@Rickard Ågren: Läs mitt inlägg igen :)

@Bo: Jo, den tråden är jag ju medveten om. Det jag inte fattar är hur man kan säga att två 1-fasgrupper i samma rör är okej. Det finns ju ingen information i tabellen om vilka laster en sådan dragning klarar (det skulle i så fall stå "4 PVC" någonstans. Å andra sidan kanske det finns fler tabeller i standarden?

Bo.Siltberg skrev:
En trefasgrupp räknas som 3 belastade ledare eftersom ström i N kommer att kompenseras av mindre ström i någon/några fasledare, så summan av maxströmmarna i dessa fyra ledare motsvarar tre fullt belastade ledare.
Först: Jättetack för tabellen!

Sen, för säkerhets skull: att trefasgrupp räknas som 3 belastade ledare gäller i stort sett alltid i t.ex. vanliga bostäder men inte nödvändigtvis i vissa specialfall.
Jag skulle räkna på bättre marginal för t.ex. ett trefasuttag på en teaterscen. Att installera el i "folkets hus" känns som en grej som nog kan tänkas utföras av folk som normalt bara har riktig erfarenhet av bostäder och kanske kontor.

I praktiken är det säkert inget jätteproblem, jag har inget minne av att jag hört någon story om att nollan verkligen brunnit av, men nog lär det gå en hel del ström i nollan i scenljussammanhang. Även om framtiden (och nyinvesterad nutid) är sinusdimmers så lär folk inte skrota sina fasvinkelstyrda dimmers på rätt lång tid.

I en vanlig bostad ska man nog se upp för att göra om enfasgrupper till trefasgrupper ifall det finns äldre dimmers (där äldre bara är några år) som driver lite större laster, men normalt lär det inte vara nåt problem.

funkisen skrev:
@Bo: Jo, den tråden är jag ju medveten om. Det jag inte fattar är hur man kan säga att två 1-fasgrupper i samma rör är okej. Det finns ju ingen information i tabellen om vilka laster en sådan dragning klarar (det skulle i så fall stå "4 PVC" någonstans. Å andra sidan kanske det finns fler tabeller i standarden?
Först o främst ger det ju en tydlig fingervisning att fler än tre belastade ledare är onormalt :) Så vill man undvika problem och bryderier så håller man sig till det.

Men det finns en formel för att räkna på ett annat antal - multiplicera tabellvärdet för 3 belastade ledare med √3 / √n där n är det nya antalet ledare.

Sedan säger belastningstabeller ingenting om vilka kretslösningar som är tillåtna - det står under avsnitt 521 i elinstallationsreglerna. Där finns inget uttryckligt godkännande för just två grupper, utan det pratas bara allmänt om olika strömkretsar med undertonen att det är helt olika system det handlar om.

Mikael_L
funkisen skrev:
@Bo: Jo, den tråden är jag ju medveten om. Det jag inte fattar är hur man kan säga att två 1-fasgrupper i samma rör är okej.
Nä, det är just två st enfasgrupper i samma rör som inte är OK. Eller i åtminstone högst tveksamt.
Men en tvåfasgrupp är (ofta) OK.

@Bo: Kanonbra info! Om man nu skulle ta ett exempel: Säg att två grupper går i samma rör i en bostadsmiljö, vardera gruppen matar ett antal uttag. Är det då enligt praxis bättre att göra om detta till en tvåfasgrupp (helt enkelt dra ut en N och en PE ur röret)? Även om man inte byter ut dvärgarna mot en tvåpolig i centralen?

@Mikael_L: Jag tror att det är viktigt att definiera "OK". Som jag fattar det så är det OK enligt regler och standard och då är det OK i min värld. Sedan kan man diskutera om det är "OK" enligt praxis bland elektriker och det är det ju troligen inte.

Det här börjar dra iväg... Reglerna tillåter ganska mycket i och med att de inte förbjuder speciellt många detaljfall. Så ok eller inte - man bör nog hålla ganska hårt på vad som är praxis, för det står faktiskt i lagen - god elsäkerhetsteknisk praxis.

