Byggahus.se

Effektvakt?

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Vi bor i ett hus byggt ca 1980 med 25 amperes huvudsäkringar (elbolaget säger att vi förbrukar 25000 kWh per år, men jag tror mer) och en gammal central som är utbyggd ett par gånger med pool, golvvärme etc.

Det finns jordfelsbrytare och det mesta fungerar helt ok, förutom att om jordfelsbrytare löser ut så behöver man skruva ur många säkringar och sedan skruva i dessa en och en för att få igång strömmen igen. Detta plus det faktum att vi planerar att renovera utrymmet som centralen sitter i gör att vi funderar på att ta in en elektriker för att byta ut hela centralen till en av rätt storlek där allt ryms och som ser snyggare ut.

Utöver det har jag hört ryktas om att det är mycket sannolikt att det kommer effekttaxa på elnätet inom kort. Vi har en relativt stor elförbrukning och jag tror att vi behöver tänka på detta. Hur fungerar det med effektvakt egentligen?

Utöver normal hushållsel (där vi förbrukar relativt mycket med en familj med två barn och mycket prylar) har vi:
    • Luftvärmepump
    • Bastu (går relativt sällan, men ska vi ha bastun kvar måste man ju våga starta den utan att elfakturan blir ohygglig)
    • Pool med luft/vattenvärmepump och cirkulationspump (körs sommartid)
    • Elradiatorer (hela huset typ 10 st nya, men sannolikt går de inte särskilt mycket på luftvärmepumpen + elgolven gör en stor del av jobbet)
    • Elvärmegolv (2 st)
    • Varmvattenberedare
    • I dagsläget ingen elbil, men man vet aldrig hur det ser ut om 5 år
    Har ni några rekommendationer på hur vi ska tänka?

Jag insåg precis att det här med normal hushållsel och leverne också behöver en förklaring. Vi är som sagt fyra stycken i familjen med jobb och aktiviteter och det innebär att t.ex. tvättmaskinen behöver snurra mer eller mindre all vaken hemmatid. Likaså tumlare. Om vi bara ska tvätta på natten t.ex. behöver vi nog skaffa två maskiner till, eller ställa klockan...

Det här med effekttaxa är bara lösa rykten än så länge, men med tanke på hur Sveriges elnät ser ut inser jag att det snart kommer vara en realitet och jag vill vara så bra förberedd som möjligt.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det vara många svåra frågor här om framtiden. Jag ska försöka besvara det jag kan.

Det är inte alls säkert att en ny central kommer att lösa JFB-problemet. De du får är en sektionering med fler JFBer som endast hjälper ifall problemet var naturliga läckströmmar som blev för mycket för en ensam JFB. Om det finns ett jordfel i anläggningen så finns det kvar efter bytet. Det är alltså främst andra skäl som motiverar ett byte.

En effektvakt gör det möjligt att kapa effekttopparna, men då ska ni ha något effekttungt som går att koppla bort. Jag ser ingenting sådant. Naturliga val är uppvärmning, men om inte elradiatorerna går så finns ingen effekt att koppla bort. Då skulle man i så fall sätta effektvakten på allting, LVP, elradiatorer, golvvärme, VVB, pool men jag vet inte vad LVPn tycker om det. Laddare för elbilar brukar ha stöd för en effektvakt som då prioriterar bort bilen. Man få räkna samman effekten för dessa och se om det lönar sig.

Jag tror att en effektmätare är av större värde så att ni hela tiden ser vad huset förbrukar (och har förbrukat) och kan lära er av det för att hålla ned både energi och toppeffekt, och kanske hittar ni en ny "nivå" på elanvändning som fungerar. Det är också vitalt att man ser ström/effekt per fas för att upptäcka snedbelastning pga ert användningsmönster. Med en bra fördelning av grupperna mellan de tre faserna kanske man kan gå ned ett snäpp i mätarsäkring.

3. S
    Medlem Nivå 5
    Tanken är nog att dels byta ut jordfelsbrytare och gärna tillsätta två, de åsikter vi har fått än så länge är att den sannolikt är lite klen för centralens storlek. Men det får vara en bifråga i det hela. Jag gillar inte gamla säkringar heller och byter gärna av detta skäl.

Men gällande effektvakten så kanske det är svårt, jag misstänkte lite att frågan ligger i framkant tidsmässigt och att utvecklingen inte är framme. Luftvärmepumpen ska väl helst gå, men det vore oturligt om varmvattenberedaren kör sin veckohöjning samtidigt som ugnen är igång. Poolens cirkulationspump behöver inte gå dygnet runt utan skulle helst styras (men jag har inte hittat någon kostnadseffektiv lösning). Tyvärr är det väl också nattavstängning som är mest lämpligt. Men vattnet behöver inte snurra i poolen när vi lagar mat.

Säkra ner skulle med största sannolikhet gå redan idag. Däremot finns det ingen poäng då besök av elektriker kostar mer än besparingen. Dessutom tyder det mesta enligt google på att framtida effekttaxa gör att debiteringen för huvudsäkringsstorlek försvinner. Jag ska dock kontakta min nätägare och fråga om de kan ge någon indikation på hur de tänker.

