Jag är ingen elektriker och har följande fråga.
Jag har en värmepump ( Mitsubishi FH35) som är kopplad till en EKK 5G 1.5 mm kabel som är kopplad på 2 10 amp säkringar ( en säkring för pumpen och den andra är ledig) . Jag undrar följande :
Kan jag be elektrikern koppla en värmepump till på en av de två lediga fasledarna som går går till en separata säkringar? Eller måste jag ändra kabelarean till 2.5 mm ? Förmodligen kommer samma jord och nolla att användas för den nya pumpen vilket kanske skapar extra belastning?
Eventuellt måste jag förlänga installationskabeln med 10 m
Jag har en värmepump ( Mitsubishi FH35) som är kopplad till en EKK 5G 1.5 mm kabel som är kopplad på 2 10 amp säkringar ( en säkring för pumpen och den andra är ledig) . Jag undrar följande :
Kan jag be elektrikern koppla en värmepump till på en av de två lediga fasledarna som går går till en separata säkringar? Eller måste jag ändra kabelarean till 2.5 mm ? Förmodligen kommer samma jord och nolla att användas för den nya pumpen vilket kanske skapar extra belastning?
Eventuellt måste jag förlänga installationskabeln med 10 m
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 678 inlägg
I princip, ja det går. En förutsättning är att det verkligen är en tvåfasgrupp, att de två säkringarna matas med två olika faser i centralen. Då ger fasskillnaden mellan de två faserna att strömmen i neutralledaren som är gemensam för dem aldrig blir större än 10A, även om det går ström i båda fasledarna. Dessutom måste de två säkringarna sitta grupperade ihop i centralen.