Så jag skulle föreslå denna tågordning
1. Separat rör, dvs en grupp per rör.
2. Dra fram nya rör för att uppfylla 1
3. Ansträng dig lite mer för att hitta en lösning som uppfyller 1.
4. Dra utanpåliggande kabel.
5. Två/trefasgrupp.
6.
...
17. Två grupper i samma rör.

Ja, det låter rimligt. Tack för all kunskap!

Har jag förstått rätt att en 5G2,5mm2 PEX skall klara 30A 3 ledare om den är klammad på vägg innomhus?
Vad är det för beteckning som skall användas?
N1XV är för utomhus men vad är det för inomhusbruk?

Och, 27A om FK i rör klammad på vägg?
Vad ska det då vara för diameter på röret/VP/slang?

Redigerat:
Ja, den ska klara 30 A fritt förlagd på vägg. Men då ska man veta att kabeln blir 90 °C varm vid kontinuerlig drift! - kanske inte så lämpligt? För 30 A brukar praxis vara 6 mm².

Sedan finns inga rena PEX-isolerade installationskablar för inomhusbruk vad jag vet, och inte med dessa areor som behövs för 30 A. EXK kommer närmast, men för inomhusbruk vill man inte gå över 70 °C. Så beroende på vad du ska ha den till så bör du välja en kraftkabel, t.ex N1XV eller ACEFLEX - de får användas inomhus.

Skulle du välja FK i rör så går det bra med 3 st 2.5 mm² i ett 16-rör eller 3 st 6 mm² i ett 20-rör.

Den som dimensionerar kablar så de ligger på max tillåten temperatur under normal drift, ja den bör då allvarligt fundera på om detta verkligen är något för mig att hålla på med?

Därför är det lite förvånande att se beräkningsexempel i litteraturen som helt bortser från temperaturen utan gärna lägger sig precis på gränsen för vad en kabel tål.

Håller på att planera för installation av en värmepump. Idag finns det en gammal 3-fasanslutning/skyddsbrytare för tvättmaskin där pumpen ska stå. 5 1,5mm2 ledare är dragna i ett VP20-rör och säkrad till 10A/fas.

Vad jag behöver är ett uttag för tvättmaskin, ett uttag för torktumlare, ett uttag för reglerutrustning golvvärme/cikulationspump samt anslutning av värmepumpen.

Om man kopplar om pumpen till max tillsatsvärme på 9 kW så rekommenderas 25A. Troligen behövs bara 16A, 5-6kW tillsatsvärme, men när man ändå gör jobbet funderar jag på att dra kabel för max vad som kan behövas. Ett annat alternativ är att att dimensionera för 7kW tillsattsvärme som är leveransinställningen men då är verklig förbrukning 21A vilket ändå ger 25A

Jag försöker minimera vad som behöver göras men det verkar som om man får dra nya utanpåliggande kablar till alla uttag och till pumpen. Installatören rekommenderade 5G2,5mm2 och det verkar vara dimensionen på anslutningskabeln som sitter monterad på pumpen.

Man får gå ned ett "steg" på anslutningskablar så med en 2,5 mm2 som anslutningskabel kan man säkra 20 A, om matande kabel tål det. Dom allra flesta VP klarar sig med 16 A, behöver man mer tillsts 3-4 kW, har man nog valt en lite liten VP

Du behöver av allt att döma en ny kabel till värmepumpen. Jag vet inte varför tillverkarna rekommenderar så höga säkringar som 25 A när det skulle räcka med 16 A för 9 kW på tre faser. Startströmmar hos kompressorn? Praxis verkar i alla fall vara 20-25 A och 6 mm². Den höga arean har också det för mig okända orsaker. Spänningsfall? Om värmepumpen garanterar en max belastning på 9 kW kan en kabel på 2.5 mm² användas, och avsäkras med ett kortslutningsskydd på 25 A om man vill (överlastskyddet står VP'n för).

Din befintliga kabel ser ut att passa perfekt till TM, TT och reglerutrustning. Man kan montera tre separata uttag ifrån den kopplingspunkt du har.

Min VP har maximal tillsatsvärme på 9kW, den är ansluten med 4mm² kabel men samtidigt avsäkrad med 16A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.