Jag bor i ett radhusområde men en gemensam garagelänga. Garagelängan är som brukligt del av en gemensam samfällighet. I ett av garagen kommer inkommande "huvudledning" för alla radhus upp och där sitter elmätare (mätarskåpet?) för respektive radhus med tillhörande huvudsäkringar. Från mätarskåpet går sedan en kabel (i marken) till varje elcentral i respektive radhus.
Nu när det börjas pratas om laddning av elbil osv. så undrar jag om det vore möjligt att dra en individuell kabel från mätarskåpet (som ju redan finns i garagelängan) för varje radhus till tillhörande garage. På så sätt skulle elen som förbrukas av varje garage tillhörande ett specifikt radhus hamna automatiskt på rätt faktura och belasta rätt radhus huvudsäkringar. Samfälligheten skulle inte behöva syssla med någon administration av elförbrukning och radhusägarna skulle inte behöva betala för dubbla elmätare (som jag förstått är ett annat alternativ). En liten detalj är att radhusen är dimensionerade för direktverkande el och där med är utrustade med 25A huvudsäkringar. Eftersom nästan alla installerat luftvärmepump finns det gott om ström över till laddning av elbil.
Min fråga är om detta tekniskt och/eller juridiskt möjligt? Finns det någon samfällighet som gjort på samma sätt? Jag har sökt men inte hittat.
En följdfråga är också om detta skulle kunna göra det mer gynnsamt att installera solceller på den egna fastigheten eftersom det blir möjligt att ladda elbilen med egenproducerad el?
Nu när det börjas pratas om laddning av elbil osv. så undrar jag om det vore möjligt att dra en individuell kabel från mätarskåpet (som ju redan finns i garagelängan) för varje radhus till tillhörande garage. På så sätt skulle elen som förbrukas av varje garage tillhörande ett specifikt radhus hamna automatiskt på rätt faktura och belasta rätt radhus huvudsäkringar. Samfälligheten skulle inte behöva syssla med någon administration av elförbrukning och radhusägarna skulle inte behöva betala för dubbla elmätare (som jag förstått är ett annat alternativ). En liten detalj är att radhusen är dimensionerade för direktverkande el och där med är utrustade med 25A huvudsäkringar. Eftersom nästan alla installerat luftvärmepump finns det gott om ström över till laddning av elbil.
Min fråga är om detta tekniskt och/eller juridiskt möjligt? Finns det någon samfällighet som gjort på samma sätt? Jag har sökt men inte hittat.
En följdfråga är också om detta skulle kunna göra det mer gynnsamt att installera solceller på den egna fastigheten eftersom det blir möjligt att ladda elbilen med egenproducerad el?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Juridiskt är det nog i gråzonen. Man får inte överföra el från en fastighet till en annan. Men syftet med den reglen är att förhindra försäljning av el. Det får bara göras av nätbolaget. I det här fallet skulle ju elen användas av abbonenten.
Tekniskt är det väl framförallt en fråga om avstånd från mätarna till parkeringen.
Tekniskt är det väl framförallt en fråga om avstånd från mätarna till parkeringen.
Just laddning av elfordon är undantaget dvs det är ingen gråzon utan fullt tillåtet sen är just fastighet ingen specifik gräns om jag minns rätt.H hempularen skrev:
Att göra på detta sätt flyttar bort framtida administration från samfälligheten (som troligtvis inte har elbilsladdning som ändamål i anläggningsbeslutet).L lercoo skrev:
Ja det blir möjligt. Att notera så bör man vid en installation se till att inte bara dra en elkabel utan även 1-2 nätverkskablar för att möjliggöra effektövervakning från laddboxen. I teorin skulle man även vilja kunna ansluta huset med signalkablar men här antas att det jobbet skulle vara för omfattande att realisera.L lercoo skrev:
Om jag vill ta nästa steg i researchen, var är bäst att vända sig? Var ska man börja när det över huvud taget är svårt att hitta någon som har valt en liknande väg.M merbanan skrev:Just laddning av elfordon är undantaget dvs det är ingen gråzon utan fullt tillåtet sen är just fastighet ingen specifik gräns om jag minns rätt.
Att göra på detta sätt flyttar bort framtida administration från samfälligheten (som troligtvis inte har elbilsladdning som ändamål i anläggningsbeslutet).
