437 442 läst ·
744 svar
437k läst
744 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Ytterligare lite småfix avklarat idag.
Glesen är kompletterad med några meter som saknades, har satt plast på ytterväggen på loftet då virket i denna var tillräckligt torrt och har isolerats, har dragit upp imkanalen på vinden, och lite annat smått och gott.
Hyrde även en andra avfuktare idag och kör nu dubbla avfuktare för att försöka få det drägligt torrt så fort som möjligt.
Det tar sig sakta men säkert! Värmepumpen går i det närmaste på fullt hela tiden och kämpar för att hålla värmen i huset, och jag är ändå lite imponerad över att den lyckas hålla runt 10 grader delta-T (ca 0 ute och 10 inne just nu) i ett helt oisolerat hus (utan elpatron). Isoleraren kommer på torsdag och sprutar taket och då ska det väl bli lite lindrigare att hålla lite värme, som det ser ut nu har elräkningen dragit iväg rätt bra med både avfuktare och värmpumpen som går för fullt.
31/12 drog jag igång första avfuktaren (ca 36 kWh extra per dygn) och 2/1 drog jag igång värmen (ca 40 kWh extra per dygn). Idag startade jag som sagt en andra avfuktare, så nu kommer vi nog ligga på cirka 150 kWh per dygn...
Det enda som saknas nu inför isoleringen är att dra upp avloppsluftaren på vinden, så det blir morgondagens projekt!
Glesen är kompletterad med några meter som saknades, har satt plast på ytterväggen på loftet då virket i denna var tillräckligt torrt och har isolerats, har dragit upp imkanalen på vinden, och lite annat smått och gott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hyrde även en andra avfuktare idag och kör nu dubbla avfuktare för att försöka få det drägligt torrt så fort som möjligt.
Logga in
Skapa konto
Det tar sig sakta men säkert! Värmepumpen går i det närmaste på fullt hela tiden och kämpar för att hålla värmen i huset, och jag är ändå lite imponerad över att den lyckas hålla runt 10 grader delta-T (ca 0 ute och 10 inne just nu) i ett helt oisolerat hus (utan elpatron). Isoleraren kommer på torsdag och sprutar taket och då ska det väl bli lite lindrigare att hålla lite värme, som det ser ut nu har elräkningen dragit iväg rätt bra med både avfuktare och värmpumpen som går för fullt.
Logga in
Skapa konto
31/12 drog jag igång första avfuktaren (ca 36 kWh extra per dygn) och 2/1 drog jag igång värmen (ca 40 kWh extra per dygn). Idag startade jag som sagt en andra avfuktare, så nu kommer vi nog ligga på cirka 150 kWh per dygn...
Det enda som saknas nu inför isoleringen är att dra upp avloppsluftaren på vinden, så det blir morgondagens projekt!
Idag skedde då en efterlängtad milstolpe: vi fick taket isolerat! Nu ska väl förhoppningsvis temperaturen komma upp lite till så att stommen torkar ut snabbare. Just nu har vi fått upp den till 13 grader och luftfuktigheten gått ner till 60%.
I väntan på att stommen ska torka, och när jag inte orkar mig ut i kylan och sätta spikläkt, så har jag påbörjat ett litet sidoprojekt: att bygga två nya baslådor till hemmabion! Hemmabion som inte finns än, men till rummet som nu är vardagsrum då...
Alla bitar till en låda sågade:
Provmontering av elementet:
Testmontering av lådan:
Jag tänkte nämligen så här: lägger jag två dagar på lådorna så är de klara, och att bygget skjuts upp två dagar gör inte så mycket. Men att bygga klart huset kommer väl ta 18 månader, och att skjuta upp högtalarna 18 månader skulle vara bedrövligt länge! Man måste ha sina prioriteringar på rätt...
