Jag är ingen elektriker och har följande fråga.
Jag har en värmepump ( Mitsubishi FH35) som är kopplad till en EKK 5G 1.5 mm kabel som är kopplad på 2 10 amp säkringar ( en säkring för pumpen och den andra är ledig) . Jag undrar följande :
Kan jag be elektrikern koppla en värmepump till på en av de två lediga fasledarna som går går till en separata säkringar? Eller måste jag ändra kabelarean till 2.5 mm ? Förmodligen kommer samma jord och nolla att användas för den nya pumpen vilket kanske skapar extra belastning?
Eventuellt måste jag förlänga installationskabeln med 10 m
Jag har en värmepump ( Mitsubishi FH35) som är kopplad till en EKK 5G 1.5 mm kabel som är kopplad på 2 10 amp säkringar ( en säkring för pumpen och den andra är ledig) . Jag undrar följande :
Kan jag be elektrikern koppla en värmepump till på en av de två lediga fasledarna som går går till en separata säkringar? Eller måste jag ändra kabelarean till 2.5 mm ? Förmodligen kommer samma jord och nolla att användas för den nya pumpen vilket kanske skapar extra belastning?
Eventuellt måste jag förlänga installationskabeln med 10 m
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 678 inlägg
I princip, ja det går. En förutsättning är att det verkligen är en tvåfasgrupp, att de två säkringarna matas med två olika faser i centralen. Då ger fasskillnaden mellan de två faserna att strömmen i neutralledaren som är gemensam för dem aldrig blir större än 10A, även om det går ström i båda fasledarna. Dessutom måste de två säkringarna sitta grupperade ihop i centralen.
Risken är kanske stor att fas skillnaden blir mer än 10 a vintertid när pumparna går varma? Säkringarna är inte sammankopplade , DVS de går att bryta separat.H hempularen skrev:I princip, ja det går. En förutsättning är att det verkligen är en tvåfasgrupp, att de två säkringarna matas med två olika faser i centralen. Då ger fasskillnaden mellan de två faserna att strömmen i neutralledaren som är gemensam för dem aldrig blir större än 10A, även om det går ström i båda fasledarna. Dessutom måste de två säkringarna sitta grupperade ihop i centralen.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 678 inlägg
Fasskillnad i det här fallet handlar om hur växelströmmen ligger i tiden.
Bilden visar växelspänningar på de tre faserna i ett trefassystem. Och hur de ligger förskjutna mot varandra i tiden. I ett givet ögonblick gåt det en positiv ström från Fas 1 genom en apparat till nollan. I samma ögonblick är spänningen på fas 2 negativ. Den apparat som då är kopplad mellan nollan och fas 2, drar alltså ut ström från nollan till fas två. Så om apparat 1 i det ögonblicket drar 10A och skickar tillbaka 10A till nollan, och apparat 2 samtidigt drar en ström på minus 2A, så drar den ut 2A från nollan. Strömmen i nollan tillbaka till centralen blir 8A. I just det ögonblicket. 10 millisekunder senare är det tvärtom.
Om du har 3 faser som alla drar exakt 10A, så blir strömmen i nollan 0A. Då behöver man i princip inte ha en nolla (utnyttjas i vissa apparater).
Bilden visar växelspänningar på de tre faserna i ett trefassystem. Och hur de ligger förskjutna mot varandra i tiden. I ett givet ögonblick gåt det en positiv ström från Fas 1 genom en apparat till nollan. I samma ögonblick är spänningen på fas 2 negativ. Den apparat som då är kopplad mellan nollan och fas 2, drar alltså ut ström från nollan till fas två. Så om apparat 1 i det ögonblicket drar 10A och skickar tillbaka 10A till nollan, och apparat 2 samtidigt drar en ström på minus 2A, så drar den ut 2A från nollan. Strömmen i nollan tillbaka till centralen blir 8A. I just det ögonblicket. 10 millisekunder senare är det tvärtom.
Om du har 3 faser som alla drar exakt 10A, så blir strömmen i nollan 0A. Då behöver man i princip inte ha en nolla (utnyttjas i vissa apparater).
Tack för en välbeskriven förklaring. Då borde det alltså vara lugnt med den kabeln som redan finnsH hempularen skrev:Fasskillnad i det här fallet handlar om hur växelströmmen ligger i tiden.
[bild]
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 668 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 668 inlägg
Inte förrän det är fastställt att det handlar om olika faser enligt det @hempularen förklarat. Separata säkringar innebär inte automatiskt olika faser.B bisha skrev:
Dessutom bör det kollas belastningen på de olika faserna som matar huset. Lägger du extra 10A på en fas kanske den hamnar samma som matar t ex tvättmaskin och torktumlare och riskerar utlösa någon huvudsäkring. Vi vet inte hur det ser ut hos dig, men bör kollas och eventuellt kopplas om beroende på hur det är fördelat hos dig.
Ska absolut kolla med elektrikern, men vad jag vet så har jag en propp central uppe i vinden ( gammalt hus ) som genom 3 ST 16 amp säkringar och med en ny 5G 6 mm kabel matar en annan normcentral nere i källaren . I normcentralen ner i källaren så har jag separata säkringar som går till tvättmaskinen , torktumlare, pellets pannan , värmepumpen ( enligt ovan) och varmvattenberedaren. Som du skriver så ska ja be elektrikern säkerställa att säkringarna inte delar samma fas och kanske se över belastningen allmänt. Ska tilläggas att ytterst sällan löser någon propp / säkring ut.MultiMan skrev:Inte förrän det är fastställt att det handlar om olika faser enligt det @hempularen förklarat. Separata säkringar innebär inte automatiskt olika faser.
Dessutom bör det kollas belastningen på de olika faserna som matar huset. Lägger du extra 10A på en fas kanske den hamnar samma som matar t ex tvättmaskin och torktumlare och riskerar utlösa någon huvudsäkring. Vi vet inte hur det ser ut hos dig, men bör kollas och eventuellt kopplas om beroende på hur det är fördelat hos dig.