Som jag tolkar ditt svar mellan raderna har efterfrågan inte kommit på dessa tjänster ännu och det finns inga bra standardiserade sätt att styra detta ännu, vilket sannolikt betyder att det egentligen borde vara smartare att vänta med ett centralbyte tills fler har efterfrågat lösningar på dessa problem. Annars riskerar man att ha en helt ny central som inte uppfyller det man önskar när effekttaxan slår till. Och jag tror verkligen att den kommer pungslå många, särskilt hushåll som vårt.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, om jordfelsbrytaren löser ut så har du isolationsfel någonstans i anläggningen. Det kommer inte att hjälpa att byta central. Det är ju en finess med att sektionera med fler jordfelsbrytare. Men då skall man framförallt tänka på att lägga ex. utomhusel på en separat jfb. Det är vanligare med isolationsfel i utomhusinstallationer, där det kommer in fukt.

Som nästa led i en sektionering kan man sätta separat jfb på sådant man vill säkerställa att det "alltid" skall kunna gå, ex. att inte värmen lägger av när man är på långsemester på vintern.

Effektvakt kan ju vara ett sätt att hålla ned spetsförbrukning, men låt den då styra den största förbrukaren som man kan avvara under kortare tid, ex. VV beredaren.

Att stänga en cirk. pump till poolen lär inte ha någon större inverkan på spetsförbrukningen.

5. S
    Medlem Nivå 5
    Jag kanske ska vara tydlig med att jordfelsbrytare inte löser ut utan anledning, däremot är det svårt att få igång anläggningen igen när den har löst ut för att den borde ha löst ut. Den kan t.ex. lösa ut om vi glömmer bilens motorvärmarkabel i blöt gräsmatta. Inget konstigt, utan jättebra att den löser ut. Men vi släpper den om det inte är relaterat till centralen, jag löser det problemet på annat vis. Det är dock en av flera anledningar till att jag avser att ta hem en elektriker när jag har arbetsbeskrivningen klar.

6. Bo.Siltberg
    Om en JFB löser pga ett ganska distinkt jordfel så kan den ha kvar lite restmagnetism som gör att den inte går att återställa direkt. Då får man helt enkelt vänta en kvart. Det är kanske det symptomet du har?

En automatiskt system som slår ifrån olika förbrukare enligt en prioriteringslista för att hålla den totala effekten under ett tak går ju utmärkt att konstruera. Men här är det lätt att bli konspiratorisk. Varför inför nätägarna effekttaxa/effekttariff? Inte är det väl för att få pengar till att bygga ut nätet för det behövs ju inte om folk håller ned effekten och flyttar tunga förbrukare till nattetid eller investerar andra kostsamma lösningar. Nä, de tjänar pengar gratis och vi konsumenter får ingenting för det. Hade de varit rädda om sitt nät så hade de även mätt strömmen per fas för att upptäcka kraftig snedbelastning från t.ex elbilsladdare. Och de hade mätt övertoner och andra störningar. Om folk är snälla och håller ned belastningen så kan istället fler kunder kopplas på befintliga nät. Den fasta avgiften vill ju ingen nätägare vara utan.
    https://www.byggahus.se/forum/threa...ekttaxa-foer-privatkunder-25-hoejning.232813/

7. S
    Medlem Nivå 5
    Nej, det tror jag inte. Det enda sättet att få igång anläggningen är genom att skruva ur de flesta propparna och återställa jordfelsbrytare och sedan skruva i propparna en åt gången. Det har hänt att vi har lämnat anläggningen av i mer än en kvart för att lösa problemet som löste ut brytaren. Men jag vill gärna ha separat jordfelsbrytare på garaget i alla fall när centralen ska göras om så det känns som det minsta av problemet.

Anledningen till att jag startade tråden är att jag vill ha beställningsunderlaget klart när jag ringer elektrikern, eller rättare sagt jag vill ha klart för mig vilken funktion jag ska beställa. Annars är nog risken jättestor för missförstånd i detta fall.

Angående effektbristen så är det riktigt otäckt faktiskt. Vad jag har förstått är brownouts närmare än vad vi tror, särskilt i storstadsområden.

8. Bo.Siltberg
    Jaha, staten subventionerar elbilar och laddboxar och nätägarna tar tillbaka... Men nu är jag kanske OT här? Ska vi återgå till smarta lösningar på effektbegränsning?

9. P
    Medlem Nivå 8
    Från ett tidigare kontor mina jag att för mycket utrustning med avkopplungskondensatorer på en jordfelsbrytare så var det svårt att slå på strömmen efter ett avbrott. Vi fick sektionera mera. Vi mätte först och i normal drift var det ca 0.7mA per kraftaggregat men i tillslagsögonblicket var det betydligt mer.

• Laddar…
  10. Bo.Siltberg
    Ja naturligtvis, en större mängd elektronik med skyddsjordade EMC-filter kan försvåra återställning av en JFB. Det är vanligt på kontor men mindre vanligt i bostäder, ännu så länge.