Ja det blir möjligt. Att notera så bör man vid en installation se till att inte bara dra en elkabel utan även 1-2 nätverkskablar för att möjliggöra effektövervakning från laddboxen. I teorin skulle man även vilja kunna ansluta huset med signalkablar men här antas att det jobbet skulle vara för omfattande att realisera.
Förslag:L lercoo skrev:
1. Få tillstånd av samfällighetsföreningens styrelse att dra den nya elkabeln till ditt garage genom gemensamhetsanläggningen (garaget). Snyggast men inte nödvändigt är att skriva ett avtalsservitut för ledningen som belastar samfällighetens fastighet och registrera hos Lantmäteriet (någon tusenlapp). Avtalsservitutet tecknas mellan fastighetens ägare (inte styrelsen) så samtliga grannar som är delägare måste skriva under.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...av-avtalsservitut-och-nyttjanderatt/#faq=3aa2
2. Ring en elektriker och dra kabeln.
Redigerat:
Jodå, du minns rätt. Laddstolpar på annans fastighet kräver inte nätkoncession:M merbanan skrev:
https://ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn#h-Laddstolpar31
Börja helt enkelt att projektera för en lösning som skulle fungera för alla. Dvs kolla över hur kabeldragningen skulle kunna ske. Finns det r ex plats att montera effektövervakning etc. Det man inte vill är att det blir lätt för hälften av de boende och sedan jättesvårt för de andra.
När man sedan har ett bra underlag tar man det till samfällighetens styrelse som får bevilja nyttjanderätt för kabelkanalerna. Kanske tar man det på ett medlemsmöte. Det kan ju finnas en poäng att få med sig en större del av medlemmarna. Man behöver ju kanske inte montera en laddbox på alla platser men man kan ju förbereda genom att dra själva kabeln och avslut i en undercentral eller liknande.
Av signifikans är hur mycket plats som finns vid mätartavlorna. Man kanske behöver vill/behöver göra något där för att det skall bli bra.
När man sedan har ett bra underlag tar man det till samfällighetens styrelse som får bevilja nyttjanderätt för kabelkanalerna. Kanske tar man det på ett medlemsmöte. Det kan ju finnas en poäng att få med sig en större del av medlemmarna. Man behöver ju kanske inte montera en laddbox på alla platser men man kan ju förbereda genom att dra själva kabeln och avslut i en undercentral eller liknande.
Av signifikans är hur mycket plats som finns vid mätartavlorna. Man kanske behöver vill/behöver göra något där för att det skall bli bra.
Tyvärr utreder föreningen fortfarande olika lösningar men jag tycker i alla fall att denna skrivelse från Läntmäteriet styrker mitt case: https://www.lantmateriet.se/sv/fast...lfordon-pa-gemensam-parkeringsplats/#faq=7485
"Mark- och Miljööverdomstolens ställningstagande är att en förening som genom sitt anläggningsbeslut förvaltar garage och elledningar med elcentraler, också har rätt att besluta om att installera en lastbalanserare (laddmodul). Lastbalanseraren gör det möjligt att styra effektuttaget och förhindra att elsystemet överbelastas. Domstolen anser inte att lastbalanseraren är ett nytt ändamål utan gör bedömningen att det är fråga om en uppgradering av befintlig teknisk utrustning. Genom att installera lastbalanserare blir det möjligt för delägarna att på egen bekostnad installera en laddningspunkt (laddbox) för elbilsladdning vid sin parkeringsplats."
"Mark- och Miljööverdomstolens ställningstagande är att en förening som genom sitt anläggningsbeslut förvaltar garage och elledningar med elcentraler, också har rätt att besluta om att installera en lastbalanserare (laddmodul). Lastbalanseraren gör det möjligt att styra effektuttaget och förhindra att elsystemet överbelastas. Domstolen anser inte att lastbalanseraren är ett nytt ändamål utan gör bedömningen att det är fråga om en uppgradering av befintlig teknisk utrustning. Genom att installera lastbalanserare blir det möjligt för delägarna att på egen bekostnad installera en laddningspunkt (laddbox) för elbilsladdning vid sin parkeringsplats."
