T Tjrex skrev:
Hoppsan tog visst bort sammanhanget.
Det Ă€r ju fredag trots all😀😀
Ja, jag undrade hur ekorrarna hĂ€ngde ihop med ert samliv.😂

T Tjrex skrev:
Hoppsan tog visst bort sammanhanget.
Det Ă€r ju fredag trots all😀😀
Hahaha, jag fick lÀsa om den meningen tre gÄnger innan den blev barntillÄten ;-) Vilket blygsamt skryt tÀnkte jag!

Hep Hep skrev:
Om man redan valt att sÀtta ut rÄttfÀlla bryr man sig inte om hur det gÄr för ekorren. Eftersom den Àr orÀdd och det gÄr att lysa pÄ den, Àr det ju inte direkt svÄrt att skjuta den med luftgevÀr. Förmodligen inte lagligt, men det Àr nog inte rÄttfÀlla eller att fÄnga och slÀppa ut den pÄ nÄgot annat stÀlle heller.
Det var en levandefÀlla vi satte ut eftersom den Àr fridlyst men nu bryr jag mig inte lÀngre. Belöning till den som tar den död eller levande (helst död).

H Harmagedon skrev:
Inte farlig men du övervĂ€ger Ă€ndĂ„ att flytta 😂
O absolut

Lekkan Lekkan skrev:
O absolut
Ok, happy hunting!

D
Hep Hep skrev:
Om man redan valt att sÀtta ut rÄttfÀlla bryr man sig inte om hur det gÄr för ekorren. Eftersom den Àr orÀdd och det gÄr att lysa pÄ den, Àr det ju inte direkt svÄrt att skjuta den med luftgevÀr. Förmodligen inte lagligt, men det Àr nog inte rÄttfÀlla eller att fÄnga och slÀppa ut den pÄ nÄgot annat stÀlle heller.
Om man Àr normalt funtad dÄ letar man reda pÄ var ekorren tar sig in och stÀnger den möjligheten nÀr den inte Àr dÀr.
Ekorren Àr inte dagligen pÄ vinden utan förflyttar sig inom ett omrÄde om ca 3 km.

Om ekorren har ungar pÄ vinden fÄr man snÀllt vÀnta tills hela familjen flyttar ut innan man stÀnger till.
Jag kan sÀga att ekorrar vaknar tidigt pÄ morgonen och ungarna lÄter som en hel förskoleklass nÀr de sÀtter fart.
SĂ„ man vill inte ha dem pĂ„ vinden 😉.

Ett snÀllt alternativ Àr att erbjuda ekorren ett eget bo utanför huset.
Finns instruktioner pÄ nÀtet men i princip en holk som Àr dubbelt större Àn en fÄgelholk.
2 in/ut -gÄngar pÄ var sin sida, hÄlen 6-7 cm i diameter och det ena i övre delen av holken det andra hÄlet i undre delen med en plattform i mitten.
Holken ska sitta pÄ en norrsida, blir lÀtt för varmt annars.

Om nu TS har sĂ„ stora öppningar att en ekorre tar sig in skulle jag vara mer orolig för alla mössen som tar sig in....eller kanske ett gĂ€ng rĂ„ttor 😳

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Lekkan Lekkan skrev:
Nej inte farlig men den ska inte bo hÀr !
DÄ fÄr den vÀl flytta med er dÄ?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
4774
Lekkan Lekkan skrev:
Men vad ska jag göra? KĂ€nner mig desperat! Vill inte ha den dĂ€rinne đŸ˜«
Vad Àr egentligen problemet? Du har en ekorre som vill ha lite vÀrme och som hittar in och ut utan att förstöra nÄgot.
Till vÄren kommer svalorna och bygger bo. Försök att samleva med naturen , naturen försöker göra det med dig.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
GnÀllapa! hade en ekorre som fyllde hela luftburken med ekollon Det Àr riktiga problem.

4774 4774 skrev:
Vad Àr egentligen problemet? Du har en ekorre som vill ha lite vÀrme och som hittar in och ut utan att förstöra nÄgot.
Till vÄren kommer svalorna och bygger bo. Försök att samleva med naturen , naturen försöker göra det med dig.
Den har redan förstört mkt pÄ vinden.

L Lazze skrev:
GnÀllapa! hade en ekorre som fyllde hela luftburken med ekollon Det Àr riktiga problem.
GnĂ€llapa? 😂 Du ska bara veta hur mkt den förstört, inte sĂ„ kul.

D Danne824 skrev:
Om man Àr normalt funtad dÄ letar man reda pÄ var ekorren tar sig in och stÀnger den möjligheten nÀr den inte Àr dÀr.
Ekorren Àr inte dagligen pÄ vinden utan förflyttar sig inom ett omrÄde om ca 3 km.

Om ekorren har ungar pÄ vinden fÄr man snÀllt vÀnta tills hela familjen flyttar ut innan man stÀnger till.
Jag kan sÀga att ekorrar vaknar tidigt pÄ morgonen och ungarna lÄter som en hel förskoleklass nÀr de sÀtter fart.

Finns instruktioner pÄ nÀtet men i princip en holk som Àr dubbelt större Àn en fÄgelholk.
2 in/ut -gÄngar pÄ var sin sida, hÄlen 6-7 cm i diameter och det ena i övre delen av holken det andra hÄlet i undre delen med en plattform i mitten.

Om nu TS har sĂ„ stora öppningar att en ekorre tar sig in skulle jag vara mer orolig för alla mössen som tar sig in....eller kanske ett gĂ€ng rĂ„ttor 😳
Det Ă€r ju det som Ă€r problemet, vi hittar ju inte var den tar sig ut och in dĂ€rmed Ă€r det svĂ„rt att tĂ€ta. Huset Ă€r svinstort och mĂ„nga potentiella hĂ„l HÖGT upp.

D Danne824 skrev:

Bra tankar, men jag vet inte varför du citerar mig. Jag har inga ekorrar pÄ vinden. Hade jag det hade jag nog gjort ungefÀr som du föreslÄr.

Lekkan Lekkan skrev:
Vad förstör dom ? Gnager av takstolar?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Lekkan Lekkan skrev:
FÄr du in en ekorre kan du lika vÀl fÄ in en mÄrd.
DÄ kan du börja gnÀlla, du blir tvungen att sanera hela vinden.

Om nu inte denna trÄd Àr skapat av ett troll sÄ Àr det ett icke problem med en ekorre.

Skaffa dig ett hagelgevÀr och gÄ upp pÄ vinden och skjut om den stör dig.
Passa pÄ att skjuta lite ute pÄ din tomt ocksÄ finns sÀkert andra saker du stör dig pÄ.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.