13 237 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Egen mtf & fräsbord 60x130 + uppfällbar extra stöd
Som många av er vet pågår bygget sedan ett tag tillbaka.
Behovet av en mtf yta och ett större fräsbord har funnits länge. Startskottet för bygget blev ett eBay köp av en trend t11.
Materialet till stormen består av 40 år gammal råspont som revs ut ur ett golv för ett år sedan.
Limmat och sågat i lämplig dimension.
Toppen i 20mm mdf. Hålbilden ska göras med en ujk parf guide som är på väg från Axminster.
Hade egentligen tänkt göra allt aning mer finstämt och tappat limmat och pluggat. Men med småbarn och lite för lite tid tog tålamodet slut och stommen blev slitsar och tappt som skruvades ihop. Hade behövt ca 2h till för perfekt justering men det blev både stabilt och plant. Dock ej så vackert
Kommer lägga upp mer bilder men nu till en fråga.
Hållet på och tänker kring toppen.
Min tanke är att jag ska kunna montera anhållet i två lägen ett för längs fräsning och ett för fräsning med släde eller annan jigg.
Detta för att slipp få en lång t frack över hela bordet som även ska funka som mtf med sänk såg och skena.
Sen blir det någon typ av islagd bultar för feather boards och dyl.
Vill gärna ha era tankar kring detta upplägg innan jag börjar med fräsning och hålbild.
Tillbaka blick
Sågning av tappt och slitsar
Montering av delar
Montering av sarg
Motering av förlängning i längdsled.
Kommer även en på bredden ca 40cm
Nu behöver jag allas tankar kring toppskivan skulle vilja göra den i morgon kväll.
Så jag repeterar med en bild på den så ni slipper scrolla
Behovet av en mtf yta och ett större fräsbord har funnits länge. Startskottet för bygget blev ett eBay köp av en trend t11.
Materialet till stormen består av 40 år gammal råspont som revs ut ur ett golv för ett år sedan.
Limmat och sågat i lämplig dimension.
Toppen i 20mm mdf. Hålbilden ska göras med en ujk parf guide som är på väg från Axminster.
Hade egentligen tänkt göra allt aning mer finstämt och tappat limmat och pluggat. Men med småbarn och lite för lite tid tog tålamodet slut och stommen blev slitsar och tappt som skruvades ihop. Hade behövt ca 2h till för perfekt justering men det blev både stabilt och plant. Dock ej så vackert
Kommer lägga upp mer bilder men nu till en fråga.
Hållet på och tänker kring toppen.
Min tanke är att jag ska kunna montera anhållet i två lägen ett för längs fräsning och ett för fräsning med släde eller annan jigg.
Detta för att slipp få en lång t frack över hela bordet som även ska funka som mtf med sänk såg och skena.
Sen blir det någon typ av islagd bultar för feather boards och dyl.
Vill gärna ha era tankar kring detta upplägg innan jag börjar med fräsning och hålbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbaka blick
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågning av tappt och slitsar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av delar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av sarg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motering av förlängning i längdsled.
Kommer även en på bredden ca 40cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu behöver jag allas tankar kring toppskivan skulle vilja göra den i morgon kväll.
Så jag repeterar med en bild på den så ni slipper scrolla
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter ganska vettigt, fast dom där featherboardsen kräver skena. Hålcentrum ändras ju när dom justeras fram o tillbaka, för att det ska funka med gänginsatser behövs en featherboard med raka spår.Hedens skrev:
Min tanke är att jag ska kunna montera anhållet i två lägen ett för längs fräsning och ett för fräsning med släde eller annan jigg.
Detta för att slipp få en lång t frack över hela bordet som även ska funka som mtf med sänk såg och skena.
Sen blir det någon typ av islagd bultar för feather boards och dyl.
Vill gärna ha era tankar kring detta upplägg innan jag börjar med fräsning och hålbild.
Lite andra reflektioner; tror bestämt du behöver tvärribbor nära fräsen, toppen kommer hänga ner annars, om inte direkt så över tid.
Islagsmuttrar tycker jag personligen inte är nöjd höjdare, kör själv uteslutande med gänginsatser/threaded inserts/rampamuffar.
Redigerat:
Finns 30mm fyrkants profil som ska ligga runt fräsen. För att motverka att det sackar.
Kollar på den där i gängbara muttern, ser bra ut. Svenskt namn?
Såg ju sen i din post att det hette rampmuff?
Men va inte helt lätt att hitta
Kanske får bli lite skenor runt om för boards och jiggar. Men vill hålla ned det så mycket som möjligt utan tumma på funktion.
