Det kostar att ligga på topp! :D Ser riktigt mäktigt ut. Ser fram mot fler bilder när snön är borta, för då behöver jag ännu mer inspiration till vår entré. (Men redan nu vet jag hur mina grindstolpar ska se ut.) :)

Här kommer ett mobilfoto av lite (eller snarare mycket) sämre kvalité, som jag just tog från sjösidan när fönstermonterörna blev klara.
 
  • Kvällsfoto.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnnaJohanna, Hur gör du med fönsterbleck när du har en så tajt skarv runt om. Jag läste i en annan tråd om att europeiska (PVC) fönster saknar skåra för att montera fönsterblecken och att de monteras under fönstren istället, vilket det känns som att det blir svårt om man har så tajt mellan fönster och karm(?). Vore trevligt med närbilder på de monterade fönstrena sen :)
 
Redigerat:
rickardg skrev:
AnnaJohanna, Hur gör du med fönsterbleck när du har en så tajt skarv runt om.
De fönster vi har har en skåra nertill, bakom dess yttre yta. Fönsterbläcket görs längst in som ett ihoptryckt Z, om du förstår vad jag menar. Den ca 5 mm höga inre kanten på blecket träs in under och trycks upp och kilas fast i den smala skåran. Blecket kläms alltså fast runt fönstrets yttre fals med hjälp av bleckets två falsade kanter ("Zätat") och så kan man även lägga en fog i skarven mellan den yttersta bleckfalsen och fönstret, respektive betongen i fönstersmygen. Jag har inte fått blecken än men jag kan ta en bild på fönstrets nedre kant i morgon.
 
Tyresö
"AnnaJohanna"

Har bygget stannat? Vi (åtminstone jag) väntar på lite bygginformation och framför allt BYGGBILDER.
 
Hej, blir nyfiken när du skriver att du anställer snickaren, då slipper du momsen men får betala arbgiv avgift osv..Hur är helhetstänket runt detta, är detti en nuvarnade firma eller hur funkar det??
 
Jag blir lite nyfiken på om ni har gjort någon detaljerad kalkyl där ni jämför betong med andra material?
 
Tyresö, nejdå det har inte avstannat men det har varit mycket på vanliga jobbet samtidigt som att det inte hänt några jättestora grejor på bygget. Idag, fem dagar efter skarvgjutningen av HDF:n, plockade vi dock bort stämpen. Snickaren har just börjat regla för innertaket och börjat bygga en tillfällig trappa inne. Vi har nu stadigt + 18° inomhus vilket är en behaglig byggtemperatur.

Desto mer händer på torsdag nästa vecka då övervåningen levereras. Då senast återkommer jag definitivt med bilder. Ska även försöka hinna ta och lägga upp den utlovade bilden på fönsterkanten.

bastubyggaren, som privatperson har du ju rätt att anställa vem som helst. Om du t. ex. anställer någon som snickare för 150 kr i timmen brutto (före inkomstskatt) blir det i runda slängar 50 kr i arbetsgivaravgift. Det kostar alltså totalt ca 200 kr/tim. Sedan tillkommer lite försäkringar (kan annars bli dyrt för dig som arbetsgivare om personen skadar sig på arbetsplatsen), semesterersättning m.m. Du behöver dock inget företag för att anställa någon. Jag hade turen att få tag på en utbildad och erfaren byggnadssnickare som just slutat en annan anställning och tyckte detta halvårsprojekt var kul. Det är väl annars det som kanske är problemet i nuvarande högkonjunktur, att de bra redan är anställda på en firma som inte gärna ens en begränsad period vill släppa dem för en anställning hos en privatperson. (Det är ju lönsammare för firman att låta personen göra motsvarande jobb för 350-375 kr/tim + moms istället.) Utöver den anställde snickaren har jag en till som vid behov (ibland bör man ju vara två) hoppar in, men han kommer från en byggfirma som fakturerar på vanligt sätt.

norfre, vi har inte gjort någon detaljerad kalkyl av hela projektet men den största enskilda kostnaden förutom tomten är ju stommen. När vi då konstaterade att vi fick ett stomrest betonghus på 240 kvm boyta och ca 100 kvm biyta, med välisolerade väggar med elrör och dosor, två balkonger, betongbjälklag, dubbelgarage, levererat och monterat + takstolar, för 970.000 kr inkl moms, ja då kan jag säga att de tre motsvarande offerter vi tog in från trähusleverantörer inte hade en chans. De låg långt över.
 