Logga in
Skapa konto
I väntan på att stommen ska torka, och när jag inte orkar mig ut i kylan och sätta spikläkt, så har jag påbörjat ett litet sidoprojekt: att bygga två nya baslådor till hemmabion! Hemmabion som inte finns än, men till rummet som nu är vardagsrum då...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Testmontering av lådan:
Logga in
Skapa konto
Jag tänkte nämligen så här: lägger jag två dagar på lådorna så är de klara, och att bygget skjuts upp två dagar gör inte så mycket. Men att bygga klart huset kommer väl ta 18 månader, och att skjuta upp högtalarna 18 månader skulle vara bedrövligt länge! Man måste ha sina prioriteringar på rätt...
Helt rätt prioritering. 
Att njuta av bra ljud ger energi att jobba på med huvudprojektet.
Jag la 2 veckor på lådorna i bjälklaget till "back" och "atmos" högtalarna. Det va ngt år sen och nu upptäckte jag att min gamla Optoma HD65 visar vertikala streck över hela bilden.... Prioriteringen att ev köpa ny proj är svår så nu räknar jag noggrant för att kunna njuta av bio så i coronatider. Frun har rätt i att barnen aldrig bett om en bio hemma men de har heller aldrig upplevt ngn...
Möjligheten dök upp nu när vi inte sover 4 Pers på dessa 15 kvm, sedan Dec. (Tre sovrum så gott som klara uppe.)
När vi sov härnere lyssnade vi på godnattmusik i biorumskvalitet... jag har nog aldrig njutit så mycket av klangen i Teddybjörnen Fredriksson med Petra Markström.
Kul att läsa din tråd, den ger hopp om att man kanske är normalt funtad som bygger helt själv ändå...
Att njuta av bra ljud ger energi att jobba på med huvudprojektet.
Jag la 2 veckor på lådorna i bjälklaget till "back" och "atmos" högtalarna. Det va ngt år sen och nu upptäckte jag att min gamla Optoma HD65 visar vertikala streck över hela bilden.... Prioriteringen att ev köpa ny proj är svår så nu räknar jag noggrant för att kunna njuta av bio så i coronatider. Frun har rätt i att barnen aldrig bett om en bio hemma men de har heller aldrig upplevt ngn...
Möjligheten dök upp nu när vi inte sover 4 Pers på dessa 15 kvm, sedan Dec. (Tre sovrum så gott som klara uppe.)
Logga in
Skapa konto
När vi sov härnere lyssnade vi på godnattmusik i biorumskvalitet... jag har nog aldrig njutit så mycket av klangen i Teddybjörnen Fredriksson med Petra Markström.
Kul att läsa din tråd, den ger hopp om att man kanske är normalt funtad som bygger helt själv ändå...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Har du mer info om lådorna? Vill ju att de ska vara lika väldokumenterade som garage och hus...S skydiver skrev:Idag skedde då en efterlängtad milstolpe: vi fick taket isolerat! Nu ska väl förhoppningsvis temperaturen komma upp lite till så att stommen torkar ut snabbare. Just nu har vi fått upp den till 13 grader och luftfuktigheten gått ner till 60%.
[bild]
[bild]
[bild] [bild]
Testmontering av lådan:
[bild]
Jag tänkte nämligen så här: lägger jag två dagar på lådorna så är de klara, och att bygget skjuts upp två dagar gör inte så mycket. Men att bygga klart huset kommer väl ta 18 månader, och att skjuta upp högtalarna 18 månader skulle vara bedrövligt länge! Man måste ha sina prioriteringar på rätt...![]()
Självklart!B breakman skrev:
För några år sedan byggde jag en Sonosub på 272 liter tunad till ungefär 17 Hz, och matade denna med en Ultimax UM 18-22 som jag driver med ett iNuke 6000-slutsteg.
Logga in
Skapa konto
Den spelar väldigt bra, men blev lite väl stor (170 cm hög) och otymplig tyckte jag. Råkade sen komplettera denna med en Klipsch 15" som kom med i ett paket när jag köpte ett par frontar. Då såg min setup ut så här:
Logga in
Skapa konto
15” Klipschen sålde jag för en liten tid sedan då jag började bli sugen på att bygga några nya högtalare.
