De är ett 20mm VP rör som gäller för att få dra en EKK 2.5G5 i det? För ett 16mm är de max 4st 2.5 som gäller?

Är det av någon speciell anledning du ska dra kabel i rör? Varför inte tråd?

Men en EKK 5G2,5 ska väl rymmas i ett 20 rör

Är en matande kabel till ett solarie. Tanken med att dra i röret är att de är enklare att få de rakt än klammring, är en bekant som skulle dra fram matande kabel till solariet men ej koppla in.

EXK är ett tunnare alternativ till EKK

Tack för tipset Rikard! :) Men det är redan framdraget en EKK, men tack ändå!

EKK i VP-rör är inte så bra för belastningsförmågan.

Diazed-säkring så är max du får säkra 13A (Om röret är infällt i vägg alltså). Dvärgbrytare går bra

Är utanpåliggande och avsäkrat med 16A, de är okej?

Och 2.5 mm2 - då går det bra.

Står dessa regler inskrivna i någon författning eller är det så att man räknar på det från fall till fall men samtidigt vet av erfarenhet exempelvis att 16A i EKK i VP med 2.5 mm2 ledare aldrig innebär ett belasningsproblem?

Det finns ytterst detaljerade anvisningar på en halv ampere när för hur mycket ledare tål för olika förläggningssätt. Se t.ex elinstallationsreglerna SS 436 40 00 eller SEK HB 421. Jag hittar ingen gratisversion på nätet, så jag lägger upp en piratkopia här med risk för att bli skjuten på stället.

Till dessa siffror tillkommer korrektionsfaktorer för onormal omgivningstemperatur, annat antal ledare, anhopning av kablar och övertoner.

Sedan måste man veta vilken belastningsförmåga som krävs för olika säkringar. För dvärgbrytare är det enkelt, för där ska belastningsförmågan vara minst lika med dvärgens märkström. För diazeder ser det ut så här

Märksträm / Minsta belastningsförmåga
10 A / 13 A
13 A / 14 A
16 A / 18 A
20 A / 22 A
25 A / 28 A

Slutligen finns ett par punkter till att beakta om vi pratar om ledningsdimensionering i allmänhet, men nu har vi drivit iväg för långt redan.

• Belastningsförmåga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MYCKET intressant, tackar för detta! Det var en lätt-tolkad tabell.

Hur definieras "belastad ledare"? Jag lärde ju mig en del om detta igår i en annan tråd och det som gör mig fundersam är två enfasgrupper via FK i ett och samma rör. Det innebär ju 4 belastade ledare om jag fattar saken rätt (båda nollorna räknas) och det alternativet finns ju inte med i tabellen. Samma sak bör ju gälla en trefasgrupp via en 5G2.5, har inte den 4 belastade ledare om man delar den till enfasgrupper längre ner i installationen?

Hade jag inte haft den andra tråden i färskt minne hade jag antagit att belastad i det här fallet var lika med fas-ledare.

Belastad ledare är en ledare som för belastningsström :)
Det innefattar alltså alla fasledare, neutralledare (och PEN-ledare) men inte skyddsjordsledare.

En trefasgrupp räknas som 3 belastade ledare eftersom ström i N kommer att kompenseras av mindre ström i någon/några fasledare, så summan av maxströmmarna i dessa fyra ledare motsvarar tre fullt belastade ledare.

Skulle man med utgångspunkt från det kunna hävda att två 1-fasgrupper i ett och samma rör faktiskt inte är tillåtet trots allt? Då skulle det ju bli 4 belastade ledare "på riktigt". (Letar fortfarande fel på svågerns anläggning ;))

Två faser och två nollor är inte en tvåfasgrupp utan två olika grupper. För övrigt en tvivelaktig metod. En tvåfasgrupp är ett bättre alternativ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.