Hej!

Jag har anlitat en entrepenör att inreda min ovanvåning. Arbetet är hyfsat omfattande med lite kupor och takfönster osv.

Den tid jag från början fick var 2 månader, detta utökades sedan till 3.5 månad efter diskussion mellan mig och företaget, detta var vi alltså överens om. Arbetet flyter på helt okej förutom att det är rätt vanligt att 2 av de 4 arbetarna är på andra byggen. Detta har hänt uppskattningsvis 20-25 dagar, dvs att dem bara är två som jobbar.

Där till kommer att byggarna haft ledigt i 4 veckor nu för juluppehåll, jag fick under byggnationen reda på att de skulle vara borta 3 veckor (inte innan) men nu har det alltså blivit ytterliggare en vecka.

Jag och entrepenören har kommit överens om att jag ska betala lite extra för några små tillägg.

Nu är det så att bygget kommer dra ut ytterliggare, jag är rätt säker på att det kommer ta 3-4 veckor till.

Jag kommer vilja betala mindre eftersom att han inte håller tidsramarna eftersom att han inte är där och bygger utan är på andra jobb.

Vad är brukligt att man drar av, hur många procent i veckan för försening? Jag betalar honom ca 350.000 för hela jobbet.

I vårt avtal "hanteverkaravtal" står det inte hur mycket han ska gå ned om han drar över på tiden..

Om han överskrider den avtalade tiden så har du bara rätt till ersättning för faktiska verifierade kostnader som beror på förseningen, såvida du inte har en vitesklausul i avtalet.

Sedan finns det möjlighet att häva avtalet om förseningen blir extrem. Har för mig att formuleringen är något i stil med "väsentlig" försening som som har väsentlig betydelse för beställaren. Det är oftast bara aktuellt när en entreprenör överger ett bygge helt under lång tid.

Ok. Så om jag bara är allmänt trött på att bygget drar ut 3 veckor så får jag inte betala honom mindre? Jag vill inte häva avtalet, bara betala mindre iom att han inte håller vad han lovat.

Inte formellt sett. Men ni kanske kan komma överens frivilligt. Jag personligen skulle nog vara lite försiktig, om bygget går bra (utom tiden), och det verkar bra utfört, med skaplig kvalitet. Då skulle jag nog bita ihop om tiden, när det inte är "värre" än så.

Det finns alltid en risk att man som privat beställare uppfattas som strulig om man börjar bråka om betalning. Det kan ge ytterligare försening, sämre kvalitet osv.

Redigerat:
Har du uttryckt missnöje med att jobbet drar ut på tiden?

Om du inte har någon vitesklausul så tror jag att det är svårt att dra in på pengarna. Jag skulle istället ta ett möte med chefen, förklara att jag var missnöjd med tidsåtgången och försöka komma överens om en konkret plan för att snabba upp jobbet. T.ex. skulle ni kunna komma överens om att de ska lägga minst 120 mantimmar i veckan på ditt bygge och följa upp det veckovis. En sådan överenskommelse är svårare att smita ifrån. När ni är överens om innehållet så kan du föreslå en sanktion om byggaren inte skulle uppfylla överenskommelsen, t.ex. 1500 kr i prisavdrag varje vecka som de inte lägger 120 mantimmar. Det räcker egentligen med en liten summa för att det ska svida lite.

Hm ok. Tack för svar. Jag har påtalat det flera gånger men det händer inte så mycket...

Visst det går framåt, men det irreterar mig att tiden hela tiden skjuts upp.. Det där med manstimar och så är en bra idé, men skulle inte fungera med denna entrepenör.. han är rätt speciell.......

Du kan ju vända på frågan och be entreprenören föreslå vilka åtgärder de kan ta för att bli klara snabbare. De kanske kan jobba längre dagar eller lördagar. Eller omprioritera. Eller något annat. Det viktiga är att ni kommer överens om något och följer upp det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.