Kollar på den där i gängbara muttern, ser bra ut. Svenskt namn?
Såg ju sen i din post att det hette rampmuff?
Men va inte helt lätt att hitta
Kanske får bli lite skenor runt om för boards och jiggar. Men vill hålla ned det så mycket som möjligt utan tumma på funktion.
Redigerat:
Här finns förslag på både namn o inköpsställen https://www.byggahus.se/forum/threads/alternativ-till-islagsmutter.293140/ Biltema brukade ha billiga och bra men de har tyvärr utgått. Axminster har, m8 varianten är kass men m6 rätt ok http://www.axminster.co.uk/threaded-metal-inserts-for-wood-ax828746
Jag hade också försökt hålla nere antalet skenor, de försvagar toppen och kan va rätt störiga när man fräser om ämnet hugger på spårkanten, om spåret går 90 grader mot fräsriktningen.
Jag hade också försökt hålla nere antalet skenor, de försvagar toppen och kan va rätt störiga när man fräser om ämnet hugger på spårkanten, om spåret går 90 grader mot fräsriktningen.
Laddar lite inför kvällen tanken är att tillverka en beta fräsplatta i plexi till diton från trend kommer. Vem vet kanske den blir bättre än originalet
Inbillar mig att det är ganska skönt att kunna se maskinen genom bordet när man håller på och meckar.
Öppnar ju även upp för lite led ljus...
Inbillar mig att det är ganska skönt att kunna se maskinen genom bordet när man håller på och meckar.
Öppnar ju även upp för lite led ljus...
Oh, har precis fått för avisering om att imorgon kommer det saker från Axminster! Så sjukt pepp att få det innan helgen.
Har tyvärr blivit lite stopp i bygget pga sjuka barn och skit mycket på jobbet.
Tänker ta igen detta med fredagkväll i garaget!
Har tyvärr blivit lite stopp i bygget pga sjuka barn och skit mycket på jobbet.
Tänker ta igen detta med fredagkväll i garaget!
Är sjukt irriterad, då mitt Axminster paket är på vift pga att min bättre hälft var tvungen att åka ett årende och missade postens utkörning så nu ska det vånda över helgen på en central innan det hamnar på Coop. Snark
Blev sen utgång till garaget ikväll.
Lyckades äntligen sälja en bil som har stått alldeles för länge tig dock upp all planerad snickartid.
Men gött med lite tillskott i renoverings budgeten. Och lite plats utanför garaget
Efter som Axminster leveransen uteblev blev kvällens fokus på fräspkattan och iläggsringar i plexi. Orkade bara köra 2h kom ut vid 23.55.
Baserad motten på informationen om trend plattan som fanns på hyvlar.se (tumme upp för bra produkrinformation).
Valde att runda av måtten ned åt till jämna tal för att när jag får plattan kunna rita av den på bordet och få det exakt.
Så började med att rita upp det på plexiskivan.
Fick plocka fram farfars gammal passar låda för centrum hålet.
Gjorde hålet lika stort som det i botten plattan på fräsen.
Sen var det dags att såga lite.
Funkar verkligen toppen att köra plexi med sänksågen och festool 48tändersklinga. Jag började på hastighet 1 men gick för segt närmare 3 verkar va precis lagom på ATF 55 iaf.
Snitten blir tok fina!
Det som stör mig är att jag inser att jag kommer får lyfta plattan och lirka upp fräsen på diagonalen med dessa mått på plattan ev ta av handtagen...
Sen var det dags för kantfräsning försäkningen
Är stöld till 5mm nu trend säger 6,35 så finns det lita att putsa på i bordet sen.
Hade välldigt svårt att få det att inte hugga idag skulle nog kört det i omgångar men det blev helt ok. Man ska ju inte skynda men men.
Sen borrades det hål för skruvar och höjdjustering. 16mm flatbottnat till höjdjusteringen 6mm till skrivarna med 11mm borr som försänkta för skallarna. Provade med en vanlig försänkarw först fungerade super dåligt.
Sen gick jag loss på iläggs ringar körde ut två bitar med en hålsåg som stämde med mottet på fräsen.Efter det så borrade jag ur centrum med en annan hålsåg i borrstativet.
Efter det så fräste jag kanterna. Skulle gjort det i omvänd ordning om jag gjorde det igen ur ren säkerhets synpunkt.
Ringarna är 10mm större än hålet i bottenplattan så tanken är att fräsa 4mm försänkning runt om 5mm bred. Några idéer på
det är lite mosig i huvudet här så det hade varit toppen!
Men kan bli bra tror jag.
