Jag är lite nyfiken på hur mycket jobb det är att anpassa för elrören i installationsskiktet. Måste man spåra ur där rören går eller är 45mm-skivan tillräckligt mjuk? Annars är Icell ett alternativt som verkar lättare att anpassa. @Segge
M-MH- skrev:
Jag är lite nyfiken på hur mycket jobb det är att anpassa för elrören i installationsskiktet. Måste man spåra ur där rören går eller är 45mm-skivan tillräckligt mjuk? Annars är Icell ett alternativt som verkar lättare att anpassa. @Segge
Har du bara 45mm isolering så måste du kapa ur för elrören, den blir väldigt kompakt om du komprimerar den från 45mm till 30mm eller ännu mindre, stor risk att skivmaterialet på väggarna börjar bågna. Enklast är att ha röret närmast insidan och bara såga ut en lite remsa. Jag körde mycket med min 12V cirkelsåg, hade skena till, men ser det inte som något måste utan körde mest för bekvämligheten skull. Större urtag för kotlingar och liknande drog jag 2 spår med fogsvansen och rev sedan bort till lagomt djup. Kan passa på att säga att i min leverans var 45mm isolering betydligt mer kompakt än 95mm som också var mer flexibel. Kändes även på balarna, 45mm balarna vägde avsevärt mycket mer, 50-100% mer uppskattningsvis.
Själv kommer jag nog testa Ecovillas skivor om det blir något fler projekt, verkar vara väldigt lik Icell. Körde på Ekovilla lösull i bjälklaget och tyckte den var väldigt trevlig att jobba med. Ser dock en risk att som skivmaterial kan det finnas en risk att den faller sönder när man bearbetar den, men har aldrig sett eller hållit i något så jag vet egentligen inte.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.