Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det av någon speciell anledning du ska dra kabel i rör? Varför inte tråd?
Men en EKK 5G2,5 ska väl rymmas i ett 20 rör
Men en EKK 5G2,5 ska väl rymmas i ett 20 rör
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
EXK är ett tunnare alternativ till EKK
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 881 inlägg
Och 2.5 mm2 - då går det bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 881 inlägg
Det finns ytterst detaljerade anvisningar på en halv ampere när för hur mycket ledare tål för olika förläggningssätt. Se t.ex elinstallationsreglerna SS 436 40 00 eller SEK HB 421. Jag hittar ingen gratisversion på nätet, så jag lägger upp en piratkopia här med risk för att bli skjuten på stället.
Till dessa siffror tillkommer korrektionsfaktorer för onormal omgivningstemperatur, annat antal ledare, anhopning av kablar och övertoner.
Sedan måste man veta vilken belastningsförmåga som krävs för olika säkringar. För dvärgbrytare är det enkelt, för där ska belastningsförmågan vara minst lika med dvärgens märkström. För diazeder ser det ut så här
Märksträm / Minsta belastningsförmåga
10 A / 13 A
13 A / 14 A
16 A / 18 A
20 A / 22 A
25 A / 28 A
Slutligen finns ett par punkter till att beakta om vi pratar om ledningsdimensionering i allmänhet, men nu har vi drivit iväg för långt redan.
Till dessa siffror tillkommer korrektionsfaktorer för onormal omgivningstemperatur, annat antal ledare, anhopning av kablar och övertoner.
Sedan måste man veta vilken belastningsförmåga som krävs för olika säkringar. För dvärgbrytare är det enkelt, för där ska belastningsförmågan vara minst lika med dvärgens märkström. För diazeder ser det ut så här
Märksträm / Minsta belastningsförmåga
10 A / 13 A
13 A / 14 A
16 A / 18 A
20 A / 22 A
25 A / 28 A
Slutligen finns ett par punkter till att beakta om vi pratar om ledningsdimensionering i allmänhet, men nu har vi drivit iväg för långt redan.
MYCKET intressant, tackar för detta! Det var en lätt-tolkad tabell.
Hur definieras "belastad ledare"? Jag lärde ju mig en del om detta igår i en annan tråd och det som gör mig fundersam är två enfasgrupper via FK i ett och samma rör. Det innebär ju 4 belastade ledare om jag fattar saken rätt (båda nollorna räknas) och det alternativet finns ju inte med i tabellen. Samma sak bör ju gälla en trefasgrupp via en 5G2.5, har inte den 4 belastade ledare om man delar den till enfasgrupper längre ner i installationen?
Hade jag inte haft den andra tråden i färskt minne hade jag antagit att belastad i det här fallet var lika med fas-ledare.
Hur definieras "belastad ledare"? Jag lärde ju mig en del om detta igår i en annan tråd och det som gör mig fundersam är två enfasgrupper via FK i ett och samma rör. Det innebär ju 4 belastade ledare om jag fattar saken rätt (båda nollorna räknas) och det alternativet finns ju inte med i tabellen. Samma sak bör ju gälla en trefasgrupp via en 5G2.5, har inte den 4 belastade ledare om man delar den till enfasgrupper längre ner i installationen?
Hade jag inte haft den andra tråden i färskt minne hade jag antagit att belastad i det här fallet var lika med fas-ledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 881 inlägg
Belastad ledare är en ledare som för belastningsström 
Det innefattar alltså alla fasledare, neutralledare (och PEN-ledare) men inte skyddsjordsledare.
En trefasgrupp räknas som 3 belastade ledare eftersom ström i N kommer att kompenseras av mindre ström i någon/några fasledare, så summan av maxströmmarna i dessa fyra ledare motsvarar tre fullt belastade ledare.
Det innefattar alltså alla fasledare, neutralledare (och PEN-ledare) men inte skyddsjordsledare.
En trefasgrupp räknas som 3 belastade ledare eftersom ström i N kommer att kompenseras av mindre ström i någon/några fasledare, så summan av maxströmmarna i dessa fyra ledare motsvarar tre fullt belastade ledare.
Skulle man med utgångspunkt från det kunna hävda att två 1-fasgrupper i ett och samma rör faktiskt inte är tillåtet trots allt? Då skulle det ju bli 4 belastade ledare "på riktigt". (Letar fortfarande fel på svågerns anläggning
)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Två faser och två nollor är inte en tvåfasgrupp utan två olika grupper. För övrigt en tvivelaktig metod. En tvåfasgrupp är ett bättre alternativ
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 881 inlägg
Se http://www.byggahus.se/forum/el/187949-intressant-koppling-till-lampa.html#4funkisen skrev: