299 läst ·
2 svar
299 läst
2 svar
Ejektorpump strular efter strömavbrott
Hej alla kloka.
Efter att min sambo lyckats såga av en elledning vilket fick jordfelsbrytaren till huset att gå så har flera apparater slutat fungera.
Bland annat våran ejektorpump i källaren.
Som info kan sägas att säkringen till pumpen inte gick utan det var endast säkringen till gruppen på den elledning som blev kapad, som utlöste.
Även avloppspumpsautomatiken gick vilket är märkligt då den sitter på en annan jordfelsbrytare, som dock är inkopplad i själva huvudbrytarboxen men som enligt elektrikern skall ta elen efter huvudsäkringen och därmed inte sitter på en grupp till den huvudsakliga jordfelsbrytaren.
Hursomhelst så går inte ejektorpumpen igång. Då jag aktiverar tryckströmbrytaren så hör man ett surrande ljud från ejektorpumpen men den pumpar inget vatten. Efter ca 5-10 sekunder så slår tryckströmbrytaren ifrån.
Vad kan felet vara och går det att åtgärda för den händige?
Är pumpen helt paj eller går det att fixa?
Tack för hjälp såhär i semestertider!
Efter att min sambo lyckats såga av en elledning vilket fick jordfelsbrytaren till huset att gå så har flera apparater slutat fungera.
Bland annat våran ejektorpump i källaren.
Som info kan sägas att säkringen till pumpen inte gick utan det var endast säkringen till gruppen på den elledning som blev kapad, som utlöste.
Även avloppspumpsautomatiken gick vilket är märkligt då den sitter på en annan jordfelsbrytare, som dock är inkopplad i själva huvudbrytarboxen men som enligt elektrikern skall ta elen efter huvudsäkringen och därmed inte sitter på en grupp till den huvudsakliga jordfelsbrytaren.
Hursomhelst så går inte ejektorpumpen igång. Då jag aktiverar tryckströmbrytaren så hör man ett surrande ljud från ejektorpumpen men den pumpar inget vatten. Efter ca 5-10 sekunder så slår tryckströmbrytaren ifrån.
Vad kan felet vara och går det att åtgärda för den händige?
Är pumpen helt paj eller går det att fixa?
Tack för hjälp såhär i semestertider!
Tack! Det visade sig vara säkringen till fas 2🤦♂️ såg inte att den lilla ploppen som indikerar trippad säkring låg o skramlade innanför glaset. Det som hjälpte mig var att bergvärmepumpens varningsmeddelande sa att fas 2 inte var igång…..skönt när något löser sig enkelt…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Smärta i hand efter panelspikande
Fasad -
Uppstart av värmepumpen efter en tids stillestånd - problem.
Värmepumpar -
Sand eller rost efter bytta rör?
Vatten & Avlopp -
Vattenkvalitet efter byte från ejektorpump till dränkpump / djupvattenpump?
Vatten & Avlopp -
Veduminredning som strular - lösningstips efterlyses!
Kök