1 817 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
EKKJ 3x6/6 till JFB.
Undantaget kräver ju att det redan finns ojordade uttag i utrymmet, installerade före 1994 (eller jordade uttag utan JFB installerade före 2000, om det är JFB man vill slippa).A avh67f skrev:
Men varför man vill slippa säkerhetshöjande åtgärder är ju lite dunkelt.
Här har vi en källare, jag tycker jordade uttag är att verkligen förespråka, även om någon skulle fuskat tidigare (för fusk är troligt då, tveksamt att man har mätt upp golv och väggresistans och fått ett tillräckligt bra värde för isolerad miljö).
Och JFB är väl också bra att försöka få på plats om man ändå håller på och fixar.
Sen hade väl TS ett par nya prylar som ska kopplas in som föreskriver JFB.
En källare är sällan undantagen kravet på skyddsjord, det är typ bara gillestuga och rummet som källartrappan utmynnar i som är undantagna.A avh67f skrev:
Det finns inga alls undantag för skyddsjord, som skulle vara generellt styrt av rummets typ eller användning.Demmpa skrev:
Antingen är det tillräckligt isolerat för skyddsmetoden "isolerad miljö", eller inte.
Och det kan ju en gillestuga uppfylla, eller inte.
En källare med betonggolv har vad jag förstått rätt liten chans att uppfylla kraven på isolerad miljö. Särskilt med beaktande av kravet att isoleringen inte får bli för dålig ifall golvet blir vått.
Och det finns ju en mätprocedur, fast jag antar att det slarvades något oerhört med detta på den tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är taget ur STEV-FS 1988-1
Där jag skickar med två relevanta sidor ur föreskriften som PDF här
Ja exakt så.
Ri var det som gällde för den tidens analoga multimetrar.
Idag går det knappt att finna en instrument som klarar av den där mätningen.
Men det var ju inte det som var mitt syfte här, utan jag ville bara ännu en gång orda lite om skyddsmetoden "isolerad miljö", som generellt är gravt missförstådd, och det blir inte bättre med tiden numera, då den inte varit tillåten på länge.
Men anläggningarna utförda med skyddsmetoden finns det ju många kvar av än, så det är väl inte helt oviktigt att sprida kunskapen.
Ri var det som gällde för den tidens analoga multimetrar.
Idag går det knappt att finna en instrument som klarar av den där mätningen.
Men det var ju inte det som var mitt syfte här, utan jag ville bara ännu en gång orda lite om skyddsmetoden "isolerad miljö", som generellt är gravt missförstådd, och det blir inte bättre med tiden numera, då den inte varit tillåten på länge.
Men anläggningarna utförda med skyddsmetoden finns det ju många kvar av än, så det är väl inte helt oviktigt att sprida kunskapen.
Det är en väldigt god tanke att kanske undantaga elpatroner och cirkulationspump från JFB. Här fungerar dock elpatronerna som reservvärmekälla. De kopplas in inte in per automatik utan endast manuellt. Det sker normalt bara när huset är tomt en kortare tid, kanske två veckor eller så. Att bryta bort dem ser jag därför inte som en nackdel i mitt fall. Om bortbrytning sker då elpatronerna är i drift så blir konsekvensen att huset blir kallt, om JFB inte återställs. Men jag ska fundera på det en gång till.H HSP skrev:Tänk på konsekvenserna om elpatronerna blir utan el pga något har fått jordfelsbrytaren att lösa ut när du inte är hemma.
Elpatronerna behöver inte skyddas av jordfelsbrytare. Du kanske har någon cirkulationspump också...
Jordfelsbrytare är bra men att lägga "allt" på en jordfelsbrytare är inte alltid bästa lösningen. Flera jordfelsbrytare är bättre så man delar upp och kanske kör elpatronerna på en egen om man vill ha elpatronerna skyddade av en jfb.
Rent generellt brukar jag låta all värme som är fast ansluten (inte radiatorer med stickpropp då, t.ex) ligga utanför JFB.
Då det både är väldigt tillåtet samt ofta ganska smart för att undvika stora skador om något olyckligt händer.
I ditt fall är det kanske inte så nödvändigt, det är ju alltid individuellt.
Då det både är väldigt tillåtet samt ofta ganska smart för att undvika stora skador om något olyckligt händer.
I ditt fall är det kanske inte så nödvändigt, det är ju alltid individuellt.
Klicka här för att svara