Har under en längre tid haft en bevakning på blocket på UM 18-22or och i augusti dök det upp en annons som jag högg på och då blev jag ägare till ytterligare två element vilka jag nu ska bygga lådor till.
De nya lådorna är baserade på Mini Marty men justerade formatet lite då jag ville ha dem grundare och högre. Med andra ord kommer de vara på 9 kubikfot (255 liter) och tunade till 18 Hz.
Kommer driva båda med iNuken och har även en MiniDSP för optimering.
Har ikväll limmat ihop sidor, bakstycke och botten och kommer fortsätta med topp och portarna imorgon. Köpte lite stora skruvtvingar och limknektar idag för att kunna limma, men ta mig tusan att det skulle ha behövts åtminstone en till så jag fick bygga en extra "skruvtving" istället...
Logga in
Skapa konto
I övrigt gick jag runt en sväng ikväll och tittade med värmekameran, tror någon att vårt hus läcker lite värme just nu?
Logga in
Skapa konto
Inne är det dock varmare, börjar närma oss 15 grader nu!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Lånade hem fuktmätaren igår och gick runt i en timme och mätte överallt i hela huset. Väggarna ligger nu mellan cirka 15 och 18,5 i fuktkvot, vilket enligt träguiden börjar vara väldigt nära ok. Tyvärr är syllen fortfarande ganska duktig, med närmare 21 som högsta notering. Tråkigt då jag var väldigt sugen på att börja isolera, men får nog vänta denna vecka till åtminstone.
Idag kom så också vinterns första köldknäpp och just nu har vi -8 grader. Enligt prognosen kommer temperaturen gå lite upp och ner de närmsta dagarna, men det ser ut att generellt bli runt -5 till -8 fram till söndag. Ska bli intressant att se hur väl värmen hålls, men så länge det inte blåser tror jag det går hyfsat. Alldeles nyss var det iaf 14 grader, ska bli spännande att se hur det ser ut imorgon bitti...
Så vad gör man? Man fortsätter med baslåda 1 av 2 och limmar det sista: dubbelbaffeln. Imorgon ska jag stoppa i element och sen tänker jag provspela lådan ett litet tag innan jag bygger en andra, och först när den är klar målar jag dem.
Tur att man köpte en båt med mycket batterier i höstas, så man har något att pressa med.
Idag kom så också vinterns första köldknäpp och just nu har vi -8 grader. Enligt prognosen kommer temperaturen gå lite upp och ner de närmsta dagarna, men det ser ut att generellt bli runt -5 till -8 fram till söndag. Ska bli intressant att se hur väl värmen hålls, men så länge det inte blåser tror jag det går hyfsat. Alldeles nyss var det iaf 14 grader, ska bli spännande att se hur det ser ut imorgon bitti...
Så vad gör man? Man fortsätter med baslåda 1 av 2 och limmar det sista: dubbelbaffeln. Imorgon ska jag stoppa i element och sen tänker jag provspela lådan ett litet tag innan jag bygger en andra, och först när den är klar målar jag dem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tur att man köpte en båt med mycket batterier i höstas, så man har något att pressa med.
Oj, det var hårt!Heij83 skrev:
Enligt svenskt trä och träguiden får ytfuktkvoten vara högst 18% vid inbyggnad. Sen står ju även att virke som beställts med en målfuktkvot på 16% får ha en fuktkvot som kan variera mellan 11,2 och 20,8% på 93,5% av virket i partiet. Hur man mäter fuktkvot är ju inte heller helt lätt. Plus att utrustningen gärna ska vara kalibrerad och så kan man ju mäta på olika sätt.
