Det kanske är fel forum för bredbandsfrågor men jag anatar att duktiga elektriker också kan bredbandsdragning....

Jag har ADSL-modem med trådlös överföring av data. Tyvärr är signalstyrkan för dålig där jag har min dator (vid TV:n). Jag antar att det är den bärbara telefonen samt kylen och frysen i närheten som drar ned signalstyrkan. Jag har en annan dator längre bort i hemmet med utmärkt signalstyrka men där det inte är så mycket andra stålande produkter ivägen.

Min fråga:
Jag tänkte dra en bredbandskabel från modemet till datorn vid TV:n. Jag tänkte jag skulle ha en ingång vid modemet och sedan dra sladden under golvet och sedan ha ett uttag vid TVn. Fixar man att koppla ingång och uttag till en bredbandssladd själv?

åh, tack, ska kolla detta!

Låter inte sannolikt att det är någon utrustning t ex kyl eller bärbar telefon som stör. Alla någorlunda moderna produkter har elektromagnetiskt kompatibla (EMC) krav på sig, d v s de får inte släppa ut för mycket strålning.
Om de strålar, då är det något allvarligt fel på dem. Men då är det oftast helt andra frekevenser som det handlar om. Trådlöst nätverk ligger på 2,4 GHz, alltså betydligt högre. En kyl skulle möjligtvis kunna störa på vanlig rundradio, runt 100 MHz.

Det som kan störa är mikrovågsugnar i närheten. Av någon outgrundlig anledning har man lagt trådlösa nätverk på samma frekvensband som mikrovågsugnar (ingenjörerna måste varit bakfulla). Men det brukar avta någon meter från mikron.

Trådlösa telefoner kan visst knocka trådlösa nät. Dessutom kan de störa DSL utrustning. Fanns en klassiker där mellan Siemenstelefoner och zyxel modem

Ja, dect-telefoner är kända för att påverka trådlöst och DSL-modem. Moderna bärbara telefoner strålar mycket mer än de egentligen skulle behöva göra pga att de inte anpassar signalstyrkan efter mottagning (som tex gsm gör). Därför ska man bla. undvika att ha basstationen där modemet står.

Att TS vill dra en nätverkskabel till datorn vid tvn tycker jag är helt rätt. Ett fast placerad dator ska ha fast nätverk. I mitt tycke är trådlöst främst för bärbar utrustning.

Vadå?! Var kommer uppgiften att DECT stör DSL-modem och trådlöst? Har aldrig någonsin hört talas om det.
Det är sant att GSM anpassar effekten och DECT kör fullt hela tiden och visserligen kan höga fältstyrkor orsaka mottagarintermodulation men när det gäller DECT och trådlöst nätverk handlar det om några hundratals mW.
Och DSL-modem stör rimligen inte mer än en vanlig laptop- eller desktop-PC, de har ju EMC-krav som måste uppfyllas. De stör dessutom på helt andra frekvensband, typ under 100 MHz.

Min utrustning ligger några centimeter från varandra och det har aldrig varit några probelm.

C
En släkting till mig har problem med sitt trådlösa, han får inte nog bra mottagning vid sin säng, 3 meter från gatewayen, för att streama film från sin stationära ens.
(Iofs kör han sådär en 11 datorer samtidigt i princip dygnet runt i sin 22 kvadrat stora lägenhet också, men ändå... :D (Blivande nätverkstekniker som har diverse sidoprojekt..))

Angående trådskaparens förslag att dra riktig kabel kan jag bara instämma. Finns egentligen inget bättre en riktig nätverkskabel, kanske bara powerlan som är i samma liga.

Angående mats_o inlägg om siemens dect + zxyxel modem, vad är det för klassiker :) Har det inte mer att göra att Siemens dect telefoner kan användas till WLAN, tänker på SL45 , SL3 och SL1 .

Att dra tråd är den bästa lösningen ja.

Vissa siemens trådlösa telefoner störde ut zyxelmodemen så att man fick väldigt dåliga hastigeheter. Det var inte wlan kapabla telefoner utan rena störningar, som jag mins det så var det ADSL modemen som stördes och inte trådlösa nät.

Redigerat:
Du nämner att du har en kyl i närheten, det är inte så att det även står en microugn där som ibland används.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.