Bara så jag förstår. Varför måste servitutet skrivas under av alla grannar? Det är väl samfällighetsförening som äger garagen? Eller kan det vara på annat sätt?Claes Sörmland skrev:
Förslag:
1. Få tillstånd av samfällighetsföreningens styrelse att dra den nya elkabeln till ditt garage genom gemensamhetsanläggningen (garaget). Snyggast men inte nödvändigt är att skriva ett avtalsservitut för ledningen som belastar samfällighetens fastighet och registrera hos Lantmäteriet (någon tusenlapp). Avtalsservitutet tecknas mellan fastighetens ägare (inte styrelsen) så samtliga grannar som är delägare måste skriva under.
[länk]
2. Ring en elektriker och dra kabeln.
Fastighetsägaren ska skriva under servitutet. Är det samfällighetsföreningen som är fastighetsägare så ska styrelsen (firmatecknarna) skriva under. Det är nog det vanliga.L lercoo skrev:
Sen finns en annan möjlighet och det är att någon annan är fastighetsägare, då ska de skriva under. Jag hade nog fått för mig att det var grannarna när jag skrev i tråden. Men det är en mindre vanlig lösning.
Skulle frågan behandlas på föreningsstämma så krävs 2/3 majorite för beslutet om inte stadgarna säger annat. Samfällighetslagen:
Förstod jag er rätt i att ni har huvudsäkringarna för respektive radhus vid garaget och inte inne i radhusen? Vet om en samfällighet norr om Stockholm som utreder samma fråga som du framför men där det sprungit på problemet att nätägaren hävdar att det är deras kabel från elmätarna till respektive radhus-fastighet och de godkänner inte att föreningen kopplar in ytterligare kabel till respektive garage parallellt med denna. Föreningen håller inte med om detta och menar att det inte finns något avtal eller dokumentation som stödjer nätägarens uppfattning men det finns ju inget direkt som säger att de har fel heller om jag förstod saken rätt. I detta fall finns huvudsäkringarna i respektive radhus men ska låta det vara osagt om det även finns service säkringar innan mätaren vid garagen.
Så, nu har kaffet verkat. Styrelsen behöver direkt stöd i stadgarna eller i ett stämmobeslut för att teckna ett avtalsservitut.Claes Sörmland skrev:
Fastighetsägaren ska skriva under servitutet. Är det samfällighetsföreningen som är fastighetsägare så ska styrelsen (firmatecknarna) skriva under. Det är nog det vanliga.
Sen finns en annan möjlighet och det är att någon annan är fastighetsägare, då ska de skriva under. Jag hade nog fått för mig att det var grannarna när jag skrev i tråden. Men det är en mindre vanlig lösning.
Skulle frågan behandlas på föreningsstämma så krävs 2/3 majorite för beslutet om inte stadgarna säger annat. Samfällighetslagen:
[bild]
Så om inte styrelsen redan har getts rätten att teckna nyttjanderättsavtal i stadgarna så behöver du dra detta ett varv på stämma, t ex via en motion eller stadgeändring. Samfällighetslagen:
Tror inte att de förordar någon lösning alls utan enbart att föreningen inte får koppla in sig från elmätaren och ej heller påverka kabel från mätare till enskilda fastigheter, dvs ska det kunna ske utifrån detta skulle man behöva gräva upp gatan från alla fastigheter och dra ny kabel tillbaka till garagen. Låter sig självklart inte göras utan jag tror att föreningen fortsätter hävda att de äger kabeln efter mätaren. Vilket ju är det normala, dvs nätägaren äger anläggningen fram till huvudsäkringar innan mätaren samt mätaren. Jag vet inte om det faktum att huvudsäkringar sitter i de enskilda radhusen gör att de menar att de äger anläggningen även efter mätaren fram till huvudsäkringarna där. Som sagt i detta fall vet jag inte om det finns ytterligare huvudsäkringar/servicesäkringar som ägs av föreningen vid garagen eller om nästa punkt är servicesäkringar 'i gatan''. Skulle det vara det senare är det väl så att nätägaren ser detta som sina för att de alltid brukar äga anläggningen fram till huvudsäkringar (även om mätaren nu råkar komma efter dessa). I detta fall vet jag att det inte finns några avtal som styrker nätägarens version ej heller något servitut eller ledningsrätt för dem att ha någon kabel på samfällighetens mark som då borde ha upprättats när allt byggdes om det var nätägarens kablar, så jag tror föreningen har ett gott case för att hävda att det är deras kabel och att det därför står dem fritt att kapa denna och koppla så det blir en tråd till respektive garage samt radhus efter mätaren.L lercoo skrev: