Jag har tänkt mig bygga egna lavar inom snar framtid.
Min undran är hur ni har fäst panelen i "regeln" på ett bra och osynligt sätt.

Självklart kan jag plugga hålen och det kan tom ge ett fint genomarbetet intryck men det är en del jobb.

I vanliga fall hade jag bara satt skruven undertill men då jag har tänkt mig lutande rygg och sits så kommer regeln som panelen vilar på vara mellan 30-110 mm. Dessutom har jag tänkt mig använda smal panel, ca 30-40 mm så att rundningen blir mjuk och fin.
Så att skruva underifrån är inte helt lätt heller. (olika skruvlängder+smal panel =lätt att dra skruven igenom panelen)

Jag skruvade underifrån.

Jag hade lavbrädor som var 21x65 så det var inga problem. Reglarna jag använde var "stående" 45x70 reglar. Eftersom jag inte lyckades hitta några skruv som var 85 mm så tog jag överhandsfräsen och sänkte ner skruven 5mm i regeln och använde 80mm skruv. På detta vis fick jag alltså 15mm skruv som gick in i själva laven. Fick ju naturligtvis förborra etc eftersom det blev rejält många skruv i en stackars regel.

MvH
Gojan

Jag skruvade också underifrån men inte direkt i underredet, då det kräver rejält lång skruv. I min lösning är själva underredet fristående och sedan hålls lavbrädorna ihop av tvärgående reglar som skruvats underifrån. Den färdiga sitsen läggs sedan direkt på ramverket och är därmed löstagbar. Noteran att de tvärgående reglarna måste passa in i ramen, vilket innebär att de görs kortare än den totala lavbredden. Vill man kan man förstås skruva fast den i ramverket. I mitt fall har jag satt ihop 5 lavbrädor á 90 cm med 1 cm mellanrum = 50 cm bredd.

Eftersom du har en mer rundad lösning kan man dela upp sitsen i tre sektioner.

Vet inte om det här blev så pedagogiskt?... :)

Du kan använda dig av Jenfors byggtips (eller ett liknande) som finns på http://www.k-rauta.se/byggrad.htm välj sen bastu. Jag skruvade underifrån men hade tjockare lavar (28*95) sen köpte jag skruvar som passade på K-Rauta.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.