Jag har haft problem med magnetit tidigare och jag ser att vattnet som cirkulerar har en ljusbrun nyans. Ska inom kort stänga av, ta isär och sätta ihop systemet och då tänkte jag lägga i något medel för att hjälpa till. Såg att Fernox F1 nämndes någonstans men hittar inte igen.

Kör ni någon rosthämmare? Är det Fernox man ska ha?

Sitter ett magnetitfilter sen tidigare och systemet består av en blandning av nya och gamla radiatorer, järn, koppar och pex-rör.

Om det är brunt och inte svart så får du in syre i systemet - brunrost får man när man har inflöde av syre (av tex. av felaktigt valda, icke gasdiffusionstäta plastslangar som tex. i fallet golvvärme) medans magnetit bildas när så mycket järnjoner som möjligt slåss om en viss bestämd mängd syre tills det når en balanspunkt mellan 2 och 3-värd järn, som sedan kristalliseras ut till svarta kristaller (magnetit) typisk klassisk vattenelement med en oljepanna med stora plåtytor mot vattnet och mycket liten syreinsläpp (typisk bara när man toppar upp systemvattnet)

Att hälla in något reducerande eller komplexbildande 'magisk' medel är bara en symtomåtgärd (eftersom det förbrukas och tar slut med tiden) då så länge systemet tar in syre in i kretsen så kommer korrosionen att fortsätta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.