P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tallkottar lagom stora tycker jag.
Trevlig present när man blir bjuden på middag med en äggkartong full med tändkottar (y)

Lite billigare än detta
"Braskotten | CDON" [länk]
Jag var tvungen att fungera lite..
Tänkte om gästerna skulle snaska kotte till middagen ;):crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Odon1 och 14 till
  • Laddar…
Jag lägger kottar och ett tidningspapper i en mjölkförpackning ( eller jos eller annat..) utan paraffin. Kallar det ”kottbomb” och det funkar jättebra i kaminen. Blir en mycket bra grundglöd. Prova det innan du köper massa kemiska saker!

• Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Chubba Chubba skrev:
Jag lägger kottar och ett tidningspapper i en mjölkförpackning ( eller jos eller annat..) utan paraffin. Kallar det ”kottbomb” och det funkar jättebra i kaminen. Blir en mycket bra grundglöd. Prova det innan du köper massa kemiska saker!
Om jag hadde gjort det hadde miljötalibanerna påstått att det vore förbjudet.

Tändkottar till försäljning eller som present kan jag förstå, men för att tända eld räcker det bra med tyre, näver eller finspäntad aspved.

• Gilla
AAkermo och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Trevlig present när man blir bjuden på middag med en äggkartong full med tändkottar (y)

Lite billigare än detta
Så har jag också gjort. Torkade tallkottar som doppas i smälta stearinstumpar. Jag har knappt använt det själv utan gett bort det som present. Ingen har meddelat mig att det blev problem med kaminen.

Mvh Mackk

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag hadde gjort det hadde miljötalibanerna påstått att det vore förbjudet.

Tändkottar till försäljning eller som present kan jag förstå, men för att tända eld räcker det bra med tyre, näver eller finspäntad aspved.
Jovisst - det är nog rätt - men nu gällde det ju kottar! En mjölkförpackning borde inte väcka någon miljötaliban tycker jag.

B
Åsa Lund Åsa Lund skrev:

Lite billigare än detta
Årets julklapp??

Gillar att de motiverar priset med att de plockat ut fröna ur kotten... Och att lädret är återvunnet (istället för att skippa det helt).

• Haha
  • Wow
Peternow och 6 till
  • Laddar…
P
Chubba Chubba skrev:
Jajemän (y)

Chubba Chubba skrev:
Jovisst - det är nog rätt - men nu gällde det ju kottar! En mjölkförpackning borde inte väcka någon miljötaliban tycker jag.
Miljötalibanerna reagerar ju starkt bara man nämner möjligheten att man någon ggn övervägt att tända sin kamin med en tom äggkartong, det påstås vara förbjudet.

Kottar kan ju vara trevligt även vid utomhuseldning, lätt för ungar att plocka med.

Jiji Jiji skrev:
Stearin är väl bättre än parafin?
Själv använder jag ljusstumpar (stearin) i köksspisen om den krånglar. Det har jag alltid gjort. Men en modern kamin är kanske känsligare?
A ArneTW skrev:
Varför skulle stearinrester vara dåligt för kaminen?

/ATW
Det var nått som stod i vår conturamanual, hittar inte den nu men hittat liknande info vid googling från contura:

"Stearinljus
Använd inte överblivna stearinljus som bränsle. Smält stearin rinner ner i
kaminens spjällsystem så att spjället blir obrukbart. Denna reparation blir
mycket kostsam."

• Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har värmt/smält stearin från ljusstumpar i en burk och doppat kottar i detta. Blev hur bra som helst!
Jag gjorde det samma en höst, med tallkottar, och det blev skitdåligt !

B
Kan kanske stämma lite. För mig rann stearin ner i asklådan, fick skrapa rent den. Spjället som sitter ovanför asklådan satt också fast en eldning (nästkommande eldning brann det upp). Så det blev ingen kostsam reparation, bara lite irriterande...

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Det var nått som stod i vår conturamanual, hittar inte den nu men hittat liknande info vid googling från contura:

"Stearinljus
mycket kostsam."
Slänger man in stumpar och bitar av stearin förstår jag att det rinner.

Men lättdoppade kottar för eldstart lär inte vara nåt problem ens i en Contura...

/ATW

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kan kanske stämma lite. För mig rann stearin ner i asklådan, fick skrapa rent den. Spjället som sitter ovanför asklådan satt också fast en eldning (nästkommande eldning brann det upp). Så det blev ingen kostsam reparation, bara lite irriterande...
Funderar om biltemas "träull doppad i paraffin" bara är doppad i parrafinlösning. Har inte märkt av några fläckar/rester i contura kaminen på ovanvåningen. Förra husägaren eldade allt möjligt o även med tändvätska i denna kamin och roslagsspisen på nedervåningen.

K kattlucka skrev:

"Stearinljus
mycket kostsam."
Ja det verkar ju iof rimligt.
I vår gamla köksspis brinner det upp det blir ju rätt varmt. Min mormor gjorde samma sak i en likadan spis utan problem. Men nya kaminer är säkert känsligare.

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.