Byggahus.se

Eftermontera mjukstart på GCM8S?

1. M
    Medlem · Nivå 11
    Dags att avslöja okunskapen rejält när det gäller mjukstarter men vad skiljer en inbyggd mjukstart som denna och en extern användning av en startströmsbegränsare som tex följande:

http://www.conrad.se/Startstr%f6mbe...nrad-swe&pi=622412&ci=SHOP_AREA_17266_0809073

I mitt fall är jag intresserad av att modda en GCM 10S primärt utifrån två aspekter
    - Sågen löser en automatsäkring c10 om gruppen har annan belastning (tex grovsug)
    - Sågen rycker till något förbannat vid start

Same same or different?

2. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Hej!
    Jag kapar tråden lite lätt, är säkert relevant för andra här med.

Eftersom denna tråd mest handlar om GCM8s så undrar jag om fler än jag har problem med att sågen inte längre fjädrar tillbaka? Från början löste jag det med att släppa lite på de 2 insexskruvarna som sitter i gjutet ovanför fjädern, men nu är den helt ihopgeggad av damm och 5-56 eller så är den bara uttjänt/utmattad? Någon som upplevt något liknande?

3. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Någon som löste mjukstarts frågan? Halkade in här och är mycket nyfiken....
    Återkoppla gärna

4. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag skruvade sönder min maskin, och visst går det att komplettera med delarna för mjukstart från modellen som har mjukstarten monterad från fabrik. Har för mig att själva mjukstartaren kostar ca 400 kr.

Dock tog jag aldrig tag i det mer än så, utan funderar istället fortfarande på att köpa en ny såg istället som har det inbyggt eftersom jag behöver kunna kapa högre.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har gjort det på min såg. Köpte mjukstartsmodulen och den extra plastbiten för att "förlänga" motorhuset. Monterade modulen i den extra plastbiten och drog lite extra kabel för att koppla in. Funkar skitbra.

6. iSnobben
    Husägare Nivå 17
    Hm detta låter ju väldigt intressant, har nämligen också en 8S som gärna kunde att fått vara en 8SJ istället men det går alltså att fixa.

Råkade du av en händelse fota lite när du gjorde det på din såg? Är det enkelt att utföra eller behöver man hålla på och löda eller dylikt?

Sprängskissen finns inte kvar på tidigare länk, någon som vet vart man kan hitta den?

7. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    var köpte du modulen och plasstbiten?

8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Redigerat 13 aug 2016 06:59
  9. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Det här har jag velat göra länge. Eftersom jag dessutom har haft ett trasigt klingskydd sedan jag lånat ut sågen, passade jag på att även beställa ett sådant från powertoolspares.com i UK. Delar enligt nedan är beställda. Jag kommer att redogöra i detalj för ombyggnaden med bilder och ev. video. Jag har ju redan konstaterat tidigare att den gamla GCM 8S är den bästa sågen för mitt bruk. Det främsta tillkortakommandet är ju bristen på mjukstart. Nu ska det äntligen bli av!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2016-08-13 kl. 09.44.28.png

10. iSnobben
    Husägare Nivå 17
    Väntar med spänning på din guide 😃 Beställer delar direkt om du får det att funka på ett bra sätt, vilket du säkert får 😃

11. H
    Medlem Nivå 1
    Jag beställde också mina delar från powertoolspares.com. Jag har för mej att det var ganska lång leveranstid, men dom har nog inte delarna liggandes på hyllan. Jag beställde 2 st längre skruv också för att kunna montera det nya plasthöljet.

order.png

Här är en bild på hur jag kopplade in kablarna i handtaget. Från början var den röda kabeln kopplad till utgången på strömbrytaren. Jag tog bort den och förlängde med den blå och bruna kabeln till mjusktartsmodulen. Grön/gul är nollan till modulen:
    2014-12-21 22.50.08.jpg

Så här ser det ut där modulen är monterad:
    2016-08-14 12.42.57.jpg

Bakom:
    2016-08-14 12.44.37.jpg

En till:
    2016-08-14 12.45.24.jpg

12. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Tack för bilderna! Nu är jag inte säker på att jag behöver göra någon guide. Jag missade att beställa längre skruvar. Det får bli någon typ av annan lösning.

13. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Det är klart att du skall göra en guide och gärna med video:) Även om jag inte har maskinen i fråga så är jag barnsligt förtjust i att se alla finurliga lösningar och idéer som presenteras här på B-H.

14. K
    Medlem · Nivå 7
    Redigerat 17 aug 2016 07:47
  15. iSnobben
    Husägare Nivå 17
    Så nu har jag också beställt delarna :)

Hoppas att du fortfarande vill göra en guide mattiasp det skulle kännas väldigt skönt att se hur man gör :)

• Laddar…