357 läst ·
6 svar
357 läst
6 svar
Tre vattenburna radiatorer och en extern givare i samma rum. Hur?
Jag har ett rum med tre vattenburna radiatorer. En under varje fönster. Dessa skulle jag vilja sätta elektroniska termostater på och relgera dessa med en extern givare som är placerad på en godtycklig plats i rummet. Går det här att åstadkomma? Vad för prylar krävs. Jag vill inte ha det uppkopplat på wifi. Hur får man till det så tempen regleras lika på alla tre radiatorerna. Frågorna är många.
Det jag vill åt är alltså att på ett enkelt sätt kunna reglera temperaturen i rummet utan att gå och vrida på alla termostater på radiatorerna. Två av de tre radiatorerna sitter svåråtkomligt till.
Det jag vill åt är alltså att på ett enkelt sätt kunna reglera temperaturen i rummet utan att gå och vrida på alla termostater på radiatorerna. Två av de tre radiatorerna sitter svåråtkomligt till.
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg
Blir nyfiken på varför?
Tror det blir väldigt krångligt utan ett wifi baserat system..
Vad värmer du med?
Tror det blir väldigt krångligt utan ett wifi baserat system..
Vad värmer du med?
Har ingen aning om det går att ha 3 olika termostater och skicka ut en signal, men kanske går det och andra kanske vet. Dom är inte anlutna gemensamt så det borde gå, om dom kan programeras för samma signal, som mottagare. Signalen sänder ju bara ut något och kan tas emot av flera enheter, under förutsättning att dom är på samma signaleringsmottagning inställda.
Vilka är "dom" i inlägget ovan? Vad åsyftas?J jonaserik skrev:Har ingen aning om det går att ha 3 olika termostater och skicka ut en signal, men kanske går det och andra kanske vet. Dom är inte anlutna gemensamt så det borde gå, om dom kan programeras för samma signal, som mottagare. Signalen sänder ju bara ut något och kan tas emot av flera enheter, under förutsättning att dom är på samma signaleringsmottagning inställda.
Ursäkta då, dom är de 3 ellementen tillsammans, kan men är nog inte görbart att ha en styrd ventil på matningen till dom 3 , då får dom alla samma temp till sig. Är dom på samma slinga och en slutända, kan det sättas en styrbar ventil för på matningen, i en källare om det finns.O Olf Oggler skrev:
Här verkar det ju finnas ett system som fixar detta:
https://elementflakten.se/termostater/tradlosa-termostater/
En givare kan styra upp till 8 radiatorer
Men det verkar ju inte vara en speciellt etablerad produkt. Rimligtvis finns det en anledning till att de stora tillverkarna inte har det här? Eller?
Är det någon som har erfarenhet av det här systemet?
https://elementflakten.se/termostater/tradlosa-termostater/
En givare kan styra upp till 8 radiatorer
Men det verkar ju inte vara en speciellt etablerad produkt. Rimligtvis finns det en anledning till att de stora tillverkarna inte har det här? Eller?
Är det någon som har erfarenhet av det här systemet?
Klicka här för att svara