Eftersom Tyresö saknade bilder lägger jag upp några från i början av veckan då vi skarvgöt betongbjälklaget. Passade även på att ta en dagsljusbild på fönstren. Vi använde en så kallad teleporter som vi hämtade betongen med vid den närbelägna cementfabriken. Därefter hissade vi upp betongen med hjälp av teleporterns skopa.
 
  • armering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongspade.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vid bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • häller.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan anställa någon som privatperson också.
Risken du tar är dock att du får stå för sjuklön om personen du anställt blir sjuk.
Du blir också fullt ut arbetsmiljöansvarig mm. som vilken arbetsgivare som helst samt ska betala in avdragen A-skatt samt sociala avgifter och leverera uppgift om årsinkomst.

Redigering: Missade att uppdatera innan jag skrev inlägget, såg altså inte att frågan var besvarad....:blushing:
 
Redigerat:
På rickardg:s tidigare begäran kommer här en bild på nederkanten på ett fönsters utsida (med anledning av hans fråga om utrymme för infästning av fönsterbleck).
 
  • IMG_0881.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
orparn skrev:
Du kan anställa någon som privatperson också.
Risken du tar är dock att du får stå för sjuklön om personen du anställt blir sjuk.
Du blir också fullt ut arbetsmiljöansvarig mm. som vilken arbetsgivare som helst samt ska betala in avdragen A-skatt samt sociala avgifter och leverera uppgift om årsinkomst.

Redigering: Missade att uppdatera innan jag skrev inlägget, såg altså inte att frågan var besvarad....:blushing:
Kör med extra/vid behov anställning. Det får man lov att göra!
 
Jovisst men om personen är planerad att jobba "extra" på måndagen och ringer och säger att han tyvärr inte kommer då han är sjuk så åker väl arbetsgivaren ändå på att betala sjuklönen. Enda alternativet att slippa den risken är väl att ringa på morgonen och kolla om "extrapersonalen" är frisk och sen kolla om denne kan tänka sig att jobba ett pass den dagen...
 
tack för bilden AnnaJohanna :), ska bli spännande att se hur det ser ut sen när plåtarna kommer på plats!
 
orparn skrev:
Jovisst men om personen är planerad att jobba "extra" på måndagen och ringer och säger att han tyvärr inte kommer då han är sjuk så åker väl arbetsgivaren ändå på att betala sjuklönen. Enda alternativet att slippa den risken är väl att ringa på morgonen och kolla om "extrapersonalen" är frisk och sen kolla om denne kan tänka sig att jobba ett pass den dagen...
Exakt. Inga problem. Men duktiga snickare har oftast anställning eller eget.
 
Tyresö
Kul med lite bilder. Riktigt seriösa gubbar som t.o.m använder en "Polackvibbra" för att stöta ner betongen i fogarna, trots att koncistensen är en SKB (självkompakterande betong) - normalt använder man bara en bred spackelspade eller en gummiraka som man "sopar" ner betongen med.

Jag vet inte om det är kamerabilden som gör att betongen ser så mörk ut, den färgen på betongen tyder på att K-värdet är över 50, vilket gör gjutningen extremt seriös - långt över konstruktionens behov.

Det måste ha varit väldigt jobbigt för gubbarna att foggjuta med en skyffel, kunde dom åtminstone inte använda en skottkärra att sprida ut betongen med?

Du kan i alla fall känna dej säker på att det är ett seriöst företag som bygger ditt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.