gör en ny tråd, så slipper man "skräpa" ner redan befintliga, trådar, och kanske kan få bättre hjälp och:)

ska bygga ett bord, i massiv ek, har gjort lite snabba ritningar,

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 10.58.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är själva ramen på bordet, tänkte om man fräser bort en del av ramen, för att kunna lägga brädorna i, för att minska rörelse? tänkte att man kan både använda lim och skruv underifårn

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 11.03.49.png
DÅ måste man även kapa hur en del på alla brädor, så dom kommer i samma höjd som ramen, och allt ligger an, mot ramen.
fundera på om man skulle sponta brädorna för att få det ännu mer fast? å lika så sponta i ramen så allt sitter fast?
Skärmavbild 2015-10-28 kl. 10.59.32.png
Skapa konto

tanken är att använda 45X145 reglar, sedan den tvärgående i 45X70 regel, kommer att sprutmålas i S-0500-n

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 10.59.21.png
Skapa konto

hur bordet kommer se ut med ramen, och med brädorna när det är klart,

Istället för att skriva en lång uppsats länkar jag till en bild hur jag hade gjort toppen http://5.forums.drupal.assets.taunt...ing.com/files/comment_upload/169721/jpeg2.jpg (hörnorna behöver inte nödvändigtvis vara genomgående tappar)

Kortsidorna kan du göra breadboard ends (sök så finner du). Mellan de fyra mittplankorna och de 2 långsidesytterplankorna behöver du svällmån, ett par mm per sida. Ytterplankorna på långsidorna styrs med not och spont mot de 4 innerplankorna (inget lim!) och fästs in fixt mot de två kortsidesplankorna.

De fyra mittplankorna kan vara limmade ihop eller med not och spont för att hålla de i nivå med varandra. Alternativt skruvade tvärslåar från undersidan (med avlånga hål). Hade nog satt tvärslåar i vilket fall som helst när jag tänker efter.

Tror du kommer behöva en sarg/längsgående support också om bordet inte ska hänga på mitten. Bra för stabiliteten överlag också.

Sen reglar (om du avser byggreglar) är inget höjdarmaterial att snickra med, känns lite synd på en skiva som du kommer lägga mycket jobb på.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag googlade lite på board ends... Det verkar ju lovande, men då kommer man ju fästa allt, som en stor skiva,
Tror du det kommer hålla sig bättre, än om man bygger ramen för sig, å brädorna för sig?

Den filmen jag såg, Lima han ihop alla brädor, och sedan gjorde en sån fog,

Och sedan bara sponta lång sidorna?

Ja det kommer nog hålla bättre* men ställer betydligt större krav på råvirke och maskinpark om du ska limma ihop mittplankorna till en skiva. Dessutom kommer det kanske se knas ut om dessa ligger kloss och sen har du glipa mot långsidan.

Såg du det här bordet https://www.byggahus.se/forum/mobel...ebord-kryssbord-2.html?perpage=15#post2340618 ? Ser ut som separat ram sen ligger plankorna lösa men skruvade underifrån i tvärbalk med rörelsemån mellan alla plankor. Ska bordet vara lite mer rustikt och kanske tom utebord så funkar ju den stilen/byggsättet.

*edit. Tänkte nog lite fel där. Hålla bättre är jag inte övertygad om men breadboard ends kommer att göra att ändarna håller sig i våg.

Redigerat:
Ola C skrev:
Ja det kommer nog hålla bättre* men ställer betydligt större krav på råvirke och maskinpark om du ska limma ihop mittplankorna till en skiva. Dessutom kommer det kanske se knas ut om dessa ligger kloss och sen har du glipa mot långsidan.

Såg du det här bordet [länk] ? Ser ut som separat ram sen ligger plankorna lösa men skruvade underifrån i tvärbalk med rörelsemån mellan alla plankor. Ska bordet vara lite mer rustikt och kanske tom utebord så funkar ju den stilen/byggsättet.

*edit. Tänkte nog lite fel där. Hålla bättre är jag inte övertygad om men breadboard ends kommer att göra att ändarna håller sig i våg.

ja det är ju sant de med att det kommer glipa lite mellan ram och skiva, hur många mm kan man behöva släppa så det kan röra sig lite?

eller om man spontar ramen och brödor, så sätter allt kloss, men att man "låser" det på kortsidan.

där kan man ju även sätta en skruv i varje bräda som går igenom tappen och in i brädan, så låser man dom riktigt bra, då det aldrig syns under bordet sen.

har tänkt om lite ang att ha den tvärgående som bilden visa, då du trodde att bordet kanse blir för tungt så det svajar, så tänkte jag att man istllet kan sätt stag under, från cc på benen upp mot skivan?

det bör ju bli mer stabilt?

jag kommer köra not i 10mm så de finns mkt material att använda:)

nu gjort om ritningen, enda funderaren jag har nu, är väl själva stagen, hur man ska fästa dom, å hur långt ifrån under bordet man ska sätta dom på.. tips?

kommer nog börja med bordet om ca 2-3v beroende på hur det kommer gå att lägga fiskbensparketten i helgen:)

Du ska inte låta skivan sticka ut en bit? Så att man även kan sitta på kortsidan?
Sedan vill jag tipsa om att kapa änden på benen lite. Annars är det lätt att det "flisar sig". Det missade jag när jag byggde ett liknande bord i somras.

