Jag köpte grann fastigheten till fastigheten där jag har mitt hus på för några år sedan.

Nu har jag blivit delgiven ett brev från Lantmäteriet där dom justerar ned storleken på grund av ett skrivfel.
Jag går alltså från en fastighet på 6000kvm till 5000kvm. Dom tar bort 1000kvm.

Kan jag för eksempel kräva tillbaka 1/6 av köpesumman?
Hade det varit +- säg 50kvm hade jag inte gjort något med saken, men 1000kvm är ju en del.
Anlitad mäklare hade inte varit borta i något liknande tidigare.

På förhand tack för hjälp.

Har ytan minskat enbart på papper? Då har ni ju fått precis det ni köpt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Under förutsättning att gränserna är som de var vid köpet och du fortfarande äger marken innanför gränsrören, så har den minskade arealen i registren ingen praktisk betydelse.

Dessutom brukar det stå någon reservation i köpekontraktet om det gäller köp av mark som ska styckas av, där säljaren friskriver sig från att arealen eller gränserna efter avstyckningen inte behöver överensstämma exakt med karta och arealuppgifter i ansökan till Lantmäteriet.

Var det en avstyckning eller köpte du hela befintliga fastigheten?

Kan du kopiera in brevet med namn och fastighetsbeteckning bortediterade?

Om köpeavtalet uttryckligen sa att fastigheten skulle vara 6000 m² stor så kan det kanske föreligga ett konkret fel enligt Jordabalken (JB) 4:19.
https://lagen.nu/1970:994#K4P19aS1
Avdrag på köpeskillingen görs då enligt JB 4:19c genom att jämföra värdet av fastigheten med 6000 m² storlek (
= avtalsenligt skick) och med 5000 m² storlek (= felaktigt skick). Det behöver nödvändigtvis inte innebära 1/6 avdrag på köpeskillingen.
https://lagen.nu/1970:994#K4P19cS1

Eventuellt kan Lantmäteriet vara skadeståndsskyldigt enligt skadeståndslagen 3:2.
https://lagen.nu/1972:207#K3P2S1

Tack för svar. Fastigheten jag köpte är en avstyckning från en större fastighet. Som jag har förstått det så styckades 3 fastigheter ut för att det skulle byggas 3 likadana hus, men bara 1 hus blev byggt. Som jag ett par år efter att det blev satt upp köpte. Jag köpte då fastigheten med hus och grann fastigheten som då var tom, dvs inget uppbyggd där. Se vedlagt pdf från lantmäteriet.

• Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
Det var ju lite spännande, kan det vara så at det står 4853 på tomtkartan medan det står 5853 i fastighetsregeisret? I så fall tror jag inte du har så mycket att hämta, tyvärr.

Som det sägs ett uppenbart fel. Skillnaden mellan 4853 och 5853 är så stor att det inte kan råda någon tvekan om att det inte stämmer med var fastighetens gränser ligger.
I en så nyligt gjord avstyckning är gränserna det som primärt definierar fastigheten och de har då en exakthet som gör att arealberäkningen är sekundär och inte har någon direkt påverkan i att bestämma vilken mark som ägs av vem.

Typfall av vad som är menat att rättas på administrativ väg enligt den paragrafen. Du äger exakt samma mark som innan, och ingen tredje part berörs på något negativt sätt.

Fast de kunde skrivit mer pedagogiskt. "1000 kvm återförs till fastighet XXX" låter ju som de flyttar faktisk mark mellan fastigheterna om man inte tänker till extra.
Jag antar det ska läsas så att de skrev fel på nya fastighetens areal och sedan beräknade stamfastighetens kvarvarande yta genom subtraktion. Så att resultatet har blivit två fastigheter som båda har felaktiga siffror som följd av det ursprungliga skrivfelet. Bättre att formulera det som att man rättar ett följdfel än att något förs mellan fastigheterna.

Enligt min mening borde det också skrivits tydligare var det rättade felet inträffat. "5853 angavs felaktigt" ... (på förrättningskartan, i fastighetsbildningsbeslutet, i fastighetsregistret?) Det skulle göra det lättare förstå vad för fel det handlat om och vad som påverkats av det för den som inte direkt har de aktuella handlingarna framför sig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.