Hej,

Finns det något godkänt/säkert sätt att i efterhand dra elmantning i badrum för en spegel. Finns åtkomst till el på andra sidan väggen men räcker det att fylla upp med silikon? gäller ca 1 m ovan kommod, långt från dusch.

Eller krävs att knacka ned x antal kakel, göra genomföring, sätta nytt tätskikt och kakla om. Alternativt köra spegel utan ljus... .)

Jag tolkar reglerna så att det inte finns något hinder så länge det är tätt. Manschett krävs för dosor men du ska ju bara ha en 16mm slang igenom, bakom en spegel dessutom och inte i våtzon 1.

Täta runt slangen om du kommer åt och använd ändmuff som du sedan slår ut hålet för ledarna. Dra fram skyddsjord och se till att det finns jordfelsbrytare.

Den enda överträdelsen jag antar görs är väl om elen i ett badrum ska ha en egen grupp i centralen men är osäker, det vill säga om du får ta el från ett rum till ett annat.

Kan ju vara värt att kolla upp.

• Gilla
Ändträ och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag tolkar reglerna så att det inte finns något hinder så länge det är tätt. Manschett krävs för dosor men du ska ju bara ha en 16mm slang igenom, bakom en spegel dessutom och inte i våtzon 1.

Täta runt slangen om du kommer åt och använd ändmuff som du sedan slår ut hålet för ledarna. Dra fram skyddsjord och se till att det finns jordfelsbrytare.

Den enda överträdelsen jag antar görs är väl om elen i ett badrum ska ha en egen grupp i centralen men är osäker, det vill säga om du får ta el från ett rum till ett annat.

Kan ju vara värt att kolla upz
S Småbrukaren skrev:

Kan ju vara värt att kolla upp.
Tack för svar - good point ska kika upp ang egen grupp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.