag eller satt dom alltid skyddat bakom någon dörr eller liknande?

tensiden tensiden skrev:
Hur fungerade det egentligen med de där knivströmbrytarna? I mina ögon är de direkt superduperlivsfarliga.
Det är lugnt. Det är skyltat. :cool:

Äldre elektrisk kopplingstavla med skylten "Livsfarligt att vidröra ledningar" på en svart bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Staffan_V och 8 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade man dom öppet och tillgängliga på väggen och litade på att ingen skulle ramla in i dom av misstag eller satt dom alltid skyddat bakom någon dörr eller liknande?
Dom satt väl i utrymmen som bara dom "instruerade" skulle ha tillgång till OCH spänningen var lägre Och det var inte knivarna som var spänningssatta utan den del av brytaren som täcktes av backelit. Den enda gång knivarna var spänningssatta var när brytaren var till och då döljdes även knivarna av backeliten.
Ps
Nu när jag sett bilden förstår jag bättre vilken typ av brytare du menar och då faller delen med backelit bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.