WP_20151030_003.jpg
Skapa konto

• Gilla
berne88
  • Laddar…
perhed skrev:
Du ska inte låta skivan sticka ut en bit? Så att man även kan sitta på kortsidan?
Sedan vill jag tipsa om att kapa änden på benen lite. Annars är det lätt att det "flisar sig". Det missade jag när jag byggde ett liknande bord i somras.

[bild]

jo hade samma problem med ett gammalt bord jag bygge, att när man satt på sidan så satt ,am väldigt obekvämt pga av benet,

men då kanske man får göra bordet lite större, jag har ränkat med 60cm per person.
å ska man släppa in benen mer, så kankse det kommer iväg för den peronen som sitter där:S

är det någon här inne som har behandlat, furu..med hårdvaxolja som är pigmenterad? i sån fall skulle ni välja post en bild, spelar inte någon roll vad det är, vill se div olika färger på furu

+1 på det Ola C skriver om rörelsemån...inte att underskatta.

Bifogar en bild på ett ekbord som jag gjorde för några år sedan. Ekplank på 120*19 kexade med varann till en totalbredd på 148. De sväller/krymper ca 5-6mm mellan säsongerna. Utan rörelsemån i dess "breadboards" hade det spruckit. IMG_4451.jpg
Skapa konto

Annars så finns det en traditionell metod att göra en sån där bordsskiva på. Utprovad i Norden sedan 100-tals år.

Man sågar avsmalnande gradspår tvärs över undersidan och slår dit en list med motsvarande laxstjärtsform. Eftersom gradspåret och listen är litet kilformade så biter den fast utan lim. Då kan bräderna i bordsskivan svälla och krympa utan att någonting släpper.
I Österbotten kallar vi en sån där laxstjärtsformad list för "nara"

I princip fuller den ju samma funktion som engelsmännens breadboard ends. Olika trakter har olika traditioner.

heimlaga skrev:
Annars så finns det en traditionell metod att göra en sån där bordsskiva på. Utprovad i Norden sedan 100-tals år.

Man sågar avsmalnande gradspår tvärs över undersidan och slår dit en list med motsvarande laxstjärtsform. Eftersom gradspåret och listen är litet kilformade så biter den fast utan lim. Då kan bräderna i bordsskivan svälla och krympa utan att någonting släpper.
I Österbotten kallar vi en sån där laxstjärtsformad list för "nara"

I princip fuller den ju samma funktion som engelsmännens breadboard ends. Olika trakter har olika traditioner.

Vet inte om jag riktigt förstår dig.... Du kan inte post en bild? Eller förklara mer utförligt:)

Man kan göra spåret på flera vis. Jag tycker det är enklast att spänna fast en linjal och såga med handcirkelsåg med klingan snedställd. Det gäller bara att hålla reda på så lutningen blir rätt väg. Då man har sågat båda sidorna på spåret så tar man ett skär på frihand på mitten och sedan är det enkelt att hugga bort det mesta materialet med stämjärn och jämna bottnen med grundhyvel.
Om man har en handöverfräs eller överfräsmaskin så kan man sätta ett sinkbett i den och köra ena sidan av spåret i gången efter en fastspänd linjal som man flyttar mellan fräsningarna. Jag har ingen sådan maskin. .

Den här bilden är en dörr men av gammalt gjorde man bordsskivor på exakt samma vis. Bilden visar första provningen. Sedan hyvlar man av naran några hyveltag i gången tills den ligger på plats och är jämnt tät på hela längden. Till slut slår man in den med klubba och sågar av den jäms med kanten.

Om man vill ha naran att se jämnbred ut och kanske ge den en snygg profil så gör man den av en jämnbred planka med en inhyvlad laxstjärt på baksidan. Då använder man en laxstjärtshyvel.

• dörr.JPG
    Skapa konto
  • laxstjärtshyvel.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Åsch....du fick fel bild av laxstjärtshyveln. En 5 år gammal bild då jag inte hade fått nya bettet färdigt.

Vi gör ett nytt försök:

• laxstjärtshyvel.JPG
    Skapa konto
  • laxstjärtshyvel2.JPG
    Skapa konto
har en liten fundering,

ang mått på bordet, vad ska man ta för grund mått, att varje person behöver ha? 60cm 70cm.. eller ännu mera vill inte sitta för trångt och inte för glest heller då bordet blir så långt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.