6 435 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Ej fungerande värmesystem i nyinköpt hus
Lite förtydligande,värmepumpen är från 2012 ,då den byttes ut av någon anledning,pumpen gick vid besiktningen och köptillfället men endast på elpatron,detta upplyste inte säljaren om.Enl. servicereparatören så var detta felet sedan en tid tillbaka,och man kan ju inte rimligtvis ,börja skruva isär en värmepump för att kolla om expansionsventilen är hel.Någon rim och reson måste gälla avseende undersökningsplikt,speciellt när besiktningsmannen hävdar att detta är ett dolt fel som inte går att upptäcka.Säljaren har nu hänvisat till sin dolda felförsäkring ,men sonen har kontaktat bolaget och denna gäller ej vid maskinskador.Man kan ju även förvänta sig att en värmepump från 2012 skall vara fullt funktionsduglig
Så är nog inne på hemmakattens linje med ersättningskrav
Så är nog inne på hemmakattens linje med ersättningskrav
Kanske fattade inte säljaren att pumpen gick på elpatronen? Hade jag sålt ett hus för 10 miljoner så hade jag inte tvekat att att försöka ersätta köparen för detta, om kraven hade framförts på ett sakligt och vettigt sätt.
Dock finns risken att man öppnar upp för fler klagomål och ersättningskrav från köparen.
Dock finns risken att man öppnar upp för fler klagomål och ersättningskrav från köparen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Fast även om man såklart inte kan gå in i tekniska saker och undersöka ner på komponentnivå så kan man iallafall be att få värmen påslagen och eller tvångskörd så att man verkligen känner att det blir varmt. Det borde falla under normal undersökningsplikt iallafall.
Jag hade nog gått på Hemmakattens linje, skicka ett formellt krav, eventuellt via en advokat.
Men om de avvisar eller inte hör av sig är det nog inte lönt att dra det till rätten.
Bara för att man har rätt är det inte säkert att man får rätt.
Men om de avvisar eller inte hör av sig är det nog inte lönt att dra det till rätten.
Bara för att man har rätt är det inte säkert att man får rätt.
Nja,dom visste nog detta då serviceteknikern påstod att detta inte var ett nytillkommet fel.Sonen har varit mycket vänlig och endast påtalat felet och teknikern sa dom borde åtgärda snarast då det inte är bra för kompressorn att arbeta på elpatron längre tid.Tänker samma hade jag sålt för 10milj. så är det en skitsumma 10000kr att framstå som en rättfram säljare och och istället för att framstå som en girig skit.10000kr är dock en stor summa som köpare när man töjt sig till max i köpeskillingE etompau skrev:Kanske fattade inte säljaren att pumpen gick på elpatronen? Hade jag sålt ett hus för 10 miljoner så hade jag inte tvekat att att försöka ersätta köparen för detta, om kraven hade framförts på ett sakligt och vettigt sätt.
Dock finns risken att man öppnar upp för fler klagomål och ersättningskrav från köparen.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Med den nya informationen faller en del av argumenten mot att detta skulle vara ett dolt fel. Det är mindre uppenbart att detta är ett fel man bör kunna förvänta sig med aveende på åldern. Det blir nog i gråzonen att man skulle upptäcka att pumpen inte är igång vid undersökning. Utan går på tillskott. beror nog på lite hupass tydliga indikationer det finns om detta på kontrollpanelen. I moderna värmepumpar finns det normalt ett meny system som rätt tydligt visar driftsinformation. På äldre pumpar kan det nog handla om att tyda kontrollampor med otydlig funktion.
Men oavsett detta så faller det på att kostnaden för åtgärdande är för låg.
Men jag håller med hemmakatten att man kan göra ett försök att få säljaren att betala åtminstonde en del av kostnaden. Men driv det inte till rätten, där är sannolikheten att vinna låg.
Jag blir ändå lite betänksam över felet. Ursprungsindikationen var ju att det inte blir tillräckligt varmt?
Om värmepumpen går dåligt så brukar de väl automatiskt fylla på med tillskottsvärme? Så frågan är om detta är enda felet. Att pumpen fungerar dåligt borde inte märkas annat än på elräkningen.
På vår bergvärmepump (Thermia) finns funktionen att om värmepumpen slutar fungera, så slutar den också att värma varmvatten. Men tillskottet går in automatiskt och värmer huset. Då får man en indikation på att något är fel, en typ av larm (kallt att duscha). Sedan kan man sätta den i ren tillskottsdrift i väntan på reparation. Då värmer tillskottet även varmvatten.
Men oavsett detta så faller det på att kostnaden för åtgärdande är för låg.
Men jag håller med hemmakatten att man kan göra ett försök att få säljaren att betala åtminstonde en del av kostnaden. Men driv det inte till rätten, där är sannolikheten att vinna låg.
Jag blir ändå lite betänksam över felet. Ursprungsindikationen var ju att det inte blir tillräckligt varmt?
Om värmepumpen går dåligt så brukar de väl automatiskt fylla på med tillskottsvärme? Så frågan är om detta är enda felet. Att pumpen fungerar dåligt borde inte märkas annat än på elräkningen.
På vår bergvärmepump (Thermia) finns funktionen att om värmepumpen slutar fungera, så slutar den också att värma varmvatten. Men tillskottet går in automatiskt och värmer huset. Då får man en indikation på att något är fel, en typ av larm (kallt att duscha). Sedan kan man sätta den i ren tillskottsdrift i väntan på reparation. Då värmer tillskottet även varmvatten.
Redigerat:
Dolda fel har blivit ett riktigt modeord. Har svår att tro att det går använda på förslitingsprylar.
Besiktningsmannen är ju dessutom partisk.
Hur mycket är det värt att kriga för det pengarna? Tänker både på tid och pengar det kan kosta.
Stor problemet här verkar ju vara att det är för liten backup ekonomiskt.
12år gammalt så kan ju det bli en smäll på åtskilliga 10tusen kronor direkt. Några vitvaror kanske kompressor i värmepumpen. Då lika bra att byta ut den mm...
Besiktningsmannen är ju dessutom partisk.
Hur mycket är det värt att kriga för det pengarna? Tänker både på tid och pengar det kan kosta.
Stor problemet här verkar ju vara att det är för liten backup ekonomiskt.
12år gammalt så kan ju det bli en smäll på åtskilliga 10tusen kronor direkt. Några vitvaror kanske kompressor i värmepumpen. Då lika bra att byta ut den mm...
Din svansföring verkar oroande hög.C carl fabian skrev:
Hoppas att den inte påverkar sonen alltför mycket. För vill det sig bara lite illa, kan den stå honom dyrt!
Det är naturligtvis fullt möjligt att säljaren försöker blåsa sonen, och därför är Hemmakattens tips om att kräva säljaren på pengar relevant rent moraliskt. Men när kravbrevet är sänt, och inget händer! Vad gör han då. Drar igång en rättsprocess, som redan innan den glade juristen lagt på luren, har kostat sonen mer än hela pumpen. Är verkligen det en gångbar strategi?
Mitt tips är att skicka räkningen till säljaren -betalar han så är det dags att öppna schampangen. Om Inga pengar trillar in -gör ingenting, annat än att skratta er lyckliga över att det inte blev värre.
Mer oroad skall han vara över att ha så lite pengar över, att en relativt bagatellartad kostnad sätter honom i klistret. För förr eller senare kommer de stora utgifterna, och då kommer det att blåsa ordentligt i plånboken!
Man skall välja sina strider med omsorg.
Staffan
P.s.
Är tydligen tvåa på det mesta.
Redigerat:
Klicka här för att svara
