36 743 läst ·
411 svar
37k läst
411 svar
EI: Dyrare nätavgift under effekttoppar senast 2027
I snitt får de inte ta ut mer pengar än innan, vilket innebär att du är en av förlorarna, andra är vinnare.S sjoelund skrev:
Får o får. Tror du inte elmarknaden kommer att sko sig på detta? Nu får du växa upp och se verkligheten. Givetvis kommer elmarknaden att sko sig på detta. Dom lurar ju redan skiten ur oss genom att påskina att dom investerar i nytt elnät mm. medan dom "smyg höjer" priserna. Kolla bara vad E-On gjorde nyss. Vad gör EI åt det tror du? Jo dom klagar på sin höjd lite och sen är det business som vanligt. Tyvärr är det så att många kommer att elda i sina spisar istället för att förhindra det oundvikliga. Kan man elda i spisen när det är dyrt och införa en digital manick som begränsar pannans effekt /h. Så får man åtminstone i början innan alla gör så ett lägre pris. Det här är ju resultatet. Visst då blir det ju tillfälligt billigare under dagtid och man får flyttat förbrukningen till natten där som jag förstår det många kommer att få en halverad effekttariff. Alternativ, ladda batterierna under natten. Hur länge tror Ni det kommer att dröja innan det är samma effekttariff dygnet runt eftersom våra elnätsföretag vill tjäna pengar. Precis. Det blir kortlivat. Sen har vi nästa bekymmer. Effekttariffer passar ju inte ens in i vårt elsystem som redan nu är helt fuckat. Förklara för mig hur Du ska kunna köpa billig el när det finns i massor samtidigt som du har effekttariffer. Ja just det ja. Tänkte inte på det... Vad tror ni resultatet av detta blir? Jo dom som har vindmöllor kommer att gå i kk. Varför då? Jo får dom inte sälja sin el när det finns ofattbart mycket av den måste dom ju stänga ner eller orsaka ännu större minuspriser som ingen får köpa p.g.a. Effekttarifferna. Men folk måste ju ändå handla sin el och då får dom göra det när priset är högt istället eftersom det är begränsat att köpa el när resurserna finns tillgängliga. Låt oss titta på en vanlig konsument som har värmepanna/ bergvärmepanna. Han kan pausa sin förbrukning när en viss effekt uppnåtts. Men för att det inte ska bli en rent för stor berg o dalbana i hans temperaturmönster i huset måste han ju köpa ny el omedelbart vid nästa timmas början. Sen får han bedöma hur kallt han ska ha det hemma. Men kort vad leder detta till? Arga kunder, förbannade kunder, oroligt förbannade kunder och förhoppningsvis får såna som vår energiminister, EU parlamentariker och våra styrande motta vårt raseri efterhand. Jag hoppas verkligen att folk vaknar och ser hur idiotiskt det här är.pacman42 skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Samma effekttariff dygnet runt är ju det vi har idag och har haft sedan länge: du betalar för mätarsäkringens storlek, oavsett när på dygnet ełler året du använder effekten.P Peter__1 skrev:
Effekttariffer är bra, men det borde finnas en rimlig grundnivå innan de börjar tas ut. En lämplig nivå kan vara 20 kW.
Så du menar att man ska kunna plocka ut 20 kW momentant innan effekttaxan börjar träda in?H HenrikHuslöse skrev:
Vet du hur många ampere du måste belasta de tre faserna med innan du kommer upp i 20 kW?
Jo, 29 A.
400×29×√(3)=20092
Vilken max mätarsäkringsstorlek är den som typ 99,9% av alla villor har?
