Enligt ekofibers hemsida kan man spruta ekofiber direkt mot yttertakpanelen utan luftspalt. Eller kan jag ha uppfattat texten fel?

Produkten är avsedd för värmeisolering på horisontella eller svagt lutande vindsutrymmen. Produkten skall
blåsas på plats av auktoriserade installatörer, med särskilt utvecklad sprutmaskin. Produkten får enligt typgodkännanden appliceras mot yttertakspanel utan takfotsluftning Ventilering av vinden skall ske enligt nybyggnadsreglernas anvisningar.
Detta skulle ju underlätta min planerade tilläggsisolering avsevärt om jag slipper krypa ut i alla fack och ordna med luftning.

Vad tycker/tror ni andra?

Det finns inget krav att vinden måste ventileras via takfoten, och det är precis som ekofiber skriver. Men läs även nästa rad, där det står att vinden skall ventileras enligt nybyggnadsreglernas anvisning. Du får med andra ord göra som du vill, men du måste se till att vinden ventileras på ett eller annat sätt. Det finns ju andra tänkbara möjligheter för ventilering.
Tartan

Har de inga länkar till konstruktions beskrivningar?

Bob_the_builder
Bara att man hänvisar till NR gör ju att man bör dra öronen åt sig... De har ju inte varit aktuella sedan högertrafikomläggningen (nja, kanske lite senare, men det är mer än tio år sedan de ersattes av Boverkets byggregler).

Ventilation av kalla vindar tror jag kommer bli efterföljaren till krypgrundshysterin. Jag tror att vi (jag själv inkluderad) ventilerar vindarna för mycket, vilket ger onödigt kallt och fuktigt klimat. Lagom är nog bäst även här. Att inte ha takfotsventilation utan nöja sig med gavelventiler och en och annan takventil à la mögelstopper är nog fullt tillräckligt.

Bob the builder. Precis vad jag har varnat för på ett flertal ställen i detta forum. En för kall vind ger exakt samma problem som en för kall kryprumsgrund. Många kanske undrar varför gamla dåligt isolerade husgrunder och vindar inte möglar. Enkelt. De släpper igenom värme både upp på vinden och ner i grunden (med kalla golv som följd) att temperaturen inte blir för kall. När sedan isolerhysterin slår till och det skall tilläggsisoleras överallt, ja då ändras föutsättningarna i både grund och på vind. Detta utan att husägaren har en enda tanke på det. Och givetvis är det lite mycket begärt att den vanlige Svensson skall klara byggfysik och termiskt klimat. Men tyvärr klarar de flesta byggare inte heller detta. Men det finns firmor som specialicerat sig på dessa problem, och dit tycker jag man ska vända sig. Men man ska också vara på sin vakt, då många firmor vill att man ska installera fläktar och avfuktare mm. Själv är jag av uppfattningen att man ska försöka åtgärda problemen på naturligt sätt.
Tartan

Sedan så står det att produkten enl. "Produkten får enligt typgodkännanden appliceras mot yttertakspanel utan takfotsluftning", men det finns ingen redogörelse för vad det typgodkännandet innebär. Det kan ju innebära specifikakrav på konstruktionen.
Så här har de gjort vid snedtak http://www.ekofiber.se/images/user/S10b.jpg . Och då ska man veta att Tovek är diff. öppet medans vanlig takpapp är diff.tät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.