Har hittat en tomt som har ett rivningshus. Tomten kostar närmare 4 miljoner så att vi köper den själva och bygger ett hus blir för dyrt för oss. Funderade då på alternativet parhus. Rent ekonomiskt borde det väl bli billigare per familj att köpa en del ett parhus eller är jag helt ute och cyklar? Tomten är godkänd för styckning (total area är ca 650 m²)

Vad tror ni att totalkostnaden kommer att landa på?

Tacksam för all information jag kan få kring parhus!

Redigerat:
Värdemässigt så brukar parhus ligga sämre till än motsvarande storlek på en fristående villa. Så om vi antar att byggkostnaden per kvm är likvärdig kostnaden för en fristående villa, så blir det sämre utdelning. Nu är det några år sedan jag kollade värdeförhållandet, så det kan h ändrat sig.

Har du stenkoll på att tomten verkligen går att stycka? Om huset är äldre så antar jag att det ligger i ett äldre område. Då är det ovanligt att man tillåter så små tomter. Vanligt är min. 600kvm.

Om du inte själv har kollat detaljplanebestämmelserna för tomten så gör det. Lita inte på en uppgift från mäklaren.

Vad gäller byggkostnader så tror jag att det är marginella "stordriftsfödelar" med att bygga ett parhus. Utan stora vinsten ligger då i om man kan dela tomtkostnaden. Men om tomten verkligen är styckbar så sätts priset troligen till ungeför vad två tomter är värda.

En tomts värde är inte linjärt, så om EN tomt på 600 kvm som inte går att stycka värd 4 milj. Så är två tomter på 300kvm värda 6 eller 7 miljoner, minst.

Tack för ditt svar!

Måste givetvis dubbelkolla detta med tomten och inte lita på vad mäklaren har för information. Är ett gammalt område som är bebyggt.

Det var just stordriftsfördelarna jag var ute efter, om det nu finns några sådana med parhus. Är skillnaden marginel mot att bygga ett parhus och två fristående villor finns ingen anledning att bygga parhus. Men är det inte lite med 300 m tomt för en villa?

Välkommen till Bygga Hus-forumet, Hus musen!

Vinsten med parhus är väl egentligen att varje del nöjer sig med lite mindre tomtyta.

Det blir naturligtvis något mindre byggkostnader med en gemensam gavel, och kanske lite förenklad rör- och ledningsdragning. Men det är säkert marginellt.

Så det är möjligheten till kompaktare byggande som är vitsen.
Husen står ju med ena gaveln i tomtgränsen i stället för 4,5 till 6 meter ifrån som är det vanliga.

Det finns ju ekonomiska nackdelar med parhus också, framför allt när man ska sälja.

Jag har inget att tillföra frågan, reflekterar bara över en tomt på 650 m2 för 4 miljoner.
min garageuppfart grusgång infart är på 600 m2.
Trädgårdsskötsel och snöskottning bli ju ett litet problem med den tomten

Protte

Parhus är mitt absoluta sistahandsval! De har villans skötsel- och underhållsbehov, och lägenhetens störande grannar vägg-i-vägg. :thumbdown:

• Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
Om man bygger hus med garage så kanske man kan sätta garagen mot varandra, då borde man inte få lika mycket skötselproblem.

Tack ska ni ha. Enda anledningen tll parhus var att jag "trodde" kostnaderna skulle minska rejät men så verkar inte fallet vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.