Jo, max 25 A.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Ja.Demmpa skrev:
Ja.Demmpa skrev:
Ja, vilket är dumheter. Standard borde vara 3x40A.Demmpa skrev:
Och denna typ av inlägg avböjer jag från att svara på. De som tror att allt och alla är emot dem och att staten inte har möjligheter att hantera sådant får gärna fortsätta att tro det.P Peter__1 skrev:Får o får. Tror du inte elmarknaden kommer att sko sig på detta? Nu får du växa upp och se verkligheten. Givetvis kommer elmarknaden att sko sig på detta. Dom lurar ju redan skiten ur oss genom att påskina att dom investerar i nytt elnät mm. medan dom "smyg höjer" priserna. Kolla bara vad E-On gjorde nyss. Vad gör EI åt det tror du? Jo dom klagar på sin höjd lite och sen är det business som vanligt. Tyvärr är det så att många kommer att elda i sina spisar istället för att förhindra det oundvikliga. Kan man elda i spisen när det är dyrt och införa en digital manick som begränsar pannans effekt /h. Så får man åtminstone i början innan alla gör så ett lägre pris. Det här är ju resultatet. Visst då blir det ju tillfälligt billigare under dagtid och man får flyttat förbrukningen till natten där som jag förstår det många kommer att få en halverad effekttariff. Alternativ, ladda batterierna under natten. Hur länge tror Ni det kommer att dröja innan det är samma effekttariff dygnet runt eftersom våra elnätsföretag vill tjäna pengar. Precis. Det blir kortlivat. Sen har vi nästa bekymmer. Effekttariffer passar ju inte ens in i vårt elsystem som redan nu är helt fuckat. Förklara för mig hur Du ska kunna köpa billig el när det finns i massor samtidigt som du har effekttariffer. Ja just det ja. Tänkte inte på det... Vad tror ni resultatet av detta blir? Jo dom som har vindmöllor kommer att gå i kk. Varför då? Jo får dom inte sälja sin el när det finns ofattbart mycket av den måste dom ju stänga ner eller orsaka ännu större minuspriser som ingen får köpa p.g.a. Effekttarifferna. Men folk måste ju ändå handla sin el och då får dom göra det när priset är högt istället eftersom det är begränsat att köpa el när resurserna finns tillgängliga. Låt oss titta på en vanlig konsument som har värmepanna/ bergvärmepanna. Han kan pausa sin förbrukning när en viss effekt uppnåtts. Men för att det inte ska bli en rent för stor berg o dalbana i hans temperaturmönster i huset måste han ju köpa ny el omedelbart vid nästa timmas början. Sen får han bedöma hur kallt han ska ha det hemma. Men kort vad leder detta till? Arga kunder, förbannade kunder, oroligt förbannade kunder och förhoppningsvis får såna som vår energiminister, EU parlamentariker och våra styrande motta vårt raseri efterhand. Jag hoppas verkligen att folk vaknar och ser hur idiotiskt det här är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Varför?H HenrikHuslöse skrev:
Jag hade tidigare eluppvärmd på omkring 185 kvm samt en bubbelpool (dubbelt så stor som en standard) på baksidan, också den eluppvärmd. Jag hade poolen inställd på 38-39 grader hela vintern.
Villan var från slutet av 60-talet ok inte särskilt välisolerad.
Det gick bra med 3x20A, så varför skulle man ha 3x40A som standard, vilket bara skulle kosta mer?
Mätarplatsen är oftast dimensionerad för DII-säkringar.H HenrikHuslöse skrev:
Gänga 1 (DI)
E14, 2-16 ampere.
Gänga 2 (DII)
E27, 2-25 ampere.
Gänga 3 (DIII)
E33, 32-63 ampere.
Vilka privatpersoner behöver den säkringsstorleken?
Vi har 16A som mätar-/huvudsäkring, under de 18 år vi har bott i villan så har inte någon huvudsäkring gått en enda gång (förutom när tryckluftskompressorns tryckströmbrytare hängde sig).
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Varför hålla på och konstra med klena säkringar när det kostar just ingenting för nätägaren att ha större?Demmpa skrev:
Mätarplatsen är oftast dimensionerad för DII-säkringar.
Gänga 1 (DI)
E14, 2-16 ampere.
Gänga 2 (DII)
E27, 2-25 ampere.
Gänga 3 (DIII)
E33, 32-63 ampere.
Vi har 16A som mätar-/huvudsäkring, under de 18 år vi har bott i villan så har inte någon huvudsäkring gått en enda gång (förutom när tryckluftskompressorns tryckströmbrytare hängde sig).
Jag har räknat på det här i någon tråd och det är inga pengar att tala om. Undantaget är specialfall som fjällstugor.
Edit: En vanlig 10 mm2 kopparkabel klarar lätt 40A men man får en 50 mm2 aluminiumkabel för ungefär samma pengar. Den klarar massor med ampere långa sträckor utan att spänningsfallet blir besvärande.
Redigerat:
Rätt så OT, men jag har 35A (har haft 50A för många år sedan).Demmpa skrev:
Mätarplatsen är oftast dimensionerad för DII-säkringar.
Gänga 1 (DI)
E14, 2-16 ampere.
Gänga 2 (DII)
E27, 2-25 ampere.
Gänga 3 (DIII)
E33, 32-63 ampere.
Förbrukade 24kW i december för några år sedan.
Hej HenrikHuslöseH HenrikHuslöse skrev:
Det är inte bara kablar som kostar i ett kraftigare elnät
Det innebär även till exempel en uppgradering av storleken på transformatorer och att abonnera på en högre effekt från det överliggande elnät som elnätsbolaget är anslutet till.