Hej, jag har anlitat en elektriker som har utfört en del jobb i min bostad. Jag läste sedan att man alltid ska kolla upp bolaget man ska anlita på Elsäkerhetsverket. Då upptäckte jag att bolaget inte fanns registrerat. Efter konfrontation med elektrikern får jag ett dokument där det står att han som person har en AL auktorisation registrerad hos Elsäkerhetsverket.

Efter att jag kollat detta med Elsäkerhetsverket så säger dom:

"X har personligen en auktorisation som elinstallatör. För att yrkesmässigt få lov att utföra elinstallationsarbete på någon annans anläggning (t ex i en bostad) måste dock företaget som han arbetar för vara registrerat i Elsäkerhetsverkets företagsregister. Om han har en enskild firma med ett organisationsnummer likställt med hans personnummer så finns det inte registrerat hos oss. Det företaget får då inte lov att utföra elinstallationsarbete på annans anläggning."

Han har alltså en enskild firma men är bara auktoriserad som person. Betyder detta att min försäkring inte gäller? Hur bör jag gå till väga nu? Ska jag betala sista fakturan?

/Sam

Varför tror du att din försäkring inte gäller, var har du hört det?

Om elinstallatören har gjort ett bra jobb, vilken han bör ha gjort då han har egen behörighet, så kan du vara lugn. Posta gärna bilder om du är osäker. Utfört arbete blir inte bättre utfört med denna registrering. Du har ingen skyldighet att anlita elektrikerfirmor som har de rätta papperen, du har endast skyldigheten att se till att de är kunniga och gör ett bra jobb.

Samtidigt är det ju anmärkningsvärt att denne elinstallatör missat de nya regler som kom 2017 om att registrera sin firma hos ESV. Det är numera en "förlängning" av behörigheten som ska vara på plats för att det formellt ska vara rätt.

• Gilla
Peter1986 och 1 till
  • Laddar…
Det har jag inte hört någonstans, det är därför jag frågar.

Att göra ett bra jobb innebär väl inte per automatik att man har en behörighet? Hur ska jag kunna se till att han gör ett bra jobb? Jag är inte den med auktoriseringnen. Elsäkerhetsverket säger ju i sitt svar till mig att om man inte är registrerad så får man inte heller göra några installationer. Tycker du att jag ska låta det va som det är?

Det som är helt avgörande i alla avseenden, din egen säkerhet och försäkringsbolag etc är ett korrekt utfört arbete. Det är också så långt din skyldighet i ellagen sträcker sig.

Givetvis är denna lagparagraf ganska korkad då gemene man inte kan göra annat än att ringa en elfirma och lita på att arbetet blir korrekt. (Det händer att det blir grava fel trots full registrering) Jag tror det är ungefär så långt ansvaret sträcker sig i praktiken.

Så vad jag menar är att du inte vinner någonting på att reklamera detta arbete ifall det redan är korrekt utfört. Det är den behörige elinstallatören som vet hur man gör ett arbete korrekt, inte elfirman och dess registrering hos ESV. Arbetet ska alltså inte automatiskt göras om på något vis efter denna registrering och det finns inga papper (intyg) som tillkommer. Du har ju redan påpekat för denne att det saknas en registrering av firman.
'
Om du postar bilder på vad han/hon gjort så kan vi hjälpa dig med den bedömningen. Om denne elinstallatör missat de nya reglerna så kanske han är av den äldre generationen som läste sina regler om utförandet på 70-talet...

K
Det är säkert inget fel på hans kompetens, han har bara inte orkat dra sig igenom elsäkerhetsverkets nya regler som är skapat av byråkrater för byråkrater.

Mikael_L
S Sambr skrev:
Han har alltså en enskild firma men är bara auktoriserad som person. Betyder detta att min försäkring inte gäller? Hur bör jag gå till väga nu? Ska jag betala sista fakturan?
Egentligen är detta inte ditt problem, utan den anlitade elektrikerns problem. Han har gjort ett lagbrott, du är lika skyldig till detta som ifall han körde för fort på väg till dig, dvs inte alls ditt ansvar.

Bra dock ifall arbetet är bra gjort, först och främst för din egen säkerhet, allt annat är sekundärt.
Bo har skrivit om vad som är ditt ansvar, och det är som sagt att du gjort vad som stått i din makt att tillse att det har blivit utfört av en tillräckligt kunnig person, och att du har anlitat en med egen behörighet tycker jag uppfyller det kriteriet.

• Gilla
forss89 och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Det är säkert inget fel på hans kompetens, han har bara inte orkat dra sig igenom elsäkerhetsverkets nya regler som är skapat av byråkrater för byråkrater.
Det är dock ingen ursäkt för att bryta mot lagen och sälja tjänster som man inte ska.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du postar bilder på vad han/hon gjort så kan vi hjälpa dig med den bedömningen.
Vet inte var jag ska börja isf. Vill heller inte börja riva ut kablar ur väggarna.

