Hej!

Vår ejektorpump har fått svårare och svårare att få upp trycket, ställde ner den från 4bar till 3bar avstängningstryck härom månaden.

Idag backspolade vi vårt sandfilter lite och upptäckte att den har svårt att nå upp till 3bar. Ställde ner till 2.9bar ca. Men nu på kvällen var trycket under 1bar och pumpen bara gick.

Jag tror inte det är dåligt med vatten. Motorn funkar fint. Kan det vara själva pumpdelen som är utsliten/upprostad av lite surt vatten eller är felet i själva ejektorn nere i brunnen tror ni?
Kan det ha kommit luft i själva ejektorsystemet?
Fast borde inte det fixa sig själv med tiden sålänge det finns vatten?

Hydropressen har alltid haft ganska lite vatten i sig så även om den inte är optimalt trycksatt så tror jag inte det påverkar.

Tacksam om ni har erfarenhet och vet vad det kan vara! Men kommer ringa rörmokare imorgon eller måndag. Livet funkar inte utan vatten.

MVH: Mikael

Vad är det för typ av pump? Ringpump? Kolla i såna fall då det inte står luft i pumpen.

Jag tror det? Stående sak, motorn överst. Rund klump under med tre anslutningar, två till hålet.

Luft i pumpen är alltså ett tillstånd som inte lagar sig själv med tiden, utan tvärtom kan bli värre? Har du länk till nån guide hur man gör?

Jag skulle säga att när det gäller luft så fungerar det eller inte. Är det så mycket luft att den inte kan pumpa så måste man fylla pump och slangar innan man får igång det. Men om den alls kan pumpa så kommer den lilla mängden luft att följa med flödet och det löser sig själv. Kan det ha kommit in skräp i pumpen eller ejektorn? Pumpar den alls eller går den torrt och det är en bar kvar i hydropressen?

A Avemo skrev:
Jag skulle säga att när det gäller luft så fungerar det eller inte. Är det så mycket luft att den inte kan pumpa så måste man fylla pump och slangar innan man får igång det. Men om den alls kan pumpa så kommer den lilla mängden luft att följa med flödet och det löser sig själv. Kan det ha kommit in skräp i pumpen eller ejektorn? Pumpar den alls eller går den torrt och det är en bar kvar i hydropressen?
Håller inte alls med dig. När vår ringpump har luft i driftkretsen eller i pumphuset ger den tryck men orkar inte trycksätta tanken. Vår pump har luftnings nipplar på både fram och baksidan. Stäng till tanken och öppna eventuella nipplar och låt gå en stund. Funkar inte detta får du fylla på vatten i driftvattenkretsen[/QUOTE]

Min pump har en luftningsventil.
Öppna den när pumpen går och se om det kommer luft eller vatten.

Jag har råkat ut för samma problem, de gångerna har jag dragit upp slangarna ur brunnen och tagit isär ejektorn och rengjort.
Det behövs väldigt lite skräp för att pumpeffekten skall utebli.

Lycka till

/W

Vi bestämde oss för att byta till sänkpump utan att veta vad felet var.

När vi drog upp slangarna så såg ejektorn ok ut och ventilen i botten verkade fungera som den ska så gissningsvis är själva pumpdelen utsliten.

Vårt borrhål är borrat i den grävda brunnen. Det kommer alltså upp ett rör från botten av den grävda brunnen. Detta rör är inte tillräckligt högt utan ytvatten från den grävda brunnen rinner hela tiden ner. Det fick vi åtgärdat nu också.
Spännande nog så verkade de siffror jag hört stämma. Brunnen var ca 30 meter djup, eller snarare ejektorn satt 30 meter ner. Borrhålet var minst 3 meter djupare. Sänkpumpen satte vi 1 meter djupare än ejektorn.

Hoppas den fungerar i många år nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.