Nu sova och imorgon då då händer det grejer
Lyckades äntligen sälja en bil som har stått alldeles för länge tig dock upp all planerad snickartid.
Men gött med lite tillskott i renoverings budgeten. Och lite plats utanför garaget
Efter som Axminster leveransen uteblev blev kvällens fokus på fräspkattan och iläggsringar i plexi. Orkade bara köra 2h kom ut vid 23.55.
Baserad motten på informationen om trend plattan som fanns på hyvlar.se (tumme upp för bra produkrinformation).
Valde att runda av måtten ned åt till jämna tal för att när jag får plattan kunna rita av den på bordet och få det exakt.
Så började med att rita upp det på plexiskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick plocka fram farfars gammal passar låda för centrum hålet.
Gjorde hålet lika stort som det i botten plattan på fräsen.
Sen var det dags att såga lite.
Funkar verkligen toppen att köra plexi med sänksågen och festool 48tändersklinga. Jag började på hastighet 1 men gick för segt närmare 3 verkar va precis lagom på ATF 55 iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snitten blir tok fina!
Det som stör mig är att jag inser att jag kommer får lyfta plattan och lirka upp fräsen på diagonalen med dessa mått på plattan ev ta av handtagen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det dags för kantfräsning försäkningen
Är stöld till 5mm nu trend säger 6,35 så finns det lita att putsa på i bordet sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade välldigt svårt att få det att inte hugga idag skulle nog kört det i omgångar men det blev helt ok. Man ska ju inte skynda men men.
Sen borrades det hål för skruvar och höjdjustering. 16mm flatbottnat till höjdjusteringen 6mm till skrivarna med 11mm borr som försänkta för skallarna. Provade med en vanlig försänkarw först fungerade super dåligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen gick jag loss på iläggs ringar körde ut två bitar med en hålsåg som stämde med mottet på fräsen.Efter det så borrade jag ur centrum med en annan hålsåg i borrstativet.
Efter det så fräste jag kanterna. Skulle gjort det i omvänd ordning om jag gjorde det igen ur ren säkerhets synpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringarna är 10mm större än hålet i bottenplattan så tanken är att fräsa 4mm försänkning runt om 5mm bred. Några idéer på
det är lite mosig i huvudet här så det hade varit toppen!
Men kan bli bra tror jag.
Nu sova och imorgon då då händer det grejer
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Inget du behöver be om ursäkt för. Att hinna göra det du gjort samt dokumentera med bilder och text uppladdat på forumet, på strax under tre timmar, denna tid på dygnet. Det tycker jag är en bedrift. En annan är ju helt slut när klockan närmar sig 22:30 på en fredagkväll.......
En insikt som va lite seg igår va att en grön Bosch 18v dragare nu är helt slut i precision det är ett jävla vobbel på chucken.
Hade hoppats slippa pensionera den då skruvdragare inköp 18v kommer innebära att pengar försvinner från andra köp med mer habegär.
Har ju tyckt även om att det är att svära lite i kyrkan att Bosch gröna 18v serie har funkat ganska bra för det som är mer husbehov sen har jag ju lyckat samla på mig en trimmer och sticksåg i samma....
Men har aldrig använt verken dragaren eller den sticksågen till finlir.
Men den har funkat fint till byggnads snickeri.
Lika så dragaren har bara agerat sladdlös borrmaskin.
Skriva i det här huset gör det med Bosch 10,8
Slag, borstlös, eller vinkel.
Alternativt min gammal festool.
Kommer nog bli de som får leverera 18v diton
Den stora frågan är nu bara vilken...
Hade hoppats slippa pensionera den då skruvdragare inköp 18v kommer innebära att pengar försvinner från andra köp med mer habegär.
Har ju tyckt även om att det är att svära lite i kyrkan att Bosch gröna 18v serie har funkat ganska bra för det som är mer husbehov sen har jag ju lyckat samla på mig en trimmer och sticksåg i samma....
Men har aldrig använt verken dragaren eller den sticksågen till finlir.
Men den har funkat fint till byggnads snickeri.
Lika så dragaren har bara agerat sladdlös borrmaskin.
Skriva i det här huset gör det med Bosch 10,8
Slag, borstlös, eller vinkel.
Alternativt min gammal festool.
Kommer nog bli de som får leverera 18v diton
Den stora frågan är nu bara vilken...
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag är sugen på en C18 med de tre extra chuckarna, sen komplettera med en naken DRC eller PDC och en BHC 18.
Jag har redan en CXS för finlir. Men detta blir nog vid senare behov, vi ska ju dränera först.
Jag har redan en CXS för finlir. Men detta blir nog vid senare behov, vi ska ju dränera först.


