4 465 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Ekrk utan skyddsledare ansluten
Hej. Under min pågående köksrenovering hittar man ständigt nya saker. Den här gången hittade jag följande: Från en utanpåliggande kopplingsdosa så går det iväg en ekrk-kabel till ett utanpåliggande vägguttag en bit bort. Men det finns ingen skyddsbiledare i denna kabel, eller också är den bortklippt. Borde jag byta ut denna kabel? Eller ska jag låta den vara kvar? iövrigt matas denna dosa med vp rör, med fk, och två vp rör går iväg till andra ställen i köket med fk. Det är bara detta utag som matas med ekrk.
Den gamla kulon var utan biledare så det är helt ok att låta den vara kvar.
Däremot är det inte en frågan om utrymme eller omgivning om biledaren skall anslutas, i nya kuloinstalationer SKALL biledaren alltid anslutas oavsett omgivning
Däremot är det inte en frågan om utrymme eller omgivning om biledaren skall anslutas, i nya kuloinstalationer SKALL biledaren alltid anslutas oavsett omgivning
Menade naturligvis biledaren. Ursäkta missförståndet!
Studerar man kabeln i dosan så ser man att det sticker fram lite rester av avklippt biledare. Varför har man klippt av den? Kan det vara för at tman bytt ut en gammal kulo, mot en ny och då valt att ansluta den lika som den gamla. Den verkar vara rätt ny då fasen är brun....vet ej när man bytte från svart till brun, men det är väl inte så länge sen?
Den här kabeln går från dosan och går längs en vägg, längs en tröskel och upp till ett vägguttag. Numera står det ett side-by-side kylskåp framför den, det kan väl inte betraktas som att kabeln är dold då?Kylen går ju lätt att flytta.
Men ni tror alltså att det är ok att låta den vara som det är?
Studerar man kabeln i dosan så ser man att det sticker fram lite rester av avklippt biledare. Varför har man klippt av den? Kan det vara för at tman bytt ut en gammal kulo, mot en ny och då valt att ansluta den lika som den gamla. Den verkar vara rätt ny då fasen är brun....vet ej när man bytte från svart till brun, men det är väl inte så länge sen?
Den här kabeln går från dosan och går längs en vägg, längs en tröskel och upp till ett vägguttag. Numera står det ett side-by-side kylskåp framför den, det kan väl inte betraktas som att kabeln är dold då?Kylen går ju lätt att flytta.
Men ni tror alltså att det är ok att låta den vara som det är?
När den nya kulon kom var det många som inte riktigt visste hur den skulle hanteras och vad som gällde, därför hände det att folk ibland inte tyckte att det var nödvändigt att ansluta den och klippte av den.
Jag anser att kulon där den ligger inte utgör nån direkt fara, fast den enligt reglerna borde haft sin mantel jordad men det är du som anläggningsinnehavare som måste fatta beslutet för det är du som har det slutliga ansvaret ,)
Jag anser att kulon där den ligger inte utgör nån direkt fara, fast den enligt reglerna borde haft sin mantel jordad men det är du som anläggningsinnehavare som måste fatta beslutet för det är du som har det slutliga ansvaret ,)
Skiljer sig den gamla och nya kulon på varandra, eller menar du att den SKALL pga att reglerna säger så?elmont skrev:
Skillnaden mellan gamla och nya kulon är just biledaren, den infördes för att man skulle jorda manteln både för minskning av div. fält (som några säger sig bli sjuka av) och av säkerhetsskäl.
Så kort kan man säga: ja därför att "reglerna" säger så
Så kort kan man säga: ja därför att "reglerna" säger så
Klicka här för att svara