Kanske därför din KA ville ha 12, för att ha marginalerna på sin sida och räkna med okalibrerad mätare som används på fel sätt?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Nu var det inte ett jätte problem då jag inte är lika snabb på att bygga som dig 
Vårt stod väder tätt i flera månader menad jag höllt på med bjälklag, golv ventilation och panel på utsidan.
kalibrerad hoppas jag att den var, den stämde iallafall bra med min mätare som jag mäter ytan med. Jag mätte i centrum av sylen och högsta tal jag uppmätte låg på 11,5%
Vårt stod väder tätt i flera månader menad jag höllt på med bjälklag, golv ventilation och panel på utsidan.
kalibrerad hoppas jag att den var, den stämde iallafall bra med min mätare som jag mäter ytan med. Jag mätte i centrum av sylen och högsta tal jag uppmätte låg på 11,5%
Redigerat:
Jag har också funderat på det men då kommer det troligen att börja fälla ut kondens på insidan av utegipsen eller någonstans i isoleringen. När vi började värma började det kondensera en del på insidan av utegipsen, men nu kondenserar det inte längre så länge det inte ligger något emot gipsen. Jag misstänker att luftens rörelser hjälper till att hålla bort kondensen, men skulle vi isolera blir det ett helt annat läge. Spontant skulle jag säga att isolering och plastning behöver gå hand i hand.S saiter skrev:
För några dagar sedan blev högtalaren färdigt monterad så vi bar upp den och ställde den på plats för att kunna provspela lite innan jag lägger ner mera tid på en fin finish.
Hoppsan... Den blev mycket större och otympligare än vad jag hade tänkt, och jag konstaterar att sonosuben (till vänster) är en mycket trevligare form då en cylinder inte alls är lika anskrämlig.
Så jag bestämde mig direkt för att detta inte är acceptabelt, så nu ska jag prova bygga en sluten sonosub som är lika hög som mina frontar. Det borde ge cirka 165 liter, och med den room gain jag får i rummet borde jag kunna spela hyfsat platt ner ganska nära 10 Hz med två sådana. Börjar med att bygga en och testa, och blir den bra konverterar jag den jag redan har till en likadan.
Lådan jag nyss byggde kanske man kan hänga upp som fågelholk?
I övrigt har det inte hänt så mycket, jag fortsätter köra dubbla avfuktare och har nu även lånat hem en byggfläkt som jag kör på halv effekt. Flyttar runt såväl avfuktarna och byggfläkten och ställer dem så att de får blåsa på väggarna på ganska nära håll, tänker mig att det ska påskynda syllens torkning.
I övrigt har jag gått runt och städat ordentligt idag så att det finns bra med plats när vi väl kan börja isolera.
Noterade nytt rekord i innertemperatur ikväll också:
Ska låna mätare på tisdag igen och se hur det börjar se ut. Jag börjar känna mig hoppfull!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppsan... Den blev mycket större och otympligare än vad jag hade tänkt, och jag konstaterar att sonosuben (till vänster) är en mycket trevligare form då en cylinder inte alls är lika anskrämlig.
Så jag bestämde mig direkt för att detta inte är acceptabelt, så nu ska jag prova bygga en sluten sonosub som är lika hög som mina frontar. Det borde ge cirka 165 liter, och med den room gain jag får i rummet borde jag kunna spela hyfsat platt ner ganska nära 10 Hz med två sådana. Börjar med att bygga en och testa, och blir den bra konverterar jag den jag redan har till en likadan.
Lådan jag nyss byggde kanske man kan hänga upp som fågelholk?
I övrigt har det inte hänt så mycket, jag fortsätter köra dubbla avfuktare och har nu även lånat hem en byggfläkt som jag kör på halv effekt. Flyttar runt såväl avfuktarna och byggfläkten och ställer dem så att de får blåsa på väggarna på ganska nära håll, tänker mig att det ska påskynda syllens torkning.
I övrigt har jag gått runt och städat ordentligt idag så att det finns bra med plats när vi väl kan börja isolera.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Noterade nytt rekord i innertemperatur ikväll också:
Logga in
Skapa konto
Ska låna mätare på tisdag igen och se hur det börjar se ut. Jag börjar känna mig hoppfull!