Är på jakt efter en geringssåg. Problemet är att det finns så många att välja på och lusläser jag forumet så hittar jag en bunt med rekommendationer på olika märken.

Men jag vill egentligen bara veta vad ni går efter när ni köper geringssåg? Vilka egenskaper, t ex varv/minut, klingstorlek osv. Vad borde en hemmafixare ha för något minimun på sin maskin?

Mvh
Dice

Bosch GCM8s är många överrens om är bra och prisvärd såg.

Har du ett annat 'favoritmärke' så hittar du säkert en likvärdig bra såg där.
Att en såg känns rejäl och stabil, utan glapp och rammel är en sak som inger förtroende när jag kollar runt.
Beroende på vad man tänkt såga/bygga så spelar ju klingstorleken in lite. :)

Det finns hel del trådar här att plöja igenom som sagt.
Förhoppningsvis får du lite kött på benen av dom.

Lycka till med ditt val! :)

Nu jobbar jag iofs som snickare men iaf, om jag köpte en gersåg skulle jag ha de här kraven:
Sågdjup 95mm
Gerkapacitet 45 grader åt båda hållen
Vinkelbar 45 grader åt båda hållen, tilt eller vad det nu kallas.

Fast viktigast av allt anser jag ändå vara bordet sågen ska stå på, åtminstonde för snickararbeten är ett bra mothåll och bra bord guld värt!

Använder i jobbet Makita ls1013 tror jag den heter tillsammans med äldre stativ och hemmagjorda mothåll. Mycket bra såg, någon av dem är nästan 10år gamla och funkar fortfarande helt ok! Dock är den kanske något dyr för hemmasnickaren:)

Redigerat:
Har Bosch PCM 8s och är toknöjd...
2495:- på Hornbach

Redigerat:
Milkshaken
Håller med Femfärgade.... Ett bra bord och motanhåll är skitviktigt.... Finns det nåt värre när man ska kapa en list med precision, och bordhelvetet är löst???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.