Hej, vi håller på och anlägger en grund för vårt bostadshus ochvill förbereda för garaget som byggs i vår.
Garaget ska bli på 60 kvm och ha golvvärme och matas av bergvärmepumpen i bostadshuset.

Det är knappa 4 meter mellan hus och garage och värmepumpen står mot yttervägg åt garagets håll.
Alltså behöver jag en kulvert på dryga ca5 m (den ska ju böjas upp i bägge plattor också).

Jag har tittat på uponors kulvert men den har ju en manteldiameter på 172mm.
Det blir ju inget litet hål som ska upp i tvättstugegolvet, särskilt inte som vi ska bygga en gäststuga/konor dessutom och ha en kulvert dit (ca 5-6m från pannan). Då blir dte två stora kratrar i golvet i tvättstugan.

Istället funderar jag på att låta de som bygger grunden att lägga dit 110 rör med rörkrökar så att det blir en mjuk radie. I varje av dessa rör (dvs ett rör till resp byggnad) dra 2 st isolerade 25mm slangar (13mm isolering) (unipipe från uponor) och sedan två st vanliga 15mm pemslang för varm o kallvatten.

Den lilla väremförlust som blir i varmvattnet om man tex duschar i gäststugan borde val bli försumbar?
Och även om det blir lite värmeförlust för golvvärmen då det bara är isolerat med 13 mm (och sedan luft i det större röret) så borde det ju itne heller bli så stora värmeförluster där heller pga de realtivt korta sträckorna (ca 5m)

Vad tror ni?

Tips på andra ideér som minimerar "kratrarnas" diameter i vår tvättstuga rekommenderas.

/Lars

Ett sätt kan ju vara att avsluta den isolerade delen ca 5cm under färdigt golv och bara sticka upp själva rören?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.