Vore tacksam för råd från forumet. Har sökt info om liknande problem men inte hittat något konkret som hjälper mig till en lösning.

Jag har en EmcoRex 2000 som matarvalsen slutat fungera på.
Jag får trycka igenom virke för hand genom att trycka/dra med mycket kraft.

Bordet har bra med glidmedel och jag kan inte hitta något annat fel vilket gör att jag är ganska säker på att det har med matningen av matarvalsen att göra.

Har ikväll skruvat isär för att se vad felet var men kan inte se något som avviker.
Kugghjulen är av plast men i bra skick ( alla tänder med och i gott skick) och väldigt lite harts/kåda.

Däremot hittar jag inte var jag spänner upp kedjan o lilla remmen som syns närmast maskinen.

Är det någon som kan förklara ( gärna väldigt tydligt eller med bilder) hur jag skall gå vidare.

Se bilder så kanske det blir lite mer tydligt.

• Närbild av en kedjedrift och plastkugghjul på EmcoRex 2000 matarvals, i varsamt använd skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism av EmcoRex 2000 med synliga kedjor, plastkugghjul och remmen nära maskinkroppen.
    Skapa konto
Snurrar matarvalsen över huvud taget vid drift?

Du får nog betydligt mer och bättre svar om du flyttar denna tråd till forumdelen Verktyg, maskiner & fordon.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Snurrar matarvalsen över huvud taget vid drift?

Du får nog betydligt mer och bättre svar om du flyttar denna tråd till forumdelen Verktyg, maskiner & fordon.
Tack för snabbt svar - hur gör jag för att flytta tråden till rätt del?

Z zeb411 skrev:
Tack för snabbt svar - hur gör jag för att flytta tråden till rätt del?
Du får be en moderator hjälpa dig.

Vore tacksam för råd från forumet. Har sökt info om liknande problem men inte hittat något konkret som hjälper mig till en lösning.

Jag har en EmcoRex 2000 som matarvalsen slutat fungera på.
Jag får trycka igenom virke för hand genom att trycka/dra med mycket kraft.

Bordet har bra med glidmedel och jag kan inte hitta något annat fel vilket gör att jag är ganska säker på att det har med matningen av matarvalsen att göra.

Har ikväll skruvat isär för att se vad felet var men kan inte se något som avviker.
Kugghjulen är av plast men i bra skick ( alla tänder med och i gott skick) och väldigt lite harts/kåda.

Däremot hittar jag inte var jag spänner upp kedjan o lilla remmen som syns närmast maskinen.

Är det någon som kan förklara ( gärna väldigt tydligt eller med bilder) hur jag skall gå vidare.

Se bilder så kanske det blir lite mer tydligt.

• Bild på matarvalsens mekanism för en EmcoRex 2000 med kedja, kugghjul i plast och rem synlig.
    Skapa konto
  • Närbild på en EmcoRex 2000 matarvals och kedjedrivning med synliga kugghjul och kedja.
    Skapa konto
Hur ser matatvalsarna ut. På min Emco star hade räfflorna satt igen sig med allehanda skit. Efter rensning fungerade allt igen.

Lilla kugghjulet till höger har ju inga tänder kvar........

Protte

Det här kugghjulet har ju knappt en kugg kvar. Nött kugghjul med flera saknade kuggar i maskineri.
Skapa konto

Frustrator Frustrator skrev:
Det här kugghjulet har ju knappt en kugg kvar.[bild]
Kanske skall det vara större? Jag har inget att jämföra med och när jag tittar på dem så ser det ut att vara så de skall se ut?
Inget onormalt slitage eller ojämnt brukat men som sagt... jag har inget att jämföra med.

Kanske någon har en liknande rikt o plan och kan bistå med bilder på hur det ser ut hos er?

Att alla kuggarna fattas helt på ett kugghjul är väl onormalt slitage?

Z zeb411 skrev:
Kanske skall det vara större? Jag har inget att jämföra med och när jag tittar på dem så ser det ut att vara så de skall se ut?
Inget onormalt slitage eller ojämnt brukat men som sagt... jag har inget att jämföra med.

Kanske någon har en liknande rikt o plan och kan bistå med bilder på hur det ser ut hos er?
Kuggarna på det lilla drevet bör rimligtvis vara lika stora som på det stora drevet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.