Jag menar att dom hinner inte bli speciellt överhettade. Man behöver i princip aldrig räkna på anhopning av kablar i en normal villa.Mikael_L skrev:
1. Normalt har du ingen last som går med speciellt stor ström kontinuerligt.
2. Du har oftast 16-25A huvudsäkringar som begränsar, kan alltså aldrig gå speciellt mycket ström.
Tror t.om att de står nånstans i föreskrifterna att man ej behöver räkna på anhopning i en normal villa.. Kan se om jag hittar de på månda..
Jag får nog fundera på hur jag skall dra detta.
Normalt sett så är det antingen utanpåliggande eller i vägg och då är det ju inte så svårt. Men just dessa övergångar mellan utanpåliggande och i vägg kan vara lite klurigt, särskilt med många ledare samtidigt. Man vill ju ha det snyggt och smidigt men också godkänt.
Är man hyfsat händig så finns det ju en del pengar att tjäna på att göra grovjobbet innan elektrikern kommer.
Jag är medveten om att man kan behöva räkna på kabelarea ibland men det är väl i speciella fall. Jag skall dra kabel till några värmepumpar där en del av vägen är just genom nämnd tvättstuga in till elcentralen.
Det borde ju funka bra med 1,5kvm2 EKK säkrad med 10 A ensam på proppen.
Totala sträckan är väl ca 10 talet meter.
Effektuttaget är ju max 1500 W och säkringen bör väl gå före kabeln om det strular.
Normalt sett så är det antingen utanpåliggande eller i vägg och då är det ju inte så svårt. Men just dessa övergångar mellan utanpåliggande och i vägg kan vara lite klurigt, särskilt med många ledare samtidigt. Man vill ju ha det snyggt och smidigt men också godkänt.
Är man hyfsat händig så finns det ju en del pengar att tjäna på att göra grovjobbet innan elektrikern kommer.
Jag är medveten om att man kan behöva räkna på kabelarea ibland men det är väl i speciella fall. Jag skall dra kabel till några värmepumpar där en del av vägen är just genom nämnd tvättstuga in till elcentralen.
Det borde ju funka bra med 1,5kvm2 EKK säkrad med 10 A ensam på proppen.
Totala sträckan är väl ca 10 talet meter.
Effektuttaget är ju max 1500 W och säkringen bör väl gå före kabeln om det strular.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden