En väldigt intressant / viktig frågs
Kabele Kabele skrev:
Hej!

Jag och min man har köpt ett hus. Vid besiktning framkommer det att det stora badrummet (som är ca 12 kvm) ej är fackmannamässigt utfört. Huset är byggt 2009 och 2006 kom nya regler ang att rör ej får komma upp ur golv, vilket det gör i detta badrum. Vårt försäkringsbolag säger såklart att de ej kommer stå för kostnader vid skada om den skett pga detta fel. Om en skada skulle uppstå av annat skäl måste vi ändå stå för merkostnaden av att åtgärda ovanstående fel. Det bör även betyda en värdeminskning av huset om vi vill sälja det. Badrummet kommer inte åtgärdas av säljarna, men hur mycket bör vi kunna förhandla ner priset pga detta? Det känns som att vi tar en väldigt stor risk ekonomiskt vid skada eller ev. försäljning.

Tack på förhand!
En väldigt intressant / viktig fråga; var ligger huset?

I Stockholm där det inte är några konstigheter att ett hus kostar åtminstone 6 mkr så tror jag att det är svårare att pruta 50 tkr för ett badrum ”i efterhand”. Det är helt enkelt procentuellt för lite. Köper du ett hus i någon annan del av landet för 1 mkr blir plötsligt 50 tkr mycket viktigare för huruvida huset har ”rätt pris” eller inte.

Jag tror att just denna faktor ofta glöms bortni diskussioner som den här.

(Jag bor själv i Stockholm. När jag gjort besiktning är min smärtgräns för avvikelser på besiktning betydligt större än detta)

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
75tkr

• Gilla
Sir James
  • Laddar…
Hej!
Angående att som trådskaparen skriver att rör inte får komma upp genom golv. Gäller det vattenrör, radiatorer, avloppsrör? Har svårt att se att inga rör får gå genom golv, tex för toa.

BirgitS
Avloppsrör och golvbrunn få gå genom golvets tätskikt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag tycker det är lite larvigt att säga att det under en besiktning efter kontraktskrivning framkommit att rören går genom golvet. Just den biten måste ni ju sett vid husvisningen. Mitt bud är: inget avdrag.

Som säljare hade jag bara skakat på huvudet och hoppats att ni stiger ur affären.

Den här typen av besiktningsklausul har ju kommit till för att folk skall kunna binda en säljare till en snabb affär, vilket kanske har sina fördelar i exempelvis Stockholmsområdet med högt tryck och höga priser. Dock glöms det ofta bort att mer eller mindre allt skall ha kommit överens om vid kontraktskrivningen. Folk letar efter sätt att dra ner priset i efterhand på ett sätt som ibland känns fel.

Som säljare vill man vara klar med affären vid kontraktskrivningen. Off topic: sälj inte hus med besiktningsklausul. Om det är något man skall ha med, är det friskrivning från dolda fel.

• Gilla
datpsu och 3 till
  • Laddar…
Men hela syftet med att besiktiga är ju att få ett utlåtande från expert. Det vore helt orimligt att alla spekulanter måste veta detaljer i branscreglerna. Eller ha med sig en bes. man på varenda visning.

• Gilla
Kalleman83 och 3 till
  • Laddar…
Ta smällen när den kommer.. eller hitta ett annat hus utan något annat fel.. är huset rätt nu och det känns som ni vi bo där så gör om badrummet efter något år så får ni det som ni vill ha det.
Det är inte lätt ibland att hitta det perfekta huset!
/M

Kommer ni köpa huset även om ni inte får ett avdrag? Kan vara värt att fundera på.

H hempularen skrev:
Men hela syftet med att besiktiga är ju att få ett utlåtande från expert. Det vore helt orimligt att alla spekulanter måste veta detaljer i branscreglerna. Eller ha med sig en bes. man på varenda visning.
Som icke hantverkare kan jag bara hålla med, man läser regelbundet här om att folk borde sett eller borde vetat, och man kan väl ana att de som säger detta är hantverkare.

Jag visste inte att rören inte får gå upp ur golv sedan 2006, och visst det går att ta reda på, men att lära sig allt för inte missa något på en visning är allt annat än rimligt för gemene man.

• Gilla
Kabele
  • Laddar…
M maglub skrev:
Jag tycker det är lite larvigt att säga att det under en besiktning efter kontraktskrivning framkommit att rören går genom golvet. Just den biten måste ni ju sett vid husvisningen. Mitt bud är: inget avdrag.

Som säljare hade jag bara skakat på huvudet och hoppats att ni stiger ur affären.

Den här typen av besiktningsklausul har ju kommit till för att folk skall kunna binda en säljare till en snabb affär, vilket kanske har sina fördelar i exempelvis Stockholmsområdet med högt tryck och höga priser. Dock glöms det ofta bort att mer eller mindre allt skall ha kommit överens om vid kontraktskrivningen. Folk letar efter sätt att dra ner priset i efterhand på ett sätt som ibland känns fel.

Som säljare vill man vara klar med affären vid kontraktskrivningen. Off topic: sälj inte hus med besiktningsklausul. Om det är något man skall ha med, är det friskrivning från dolda fel.
Men det står inget någonstans att kontrakt har skrivits.

harry73 harry73 skrev:
Man kan också angripa det från en annan synvinkel. I och med avvikelsen från standarden, har ni utökad undersökningsplikt för badrummet. Antingen behöver ni göra en noggrann utökad undersökning av badrummet (och jag vet faktiskt inte hur man gör det och vem man anlitar) eller så blir det svårt att hävda dolt fel för vattenskador pga badrummet.
Egentligen får säljaren nu en friskrivningsklausul för badrummet. Det borde vara värd lite pengar för säljaren. Om 50 tkr är en rimlig summa eller om det räcker med mindre vet jag faktiskt inte, och egentligen tror jag inte att man får problem bara för att vattenledningen kommer upp ur golvet. Men att man inte kan komma med dolda fel för badrummet längre, är såklart en nackdel för er.
Det är knappast ett dolt fel, och problemet ligger inte i att det är dåligt under.
Problemet med uppstickande rör är tätning vid eventuellt läckage.
Det är bara att se till att det är rejäla tätningar här mellan golv och rör.

Jag är även frågande till att försäkringsbolaget skulle kräva er på merkostnaden för ombyggnad av rör efter att en annan skada skulle föranleda försäkringsskada.

Vi hade själva en skada i en dusch, där fogen släppt och bitar av fogen perforerat den heltäckande svetsade mattan som ligger under klinkergolvet. En skada på 30x30cm, där spånskivan under rest sig.

Resultatet blev rivning av kaklade väggar i hela badrummet och hela klinkergolvet, med nya cc 30 på reglar i väggar, våtrums gips på väggar, byte till ny standard på golvbrunnar och ny standard på tätskickt på golv.
Vi fick stå för självrisk och nedskrivning på vissa saker. Inget tjafs alls med Länsförsäkringar.

harry73
M maglub skrev:
Den här typen av besiktningsklausul har ju kommit till för att folk skall kunna binda en säljare till en snabb affär,
Tvärtom! Säljaren och mäklaren sätter villkoren, så besiktningsklausuler kom för att lura köpare i en snabb affär. Det är många som tror att det är ofint att pruta efter besiktningen och det är dom som gör systemet så bra för mäklare och säljare.

När ni väl läst på lite om detta så kommer ni märka finns det väldigt många, gamla som nybyggda hus/lägenheter som har detta "problemet".

Det är egentligen inget problem alls, rören har säkert tätskiktakyddats. Även om de inte hade så ser jag inte senariet där det kommer så mycket vatten,1 m från duschen som kan skapa en vattenskada.

Jag förstår att den stora oron är ej fukten utan att någon annan kan pruta vid framtida försäljning. Ett tips: har du en sån köpare så kommer de försöka göra de oavsett anledning.
Köp huset om ni gillar och det är den enda "anmärkningen"

harry73
D dr_bbb skrev:
Det är knappast ett dolt fel, och problemet ligger inte i att det är dåligt under.
Nej det är (tror jag) ingen som påstår att det är ett dolt fel.
Problemet är att det är en avvikelse från branschreglerna. Det gör att man ska förutsätta att det kan finnas fler avvikelser, även dolda sådan. Därför ska man görs en fördjupad undersökning i badrummet och blir det svårt att komma med dolda fel för andra saker man hittar i badrummet.
Det var så jag menade.

Claes Sörmland
Ja, men undrar ju varför man gör en sådan avvikelse i ett nytt hus? I ett gammalt hus kan man ju vara fastbyggd i en gammal lösning med rör ur golv och det kan vara ekonomiskt orimligt att ändra det. Men i ett ett nytt hus? Kände entreprenören inte till reglerna? Vilka andra regler har då badrumsbyggaren missat?

Eller så var det så enkelt att man satte röret fel när plattan gjöts och ingen man inte ville bila.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.