14 356 läst ·
86 svar
14k läst
86 svar
Efterlysning Gammalt Motorskydd Ceve, ASEA etc
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
För att vara lite besserwissser, det där är en arbetsbrytare, den har inget motorskydd i sig. 😉
Hej Robban,
Tack snälla för omtanken!
Jag trodde att saken var löst men det visar sig att jag behöver en för lite högre ström än den jag fick fatt i som är angiven 1-1,6A.
Motorn är en 3-fas asynkronmotor på 750W, 380VAC och 1,9A. Med dagens lite högre spänning på ~400VAC sjunker väl strömmen till ca 1,8A eller vad säger el-ingenjörerna?
Repeterar min uppdaterade ursprungsfråga nedan:
Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt motorskydd.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild för design) i gömmorna med rätt spec. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1940-60 talet? Det är för en asynkronmotor på 750W/1hk, 380VAC. Motorn drar ca 1,8-1,9A vid 400VAC så det måste rymmas i justerområdet.
Tacksam för all input!
Tack snälla för omtanken!
Jag trodde att saken var löst men det visar sig att jag behöver en för lite högre ström än den jag fick fatt i som är angiven 1-1,6A.
Motorn är en 3-fas asynkronmotor på 750W, 380VAC och 1,9A. Med dagens lite högre spänning på ~400VAC sjunker väl strömmen till ca 1,8A eller vad säger el-ingenjörerna?
Repeterar min uppdaterade ursprungsfråga nedan:
Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt motorskydd.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild för design) i gömmorna med rätt spec. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1940-60 talet? Det är för en asynkronmotor på 750W/1hk, 380VAC. Motorn drar ca 1,8-1,9A vid 400VAC så det måste rymmas i justerområdet.
Tacksam för all input!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Som jag skrev igår så vill jag som trådstartare återaktivera min efterlysning av motorskydd.
Kul att tråden varit användbar för Torsten mfl men min fråga är nu åter aktuell.
Jag trodde att saken var löst men det visar sig att jag behöver ett för lite högre ström än den jag fick fatt i som är angiven 1-1,6A.
Repeterar min uppdaterade ursprungsfråga nedan:
Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt motorskydd.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild för design) i gömmorna med rätt spec. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1940-60 talet?
Det är för en asynkronmotor på 750W/1hk, 380VAC och 1,9A. Med dagens lite högre spänning på ~400VAC sjunker väl strömmen till ca 1,8A eller vad säger el-ingenjörerna?
Därav måste 1,8-1,9A rymmas i justerområdet. Justerområdet står instansat på locket på Cewe iaf om inte någon bytt inkråm/lock. Om det inte står något strömområde instansat på locket är det troligen en brytare och inte ett motorskydd.
Tacksam för all input!
Som jag skrev igår så vill jag som trådstartare återaktivera min efterlysning av motorskydd.
Kul att tråden varit användbar för Torsten mfl men min fråga är nu åter aktuell.
Jag trodde att saken var löst men det visar sig att jag behöver ett för lite högre ström än den jag fick fatt i som är angiven 1-1,6A.
Repeterar min uppdaterade ursprungsfråga nedan:
Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt motorskydd.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild för design) i gömmorna med rätt spec. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1940-60 talet?
Det är för en asynkronmotor på 750W/1hk, 380VAC och 1,9A. Med dagens lite högre spänning på ~400VAC sjunker väl strömmen till ca 1,8A eller vad säger el-ingenjörerna?
Därav måste 1,8-1,9A rymmas i justerområdet. Justerområdet står instansat på locket på Cewe iaf om inte någon bytt inkråm/lock. Om det inte står något strömområde instansat på locket är det troligen en brytare och inte ett motorskydd.
Tacksam för all input!
Någon som har något motorskydd som matchar beskrivningen i gömmorna? 
Är väldigt tacksam om ni kan kolla.
Är väldigt tacksam om ni kan kolla.
Hej Jonaserik,
1,8-1,9A måste rymmas i justerområdet.
Gissar att du såg det när Snaggletooth hjälpte till att länka. (Tack!)
Tror du att du kan ha något liggande?
1,8-1,9A måste rymmas i justerområdet.
Gissar att du såg det när Snaggletooth hjälpte till att länka. (Tack!)
Tror du att du kan ha något liggande?



