S Snickaren1 skrev:
Har nu meddelandet min vän om problemet.

Vill verkligen ge detta forum ett stort kred. Varje gång jag stött på problem så har experter som ni kommit till assistans.

Det är detta jag älskar med elens förkovrade värld. Jag tyckte nästa om att jag fick problem idag, annars hade jag aldrig lärt mig det som ni gjort idag.

Tack alla för svaren. Återkommer när både huvudsäkringen är bytt och eventuellt även dvärgbrytaren om det behövs. Känns dock som om det är detta som är problemet så lär ju inte återkomma med fler frågor åtminstone ;)
Samma fenomen kan uppstå vid för hög belastning på säkringar. Så att en av huvudsäkringar går. Då spökar strömmen på lampor etc. Vi hade för hög belastning på vår fjällstuga. Så vi fick komma överens att inte använda ugnen. Samtidigt som bastun användes. Givetvis blev det ofta att huvudsäkring till inkommande ström gick. Speciellt när folk glömde bort det. Så då var det bara att gå ut i gatan ock byta en av de tre säkringar som hade gått sönder.

Likande har jag även haft i mitt hus. Då det hade lagts för mycket belastning på en säkring med bl.a. en spis , tvättmaskin och torktumlare på samma säkring. Men oftast är det bara säkringen för den belastningen som har gått.

Redigerat:
S Snickaren1 skrev:
Att en inkommande fas fattas i takdosan som jag jobbat med idag är omöjligt. Jag hade 3 faser som kom ifrån 3 olika hål i kopplingsdosan. När den nya FQ var framdragen och när jag kopplade in dom igen så var där 3 faser sammanlagt.
Vad menar du ?? har du trefas i takdosan till belysningen ?

D
nisse123 nisse123 skrev:
Vad menar du ?? har du trefas i takdosan till belysningen ?
Låter som det. Men han menar kanske tre bruna trådar?

S Snickaren1 skrev:
Att en inkommande fas fattas i takdosan som jag jobbat med idag är omöjligt. Jag hade 3 faser som kom ifrån 3 olika hål i kopplingsdosan.
Rimligtvis hade du en av L1, L2 eller L3 i takdosan. Inte alla tre, eller hur? Flera kablar med fasspänning ja, men det låter osannolikt att det dragits tre olika faser till en takdosa....det hittar du nog bara bakom spisen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.