B Bullebock skrev:
Hej! Har du kvar DAMD6an längst upp till höger och längst ner till vänster? MVH Paul
Hej! Jo då, allt det där finns kvar.

bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Hej! Jo då, allt det där finns kvar.
Pris på dom då?

Jag har en om du fortfarande är intresserad.

• Öppen turkos kopplingsbox med synliga anslutningar och skruvar på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Riolollo
  • Laddar…
För att vara lite besserwissser, det där är en arbetsbrytare, den har inget motorskydd i sig. 😉

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
För att vara lite besserwissser, det där är en arbetsbrytare, den har inget motorskydd i sig. 😉
samma nit som jag gick på

Hej Robban,

Tack snälla för omtanken!
Jag trodde att saken var löst men det visar sig att jag behöver en för lite högre ström än den jag fick fatt i som är angiven 1-1,6A.
Motorn är en 3-fas asynkronmotor på 750W, 380VAC och 1,9A. Med dagens lite högre spänning på ~400VAC sjunker väl strömmen till ca 1,8A eller vad säger el-ingenjörerna?

Repeterar min uppdaterade ursprungsfråga nedan:

Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt motorskydd.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild för design) i gömmorna med rätt spec. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1940-60 talet? Det är för en asynkronmotor på 750W/1hk, 380VAC. Motorn drar ca 1,8-1,9A vid 400VAC så det måste rymmas i justerområdet.
Tacksam för all input!

Antikt motorskydd monterat på en maskin från 1940-60-talet.
Skapa konto

R Robban8 skrev:
Jag har en om du fortfarande är intresserad.
Tack, det var hyggligt, men jag har fixat det nu. Köpte en gammal oanvänd ASEA för cirkulationspump och bytte motorskydd till ett oanvänt jag köpte på tradera!

Hej!

Som jag skrev igår så vill jag som trådstartare återaktivera min efterlysning av motorskydd.
Kul att tråden varit användbar för Torsten mfl men min fråga är nu åter aktuell.

Jag trodde att saken var löst men det visar sig att jag behöver ett för lite högre ström än den jag fick fatt i som är angiven 1-1,6A.

Repeterar min uppdaterade ursprungsfråga nedan:

Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt motorskydd.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild för design) i gömmorna med rätt spec. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1940-60 talet?
Det är för en asynkronmotor på 750W/1hk, 380VAC och 1,9A. Med dagens lite högre spänning på ~400VAC sjunker väl strömmen till ca 1,8A eller vad säger el-ingenjörerna?
Därav måste 1,8-1,9A rymmas i justerområdet. Justerområdet står instansat på locket på Cewe iaf om inte någon bytt inkråm/lock. Om det inte står något strömområde instansat på locket är det troligen en brytare och inte ett motorskydd.

Tacksam för all input!

• Gammalt motorskyddsfodral i metall monterat på vägg, med anslutande kabel upptill. Används i restaurering av maskiner med asynkronmotor.
    Skapa konto
Någon som har något motorskydd som matchar beskrivningen i gömmorna? :-)
Är väldigt tacksam om ni kan kolla.

T Techmaniac skrev:
Någon som har något motorskydd som matchar beskrivningen i gömmorna? :)
Är väldigt tacksam om ni kan kolla.
Motordskydd, ampertal för det då.

snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
Ska se vad jag har men inte säker nu.

Hej Jonaserik,

1,8-1,9A måste rymmas i justerområdet.
Gissar att du såg det när Snaggletooth hjälpte till att länka. (Tack!)

Tror du att du kan ha något liggande?

T Techmaniac skrev:
Hej Jonaserik,

1,8-1,9A måste rymmas i justerområdet.
Gissar att du såg det när Snaggletooth hjälpte till att länka. (Tack!)

Tror du att du kan ha något liggande?
Tveksamt då dessa har varit för cirk-pumpar och dom är bara på 0, XX i amper. men ska se vad jag har.

Jag har en, men fel område 4,5 - 7,2 A
Blå elektrisk apparat med texten "Cewe TYP MB 315 MAX 15 A 380 V" och märkström 4,5-7,2 A, mot träbakgrund.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.