Byggahus.se

Eget hemlarm, Ajax eller liknande?

1. AntonSandegren
    Husägare Nivå 4
    Hej forumet!

Jag är ute efter ett tillförlitligt och smidigt hem och brandlarm. Har läst igenom de trådar jag hittat på forumet, men då de flesta börjar bli utdaterade känns det lämpligt med en tråd för bästa alternativet 2019.

Jag har kontaktat de stora larmföretagen (Sector, Svenska larm, Securitas, verisure etc.) och fått förslag och prisbilder. Men då månadskostnaden blir så pass hög, så är nog inte det ett alternativ. Att ha väktare i standby som i bästa fall kommer 30 min efter att tjuven har stuckit för att stänga någon dörr etc. är inget jag är så intresserad av. Är mer inne på köpa ett eget larmsystem och möjligtvis koppla det till larmcentral själv.

Det jag önskar:
    - Tillförlitligt och enkelt larm
    - Magnetkontakter, brandlarm (rök och värme), Rörelsedetektorer och kameraövervakning
    - Bra app, gärna att man får en signal eller liknande i mobilen när larmet går
    - Hög larmsignal för att stressa tjuven och underrätta grannar
    - Möjlighet att koppla upp till larmcentral
    - Skalbart
    - Integrerbart med smarta hem (kunna tända belysning etc. vid larm)

Ajax verkar många rekommendera, dock osäker på hur många av ovanstående önskemål det uppfyller.
    Vad finns det för alternativ till Ajax?
    Vad använder ni själva för larmsystem?
    Åsikter om mina resonemang och önskemål?
    Vad anser ni om att ha uppkopplat till larmcentral eller ej?

2. F
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Vi har Ajax i både hus och fritidshus. Mycket nöjda. Tickar av alla dina krav. Har inte helt koll på smarthem-funktionerna så där kanske det finns viss osäkerhet kring hur det uppfyller din förväntan men troligen inte. Ajax överraskar positivt för det mesta. Innesirenen är lite klen så till fritidshuset valde vi utesiren både ute och inne (om nu buset glömt öronproppar...) .

3. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 11
    Samma här, Ajax funkar kanon! Har två separata zoner, en i huset och en i garaget.

Sk smartahem lösningar finns givetvis.

Mvh Andreas

4. AntonSandegren
    Husägare Nivå 4
    Hej, tack för svar! Härligt att ni är nöjda. Hur fungerar det när larmet går, hur blir man informerad om det? SMS/notis etc?

5. AntonSandegren
    Husägare Nivå 4
    Härligt!
    Vet du om det är godkänt för att koppla upp till larmcentral?

• Laddar…
  6. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Yes.

7. Per Kall
    Husägare Nivå 1
    Du kan välja mellan olika larmcentraler för Ajax. På frågan om man skall ha larmcentral eller ej så är mitt tips att extra åtgärd, antingen via grannar (app) och/eller genom larmcentral.

8. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Tycker man ska väga in enkelhet att få igång samt löpande drift och enkelhet att använda.

Massa krångel vid användandet gör att man struntar i att aktivera larmet när man lämnar bostaden.
    Sedan även värt att tänka på hur situationen är vid drift. Behöver man själv agera eller gör någon annan det.

Allt givetvis upp till tycke och smak.

Vi hade tidigare ett lite mer krångligt larm med dyra servicebesök och brister i funktion. Numera helnöjda men något dyrare.
    Det finns ett klart samband mellan pris och funktionalitet.
    Förra larmet hade kass bevakning och några gånger råkade vi aktivera larmet och det tog ofta drygt 5 minuter innan de ringde för att kolla orsak. Samt någon gång ringde de inte alls och inte åkte de ut heller.
    Nuvarande larm några gånger vi löst larmet av misstag och ca 1 minut tills de ringde och undersökte tänkbar orsak.

Men först ska man ta reda på vad man behöver.