4 222 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Eftermontera mjukstart på 3-fasmotor?
Jag har ett behov av att få en mjukstart eftermonterad på en elmotor på en skjutbana.
Det blir ett rejält ryck i vajern när motorn startar och det är fullt ös direkt liksom. Det är en 3kW trefasmotor med elektrisk broms.
tanken var att montera upp ett separat litet skåp som mjukstarten sitter i med europakontakter (hona och hane) så att vi snabbt kan ta bort mjukstarten om så skulle behövas. (Åska kan ställa till det, och vi vill inte behöva ringa ut en elektriker om olyckan skulle vara framme)
Nu är frågan om den här lösningen är görbar då den elektriska bromsen styrs från programskåpet.
Med andra ord: är det vettigt att montera en separat mjukstart eller måste vi montera den i programskåpet?
Det blir ett rejält ryck i vajern när motorn startar och det är fullt ös direkt liksom. Det är en 3kW trefasmotor med elektrisk broms.
tanken var att montera upp ett separat litet skåp som mjukstarten sitter i med europakontakter (hona och hane) så att vi snabbt kan ta bort mjukstarten om så skulle behövas. (Åska kan ställa till det, och vi vill inte behöva ringa ut en elektriker om olyckan skulle vara framme)
Nu är frågan om den här lösningen är görbar då den elektriska bromsen styrs från programskåpet.
Med andra ord: är det vettigt att montera en separat mjukstart eller måste vi montera den i programskåpet?
Det här är en bra bit utanför mitt normala område men det låter som att en VFD borde lösa problemet. Den ersätter då också den elektriska bromsen. Hur allt kopplas in? Ja, det beror på lokala förutsättningar. Jag tror inte att ni kan ha en mjukstart med "stickproppar" tillsammans med den befintliga elektriska bromsen.
Hur fungerar banan idag? Den släpper bromsen och startar motor.
När den kommer till andra änden så stängs motorn av och mekanisk broms aktiveras?
Det enda är väl att se till att man inte har igång broms och mjukstart/frekvensare kör samtidigt.
Det måste finnan en start från styrskåpet idag som ni får koppla in som start på mjukstart istället för kontaktor?
(En modern bana idag har ju frekvensare som sköter mjuk start och stopp + broms via motorns lindningar.
Mekanisk broms endast för nödstopp eller när man stänger av banan.)
När den kommer till andra änden så stängs motorn av och mekanisk broms aktiveras?
Det enda är väl att se till att man inte har igång broms och mjukstart/frekvensare kör samtidigt.
Det måste finnan en start från styrskåpet idag som ni får koppla in som start på mjukstart istället för kontaktor?
(En modern bana idag har ju frekvensare som sköter mjuk start och stopp + broms via motorns lindningar.
Mekanisk broms endast för nödstopp eller när man stänger av banan.)
Vad är det för bana? Älg?
Gissar byte av motor, ny riktare skulle säkert landa på 15-25k, men är svårt att slänga ur sig.
Sen måste man få till allt med gamla styrningen.
Är det en klubb som äger banan?
Om det är en älgbana så kan ni ju söka bidrag för en uppgradering.
Gissar byte av motor, ny riktare skulle säkert landa på 15-25k, men är svårt att slänga ur sig.
Sen måste man få till allt med gamla styrningen.
Är det en klubb som äger banan?
Om det är en älgbana så kan ni ju söka bidrag för en uppgradering.
Det är som en älgbana bara lite mindre.
En så kallad 50m viltmålsbana med en vagn som har en elektronisk markeringsutrustning.
själva markeringsutrustningen kan gå sönder vid häftiga ryck och framförallt vid haveri på bromsen.
Pengarna har vi men jag skulle verkligen vilja bygga ett system med både hängslen och livrem.
En så kallad 50m viltmålsbana med en vagn som har en elektronisk markeringsutrustning.
själva markeringsutrustningen kan gå sönder vid häftiga ryck och framförallt vid haveri på bromsen.
Pengarna har vi men jag skulle verkligen vilja bygga ett system med både hängslen och livrem.
Du skulle ha en styrning till en rullport, på en sån finns allt du behöver, men det är dyra grejer, tror våran 3kw styrning kostar mellan 15-20"
Jag sparar ibland beg styrningar när vi byter till nytt, men det var länge sen vi rev nån 3kw, och jag har ingen liggande.
