Så den stod och sprutade några timmar. Jag såg det först när jag skulle koka ris; reagerade på att vattnet var gul-grumligt.

Ut och kollade, såg trädgårdsslangen som helt hoppat ur gardenafästet, stängde av med kranen. Några timmar hade nog passerat, vattnet var på väg förbi 40 meter uppfart ..

Några timmar senare är vattnet fortfarande gulgrumligt. Har jag förstört min brunn nu? Den ska vara ca 80 meter djup, har aldrig varit några problem tidigare. Måste man ta dit nån firma som får spola skiten rent eller nåt, för antar att jag drog mer vatten än vad brunnen kunde prestera, så antingen skitigt "ytvatten" i brunnen eller sedimentärlager nertill lade sig i.

Nån som vet om det bara funkar att ge tusan i att använda vattnet nåt dygn eller två, kanske?

ClasseClas
Jag tror inte det är någon fara. Låt brunnen återfylla sig. Din brunn rymmer ca 1m3. Beroende på tillrinning tar det ett tag, 6-7 timmar vid 150l/timme.

Spola sedan säg 10-15min varje timme tills dess att "grojset" försvinner.

Tips, ta bort filtret/perlatorn på kranen.

På landet brukade jag tömma ur brunnen varje säsong och då var vattnet lite tråkigt ett kort tag. Jag har slutat med för det gamla vattnet omsätts väldigt fort.

• Gilla
iptrix
  • Laddar…
Tipset verkar fungera toppen, ClasseClas. 3:e 10-minutersspolningen avslutad, resultatet visar tydlig förbättring :)

Mätkanna med grumligt vatten på fönsterbräda bredvid flytande tvål, indikerar vattenrening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätkanna med grumligt vatten på fönsterbrädan bredvid tvålpumpflaska.
Skapa konto
Mätkanna med grumligt vatten vid fönster intill flaska med flytande tvål, resultat efter vattenrening.
Skapa konto

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.