Jag gjorde precis en kort inspelning i XBMC så kan du se hur det ser ut;
https://dl.dropbox.com/u/89666470/BBC_World_News_1225_20130107_9-139330000-1357557900.ts (10mb fil, 26 sekunder)

Testa att öppna den i ett par olika program. Jag kan se att i VLC och MediaPlayer Classic så ser scroll texten i nedkant på inspelningen "hackig" ut (vilket den också gör i xmbc), medans i vanliga Windows Media Player, så ser den för mig bra och mjuk ut. Vet inte om det kan ha att göra med vertical sync eller nått sånt...
Resten av bilden är knivskarp och ser bra ut för min del.

Nu är jag ute på djupt vatten, men som jag förstått det hela så är ju alltihop digitalt och borde väl hålla samma kvalitet hela vägen, om man inte kör någon ny encoding som gör om streamen till nått annat sämre format? Det är ju inte samma problem som med analoga signaler där det kan komma in störningar och effektförluster?

Precis, det ska inte spela någon roll om du tar emot dvb-c eller dvb-s, bara tunern är rätt.

Jag valde Windows av den enkla anledningen att det är det jag kan överlägset bäst. :)
Är nog 14 år sedan jag använde Linux (Slackware) senast. Ska dock knalla bort till brevlådan och kolla om min lilla Raspberry Pi har kommit, så får jag fräsha upp Linux kunskaperna lite.

Freco, jag såg föresten i ett annat forum att det ska gå att köra xbmc direkt mot Dreamboxen och streama den vägen. Så du kanske inte behöver gå omvägen via DVBLink i så fall.
Kanske även funkar att använda som DLNA Server?

Mats skrev:
Nä det är just det du inte gör om du kör med ci/ca på tvkortet.
det är då enbart tvkortet som kan se abbonentkortet och det kan inte delas vidare. Därmed ingen tillgång till mer än vad kortet medger men man ska kunna skicka den avkodade signalen vidare till en extender så vitt jag förstår
Det jag inte får ihop är att det är tillåtet att använda ETT kort för att både titta på ett och spela in ett annat program, trots att man kan koppla in en annan TV och monitorera det man spelar in.

Hur detta skiljer sig från att få två olika program på två olika TV-apparater från samma kort på det - enligt TV-bolagen illegala sättet - är endast att de dubbla mottagarna inte sitter omslutet av samma hölje. En ganska tunn skillnad, som naturligtvis bara håller när det är Marknadsdomstolen som avgör (som inte lyder under det vanliga domstolsväsendet och dess krav på opartiskhet och som bara prövar tvister mellan företag).

Mats, det är kommersiell försäljning av prylar för kortdelning som har fällts i Marknadsdomstolen. Användningen i ett privat hem av saker som kan användas för att "otillbörligt se TV" på ett sätt som TV-bolagen inte vill, är dock inte förbjudet. Även om TV-bolagen lobbar för att både försäljning och privat användning av alla sådana saker skall förbjudas, så skulle det juridiska bli rätt omöjligt. Då kan man börja med att förbjuda PC-datorer....:eek:

Tack markusla!

Jag tyckte den filen spelade upp bra i både vlc och windows media player. Media player classic har jag tyvärr inte på denna datorn så den har jag inte provat.

Filmen du lade ut är 720x576 dvs dvd kvalitet för 4:3 tv-bild. Har du möjlighet att göra ytterligare en inspelning från en HD källa så hade jag varit tacksam? Intressant att jämföra... ;)

Jag håller med dig att det borde vara samma kvalitet på signalen i och med att den är digital. Möjligen så skulle eventuella omkodningar vid komprimering ställa till det, men i mitt fall med comhem, så har de om jag minns rätt redan en ganska kraftig komprimering på många av deras kanaler som skickas ut i nätet. Tror att kanalerna som går via parabol inte är lika mycket komprimerade.
Det jag däremot funderade mest på var dels om servern klarade av att ta emot 4 källor med HD material samtidigt och dels om klienterna klarade att visa upp det utan att det laggar.
Jag ska förresten låna hem en Rapberry Pi för att testa lite xbmc.

Hur är förresten din server bestyckad med minne och cpu? Drar den mycket cpu när du streamar HD materialet från en eller flera tuners?

Här är en i 1080p (SVT2)
https://dl.dropbox.com/u/89666470/D...tten_1530_20130107_13-138770000-1357569000.ts

Själva inspelningen sker på servern. Så den streamen tas direkt från DVB-S/DVB-C och om jag förståt det rätt utan någon konvertering alls, då det är .TS format på den.
Det är XBMC som talar om för servern att den ska spela in något, och recording filerna hamnar på servern så de kan kommas åt av alla klienterna.

Det är en burk som jag använder som Virtuell Host och Filserver (samt Minecraft server åt ungarna).
16gb i RAM
AMD Athon II X4 620 Processor, 2609 Mhz, 4 Cores

Testade köra 4 stycken FullHD streams (SVT1, SVT2, TV3, TV4) och min processor gick då från 25% belasting till 50% belastning.

Tack! Det blev ju riktigt bra.
Med andra ord, så kräver det inte apmycket av servern för att streama. Blev lite fundersam när jag kikade in på DVBLinks forum och såg en tråd ang processorkrav.
Får ta och göra lite tester hemma :)

Det finns de som använder USB Tuners på sina NAS (Synology m.fl) och det funkar bra, så det hela borde inte vara så processorkrävande.

Jag tänkte prova sätta upp en "fattigmans Sonos"-lösning med hjälp av AirPlay i XBMC, vilket verkar funka rätt bra.
Genom att installera Bonjour (del av itunes) på en dator som har XBMC installerat så kan man använda den som AirPlay enhet och skicka musik dit.
Funkade bra från mina iDevices att streama både itunes och Spotify till olika enhter i huset, men det verkar inte som man kan skicka signalen till fler än en enhet i taget.

Någon som vet ifall det går att komma runt den begränsningen på något smidigt sätt? Skulle alltså vilja kunna spela samma musik i hela huset, och inte bara i ett rum i taget.

Ehumm, snabb googling gav detta
To stream to multiple devices, you have to use your computer-based iTunes music collection as the audio source. For whatever reason, running iTunes on a Mac or Windows PC provides more flexibility for AirPlay. Using iTunes on your computer, you can stream music to multiple AirPlay receivers or speakers throughout your network (say, an Apple TV in the living room and a Zeppelin Air in the bedroom), and control their volume levels independently as well.
Så verkar vara en begränsning i portabla iDevices. Suck :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.