Ägaren av granntomten nyttjar inte själv sin fastighet utan det gör ägarens släkt (som inte går att tala med). Densamma utför en rad ingrepp på min tomt utan föregående dialog eller frågor. Jag har skrivit brev till ägaren och påpekat nedan beskrivna orättfärdigheter. Grannens tomt avstyckades ursprungligen ur min tomt. Grannen är släkt med den ursprungliga ägaren till min tomt och god vän med förre ägaren av min tomt. När jag köpte tomten fanns enligt mäklaren inga andra avtal än gällande sevitut på anslutningsväg till grannen över min tomt. Efterkonstruktioner av muntliga avtal befaras –men frågan är kan grannen gå hem med en sådan bluff? Om grannen väljer att strunta i mina påpekanden att respektera tomtgränser och återställa åverkan etc –hur råder ni att agera.

 Jag ordnar med en gränsvisning och lantmäteriet kommer och sätter ut en gränsmarkering. Grannen flyttar på utsatt gränspinne till sin favör och ”snor” en del av min tomt.
 Grannen behandlar en del av min tomt som vore det hans. Han klipper gräsmattan på min tomt och kastar undan sly till en annan del av min tomt.
 Grannen installerar en fast boj på mitt vattenområde.
 Grannen saknar fiskerätt men tjyvfiskar på bla mitt vattenområde.
 Grannen har en sumpig tomt. Grannen gräver diken på sin tomt och avleder ytvattnet ner i ett dike på min tomt genom att utföra grävarbeten även på min tomt. Grannen dikar även ur mitt dike och slänger upp slammet på min tomt. Den delen av min tomt är dessutom stranskyddat område...
 
Flytta gränsmarkeringar är såvitt jag vet ett brott. Iaf om det rör som om utsatta rör.

I övrigt gäller väl att muntliga avtal bara gäller mellan de avtalande parterna och att avtalen inte "automatiskt" följer med tomten.

Om nu relationen redan är så som jag tolkar den, så är det väl bara att meddela grannen att du inte accepterar att han är/gör något på din tomt. Skulle det fortgå så får du väl göra en polisanmälan.

Det underlättar nog om du kan dokumentera förhållandena också. Både i skriven text och med kamera.
 
Allt är dokumenterat, en fråga är om det är dem som nyttjar fastigheten eller de som är ägare av densamma som ska lagföras när det gäller:
1. flytt av gränspinne
2. grävarbeten på min tomt
3. avledning av ytvatten till min tomt
4. upprättande av fast boj på mitt vatten
5. tjyvfiske
6. nyttjande av min tomtmark
Jag har ju informerat ägaren som har bekräftat mottagandet av informationen och ställt krav på rättelse. Om detta sker behöver det hela ju inte bli en rättslig sak.
 
Flytt av gränpinne är som sagt ett brott, det är den person som gör det som kan bli fälld, bevisproblemen är enorma.

Gränspinnen måste flyttas tillbaka av en lantmätare, det får ni inte göra själv även om du och den andre fastighetsägaren är övverens om var den skall stå, det är lika brottsligt att flytta tillbaka den, och dessutom typiskt mycket lättare att bevisa vem som är skyldig.

Det där med diket kan vara lite vanskligare. Om det är ett dike som "alltid" lett bort vatten från även grannars tomter så är du nog skyldig att hålla det funktionsdugligt.
 
Redigerat:
Jag har skrivit till lantmätaren som förättade gränsvisningen och satte dit gränsmarkering (som grannen sedan flyttade). Jag har i brevet påpekat att det föreligger en tvist och att hans markering flyttats av grannen samt att jag uppmanat grannen att beställa en ny gränsvisning. Om det skulle visa sig att lantmätaren gjort fel och grannen har rätt blir det ännu mer komplicerat eftersom jag rättat mig efter lantmätarens gränspinne vid ex trädfällning... Hoppas lantmätaren tar eget initiativ i ärendet eller att grannarna denna gång betalar för en ny visning.

När det gäller diket rör det sig om ett dike på grannens tomt av äldre datum, ett dike på min tomt av äldre datum och ett av grannen helt nygrävt dike (delvis på min tomt) av färskt datum. Tyvärr tömmer sig allt grannens vatten, från grannens 2 diken via mitt dike rakt ut på en del av min tomt som blr obrukbar och sumpig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.