Såhär gjorde jag egna överskåp till PAX-garderob.

Grå PAX-garderob med egengjorda överskåp av mdf, guldfärgade knoppar, och taklister, stående på trägolv mot ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå PAX-garderober med egna överskåp monterade mot en ljus vägg, med mässingknoppar och vit sockel samt taklist.
Skapa konto

Gråa överskåp gjorda av MDF ovanpå PAX-garderober, med mässingsknoppar och vita taklister; en del av hembygge projekt.
Skapa konto

Jag började med att köpa två garderober på Blocket. Skönt att slippa montera ihop dom. Byggde en sockel av reglar och ställde garderoberna på den. Fäste med skruvar i väggen, satte en täckskiva i mdf nedtill och så på med golvlist.

Gråa PAX-garderober modifierade med hemmabyggda överskåp i mdf, målade i samma färg, med vit tak- och golvlist runt om.
Skapa konto

Sedan reglade jag för överskåp. Var lite pill med att loda in allting, hade säkert varit bra med laser men det har jag inte.

Hemgjorda överskåp för PAX-garderober med täckskivor i MDF och träram för överskåp, monterade på en sockel.
Skapa konto

Det fanns inte några passande överskåpsluckor att köpa på Ikea så jag valde att tillverka egna. Utgick ifrån 10 mm mdf. Sågade speglar som limmades och förstärkte med dyckertpistolen. Sågade sedan trekantslister ur samma mdf och satte innanför, för att efterlikna garderobsdörrarna så mycket som möjligt.

MDF-skivor och dyckertpistol på arbetsbänk i verkstad, redo för att bygga anpassade överskåpsluckor till PAX-garderob.
Skapa konto

MDF-paneler för hemmagjorda överskåpsluckor i ett verkstad med verktyg och träbänk i bakgrunden.
Skapa konto

Bilden visar en cirkelsåg med en träjigg för att kapa MDF-skivor. Sektionsvis ljus och skuggor på ett utomhusarbetsbord.
Skapa konto

Trekantslister i MDF och verktyg på ett träbord, del av gör-det-själv-projekt för att tillverka överskåp till PAX-garderob.
Skapa konto

Trekantslisterna

MDF-skiva med utsågade delar och verktyg som pensel och blyertspenna på en arbetsbänk.
Skapa konto

MDF-skivor med urtag och spacklade skruvhål på arbetsbänk; förberedda för att bli luckor till byggprojekt.
Skapa konto

Spacklade alla dyckerthål

Slipmaskin på en arbetsyta med mdf-paneler för byggande av överskåp, i solen vid en bil och bergvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Slipade alla ytor.

Egna tillverkade överskåpsluckor av mdf i en snickarverkstad, målade med täckfärg för garderobsbygge.
Skapa konto

Grundmålade två varv då mdf suger mkt färg. Täckmålade sedan tre. Det går att hitta ncs-koder på Ikeas hemsida så man får rätt färg.

Gråa MDF-dörrar med spegelpaneler liggande på en arbetsbänk i verkstadsmiljö, omgivna av verktyg och maskiner.
Skapa konto

Gråa garderober med hemmagjorda överskåp av mdf, integrerade i rummet vid taket, med pågående arbete med tyg och verktyg ovanpå.
Skapa konto

Överskåp byggs ovanpå PAX-garderober med mdf och träreglar. Två skruvdragare visas ovanpå skåpen under konstruktion.
Skapa konto

Använde mig av dessa gångjärn
https://www.specialbeslag.se/produk...zzGvZg5wq5YO5nJalw6NLIzFpNq40eFgaAprkEALw_wcB

Grå PAX-garderob med egenbyggda överskåp, mässingsknoppar och taklister, placerad i ett rum med ljusa väggar och trägolv.
Skapa konto

Satte täckskivor i mdf ovantill och på gaveln. Gaveln spacklade jag och målade i samma färg som rummets väggar. Satte på knoppar i mässing.

Grå PAX-garderob med egengjorda överskåp av mdf, guldfärgade knoppar, och taklister, stående på trägolv mot ljus vägg.
Skapa konto

Grå PAX-garderober med egna överskåp monterade mot en ljus vägg, med mässingknoppar och vit sockel samt taklist.
Skapa konto

Slutligen på med taklister och så var det klart 🙂

Redigerat:
  • Gilla
Kane och 3 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Såhär gjorde jag egna överskåp till PAX-garderob.
Snyggt! Tack för tipset!
Skönt att slippa städa/damma uppe på skåpen. Överskåp är något jag som ogillar att städa verkligen gillar.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.