Obs: Elektrisk broms bromsar bara in och stoppar motorn, men håller den inte kvar, på saker som ska vara fast, har man fortfarande mekanisk broms. Men jag vet inte hur noga det är på en skjutbana, en rullport som jag pysslar med åker ju ner i golvet igen om mekaniska bromsen inte funkar, även om vi också har elektrisk broms.
Jag sparar ibland beg styrningar när vi byter till nytt, men det var länge sen vi rev nån 3kw, och jag har ingen liggande.
Obs: Elektrisk broms bromsar bara in och stoppar motorn, men håller den inte kvar, på saker som ska vara fast, har man fortfarande mekanisk broms. Men jag vet inte hur noga det är på en skjutbana, en rullport som jag pysslar med åker ju ner i golvet igen om mekaniska bromsen inte funkar, även om vi också har elektrisk broms.
Du kan enkelt göra liknande det du vill med din mjukstart eller omformare i en separat kapsling som ansluts mot befintligt med ett mångpoligt don en typ "handske". Inga stora kostnader kring det och du kan ta med den när det inte används och om man gör rätt köra som nu med en byglad blindpropp tex om något i nya delen gått sönder.H hackatall skrev:Jag har ett behov av att få en mjukstart eftermonterad på en elmotor på en skjutbana.
Det blir ett rejält ryck i vajern när motorn startar och det är fullt ös direkt liksom. Det är en 3kW trefasmotor med elektrisk broms.
tanken var att montera upp ett separat litet skåp som mjukstarten sitter i med europakontakter (hona och hane) så att vi snabbt kan ta bort mjukstarten om så skulle behövas. (Åska kan ställa till det, och vi vill inte behöva ringa ut en elektriker om olyckan skulle vara framme)
Nu är frågan om den här lösningen är görbar då den elektriska bromsen styrs från programskåpet.
Med andra ord: är det vettigt att montera en separat mjukstart eller måste vi montera den i programskåpet?
En "mjukstart" ersätter kontaktorn till motorn.
Mjukstarten har en "liten frekvensomriktare" som smyger igång motorn, men sedan drar en invändig kontaktor så att själva driften är direktkopplad som tidigare.
Med mjukstart blir det alltså inga mjuka inbromsningar.
Om man ersätter kontaktorn med en omriktare, som matar "elektroniskt" hela körningen kan man få en mjuk broms på vagnen också. Det bör inte behövas något motorbyte för det.
Om det är som vi tror, en bromsmagnet på motorn så kan styrningen till den kopplas till "motsatsen" av en körsignal till omriktaren, dvs så fort omriktaren har körorder (inklusive bromsningsorder) så är den mekaniska bromsen lyft, men när vagnen står stilla får bromsmagneten släppa och fjädern bromsa fast motorn.
Man skulle mycket väl kunna ha ett litet skåp utanför styrningen som har en frekvensare i sig, men ett "reservskåp" på en spik på väggen att byta till om det krånglar.
Nu tror jag dock inte det skall vara jättestor risk för åskan - även om östra Värmland kan vara väldigt hårt drabbat - bara det är en röd handske som matar hela banan, och den är ur när inget körs.
Läs för övrigt det PM / direktmeddelande jag skickar strax.
Mjukstarten har en "liten frekvensomriktare" som smyger igång motorn, men sedan drar en invändig kontaktor så att själva driften är direktkopplad som tidigare.
Med mjukstart blir det alltså inga mjuka inbromsningar.
Om man ersätter kontaktorn med en omriktare, som matar "elektroniskt" hela körningen kan man få en mjuk broms på vagnen också. Det bör inte behövas något motorbyte för det.
Om det är som vi tror, en bromsmagnet på motorn så kan styrningen till den kopplas till "motsatsen" av en körsignal till omriktaren, dvs så fort omriktaren har körorder (inklusive bromsningsorder) så är den mekaniska bromsen lyft, men när vagnen står stilla får bromsmagneten släppa och fjädern bromsa fast motorn.
Man skulle mycket väl kunna ha ett litet skåp utanför styrningen som har en frekvensare i sig, men ett "reservskåp" på en spik på väggen att byta till om det krånglar.
Nu tror jag dock inte det skall vara jättestor risk för åskan - även om östra Värmland kan vara väldigt hårt drabbat - bara det är en röd handske som matar hela banan, och den är ur när inget körs.
Läs för övrigt det PM / direktmeddelande jag skickar strax.
Klicka här för att svara
