2 794 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Ekorre isolering innertak
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Borde bli lättare att locka den i en fälla när det börjar bli sämre med färsk mat ute.
Jag läste mig till att en rymlig burfälla är det bästa. Men samma dag jag skulle iväg till Granngården hade katten äntligen kommit till skott och skött sitt jobb, så har inte själv testat det i praktiken.
Jag läste mig till att en rymlig burfälla är det bästa. Men samma dag jag skulle iväg till Granngården hade katten äntligen kommit till skott och skött sitt jobb, så har inte själv testat det i praktiken.
Låter som ett överilat beslut för en liten gnagare. Testa tipsen och se vad de ger för resultat först.
Sätt ut några åtelkameror, alternativt en laptop med programvara för att hantera flera kameror, för att se var den tar sig in. Vill den sen inte gå i fälla så anlita en jägare med ett lämpligt luftgevär. Vet du ingen så hör med kommunen, de har nog tillgång till det som ställer upp för ett förhoppningsvis litet gage. Tallfjantarna är visserligen fridlysta men det här är fråga om skyddsjakt. Men det är bäst att höra efter, det kan hända att det behövs tillstånd ändå att ta den av daga.
Läste igenom tråden och jag är väldigt förtjust i ekorrar.Lekkan skrev:
Har flera som skuttar omkring vid huset.
Jag antar att det är en kompis som köpt stålullet och ska sätta dit det?
Anticimex gör det inte.
Jag använder pepparmyntsolja och sprejar runt takfoten, ekorrar tillika getingar ogillar doften.
1 msk pepparmyntsolja till 1 liter vatten.
Men herre gud, vad tar det åt er. Har ni tappat förståndet allihop?Lekkan skrev:
En enda ekorre får er att gå helt banans?
På vilket sätt gör den lille gullige gynnaren era liv outhärdligt? Jag förstår faktiskt inte problemet över huvud taget.
Jag hade råttor på vinden och de tog sig in via murgrönan som växte ända upp på taket. De hade gått ut och in så många gånger att det var fettfläckar vid deras dörr. Så när det var tyst på vinden spikade jag för en planka så kom de inte in längre. Hade fler fällor utan något som helst resultat.
Problemet med råttorna var att de gnagde på lågspänningskablarna så bredbandet pajade. För övrigt så hörde man dom bara promenera omkring däruppe.
Men en ekorre!
Jag och frugan har sex i trädgården nästan varje dag och ibland även i vardagsrummet 😎. De är så tama att de hoppar in genom fönstret och blir handmatade med nötter som de outtröttligt springer ut och gömmer i närheten. Så teorin att din är nöjd och har samlat på sig tillräckligt med mat redan, tror jag inte på. I alla fall har jag aldrig träffat en ekorre som tackat nej till en nöt.
Att stänga in den på vinden så den dör av törst, är rent djurplågeri. Dessutom sannolikt kontraproduktivt då den i ren desperation kommer att ge sig på allt den kan finna för att komma ut. Det är först då era problem blir problem på riktigt.
Så ta det lungt och kolla under takfoten efter märken, så kommer ni förr eller senare hitta ingången.
Dessutom så har ekorrar inte 1 bo, de har flera över ett större område som de skiftar emellan.Intet skrev:
Men herre gud, vad tar det åt er. Har ni tappat förståndet allihop?
En enda ekorre får er att gå helt banans?
På vilket sätt gör den lille gullige gynnaren era liv outhärdligt? Jag förstår faktiskt inte problemet över huvud taget.
Jag hade råttor på vinden och de tog sig in via murgrönan som växte ända upp på taket. De hade gått ut och in så många gånger att det var fettfläckar vid deras dörr. Så när det var tyst på vinden spikade jag för en planka så kom de inte in längre. Hade fler fällor utan något som helst resultat.
Problemet med råttorna var att de gnagde på lågspänningskablarna så bredbandet pajade. För övrigt så hörde man dom bara promenera omkring däruppe.
Men en ekorre!
Jag och frugan har sex i trädgården nästan varje dag och ibland även i vardagsrummet 😎. De är så tama att de hoppar in genom fönstret och blir handmatade med nötter som de outtröttligt springer ut och gömmer i närheten. Så teorin att din är nöjd och har samlat på sig tillräckligt med mat redan, tror jag inte på. I alla fall har jag aldrig träffat en ekorre som tackat nej till en nöt.
Att stänga in den på vinden så den dör av törst, är rent djurplågeri. Dessutom sannolikt kontraproduktivt då den i ren desperation kommer att ge sig på allt den kan finna för att komma ut. Det är först då era problem blir problem på riktigt.
Så ta det lungt och kolla under takfoten efter märken, så kommer ni förr eller senare hitta ingången.
Så kul att ni också har dem inomhus ☺️ de är nyfikna små busar.
Vi blev med en ekorre för 6 år sedan en unge vars mamma troligen blev tagen av en duvhök.
Han kommer fortfarande på besök och älskar att krypa upp under tröjan när man är ute i trädgården.
På P1 talar de just nu om en staty föreställande en ekorre i brons som gör Hitlerhälsning som stulits från Nacka. Någon blev provocerad och gjorde sig stort besvär att få bort den alternativt var det metallskrotet som hägrade.H Harmagedon skrev:
Själv tycker jag de är fina djur, la under vintern ut ett halvkilo hasselnötter på en sten där de höll till och det uppskattades. Har sett en ekorre försöka plundra ett skatbo och den fick sig en läxa den aldrig glömmer, skatorna gick till attack och hackade den svårt. Men jag förstår att du inte vill ha den inne, risken för allvarliga skador är liten men de kan gnaga på ledningar. När du har tätat är problemet löst så ingen anledning till oro😀Lekkan skrev:
Om man redan valt att sätta ut råttfälla bryr man sig inte om hur det går för ekorren. Eftersom den är orädd och det går att lysa på den, är det ju inte direkt svårt att skjuta den med luftgevär. Förmodligen inte lagligt, men det är nog inte råttfälla eller att fånga och släppa ut den på något annat ställe heller.