Jag som beställare och icke kunnig inom området vill ju bara ha mitt på det torra. Jag tvivlar inte på att han som elektriker inte vet vad han gör. När Elsäkerhetsverket säger att han inte får göra installationer så reagerar jag såklart och vill ha ett tydligt svar på vad som gäller. Men då låter det som att jag inte behöver oroa mig. Tack!

Det är förståeligt, man vill ha alla papper i ordning. Det är fel av ESV att påskina att du har ett ansvar för och måste kontrollera att elfirman är registrerad. Däremot är denna kontroll ett sätt att få en liten garanti för att elfirman kommer att göra ett bra arbete. Betydligt värdefullare är dock referenser från andra.

Å andra sidan är formalia också viktigt. Registreringen hos ESV är en slags "licens" och kvitto på att elfirman har kompetensen att installera el. Brister formalia här så är den naturliga åtgärden för berörd part att kontrollera det arbete som gjorts utan rätt licens. Frågan är om det finns anledning till det i ditt fall.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Registreringen hos ESV är en slags "licens" och kvitto på att elfirman har kompetensen att installera el.
Kollar ESV vilken kompetens man har på firman?

Ja, vid en tillsyn kontrollerar de firmans egenprogram och bedömer ifall firman har kompetens, och då menar jag kompetens att driva en elinstallationsfirma, vilket i sin tur innefattar en kontroll över kompetensen hos de elektriker som omfattas.

Mikael_L
useless useless skrev:
Kollar ESV vilken kompetens man har på firman?
Nej, egentligen inte ...

• Gilla
Pen
  • Laddar…
K
M Matten skrev:
Det är dock ingen ursäkt för att bryta mot lagen och sälja tjänster som man inte ska.
Det är en utmärkt ursäkt.

Mikael_L
Nu svarade jag och Bo samtidigt på samma fråga, men helt motsatt svar. :thinking: :cool:

Men såhär går det till.
När en elinstallationfirma vill starta sin verksamhet (ja det gäller ju inte bara dessa företag, utan alla slags företag som vill utföra någon form av elarbete i sin verksamhet, säg hissreparatörer, VVS-are osv) så börjar man med att hitta en elinstallatör för regelefterlevnad (EFR) och skriver ett egenkontrollprogram (EKP).

I egenkontrollprogrammet ska det beskrivas hur verksamheten ska bedrivas, vilka processer och metodik som används för att få säkra anläggningar i slutänden.
Sen ska det knytas en behörig elinstallatör till företaget (heter auktoriserad elinstallatör idag). Denne är kanske ägare av företaget (vanligast i små elfirmor), eller vara en anställd i företaget (lite vanligare i större elföretag samt i andra slags företag som utför elarbeten som en bieffekt av sin kärnverksamhet).
Sen kan även EFR vara vilken auktoriserad elinstallatör som helst, som har åtagit sig uppdraget, mot betalning, eller annan ersättning, eller iofs helt utan ersättning också. Denne EFR behöver alltså inte ha något speciellt med företaget att göra. Man kan befinna sig i olka städer, län eller länder, man behöver aldrig ha träffats eller så, EFR behöver inte ha koll på vilka som är anställda eller vem som gör vad eller något sånt.

Vad uppgiften är för EFR är ytterst otydlig.
På namnet "Elinstallatör för regelefterlevnad" får man intrycket av att denne ska verka för att någon eller några regler ska efterlevas. Vilka regler det kan tänkas gälla finns inte någonstans beskrivet.
Det nämns dock att EFR ska vara företagsledningens stöd, det är inte heller utvecklat i vad stödet ska bestå i.
Vilken roll och funktion som EFR har är alltså extremt otydligt och dunkelt.
Dock så är det vanligaste nog att EFR är en del av företaget ifråga (ägare, chef eller anställd) och då blir det mer naturligt att denne även verkar mer direkt i verksamheten.

Nåväl.
När en EFR är utsedd och ett EKP är skrivet vidtar processen att anmäla företaget till ESV.
Då anges det vilka verksamhetstyper som företaget arbetar inom och vem som agerar EFR.
ESV vill absolut inte ha in EKP, eller ens se det.

Nu kan företaget rulla igång och installera vad som helst upp till den behörighet som EFR har, samt inom de anmälda verksamhetstyperna.
Men EKP ska finnas i företaget, och kunna uppvisas för ESV vid anmodan.

Så här kommer det Bo skrev in; Om ESV vill utöva någon slags tillsyn så kan lite av varje kontrolleras, t.ex. kika på EKP eller besiktiga några utförda jobb eller fråga någon anställd om saker och ting.
Så vid ev tillsyn kan det tänkas att ESV gör någon uppskattning av företagets kompetens.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så vid ev tillsyn kan det tänkas att ESV gör någon uppskattning av företagets kompetens.
...och den nyfikne frågar sig då hur ofta detta sker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.