Ingen induktion vid nära o parallell förläggning ? det är ju mycket små strömmar det handlar om som kommer från spolarna

Dra EKK 5G1,5 så är de lugnt. De är absolut vanligast till strömtrafos.

Rrrrr skrev:
Det skall väl vara 6-ledare, eller brukar du koppla ihop returerna? Det finns väl risk att värmepumpen blir ledsen då?

mycke_nu skrev:
Det skall väl vara 6-ledare, eller brukar du koppla ihop returerna? Det finns väl risk att värmepumpen blir ledsen då?
Nu är detta nibe men till ctc så föreskriver dem att du ska koppla ihop returerna...

Rrrrr skrev:
Jag är allergisk mot utanpåliggande kablar...

mycke_nu skrev:
Den ena ledaren från varje trafo skall kopplas ihop...

Någon som vet vad det kan bli för spänning i trafon... nyfiken bara

Det är ström in och då är det ström ut så det optimala är 0 volt.

Nu är det svårt att mäta ström utan att det blir ett spänningsfall, det är vad som sitter på effektvaktens styrkort som avgör spänningsfallet. En högre spänning (1-10 V) är lättare att detektera medan det vore bättre med en spänning under 0,5 V vid full ström.

Protte

På många av dessa vakter sitter ett motstånd på 100-200 Ohm som börda för strömtrafon.
Spänningsfallet över detta topplikriktas och glättas innan förstärkning.
Så det blir inte mer än max någon V över kretsen vid full last.

Låter bra det.

Protte

Tack för alla svaren...
Nu är den inkopplad dock så fyller den ju sin funktion FÖR bra...

Jag har ju ett spa med ett värmeelement på 3kW 1-fas. Huvudsäkring på 20A.

När jag har pannan avstängd, kompressorn går bara och kopplat ur spat. Så har jag mellan 4-6 A på jämt fördelat över faserna. Men kopplar jag in spat och värmen i det så sticker ju strömmen på den fasen upp till 18-19 A vilket gör att pannan inte startar.

Jag kan dock ställa in huvudsäkringsstorlek i pannan till 25A. då kan den det minsta elementet i pannan starta men får då en ström på 24-26 A. Säkringarna har bara gått en gång hitintills utan effektvakten. Så det är ju inte ett jätte problem.

Bortsett från att jag kanske inte får det så varmt är det några andra problem med att ta ut 20-26A under längre tider om säkringarna håller?

Hänger inte riktigt med där.:S Poängen med effektvakten ÄR ju att den skall stänga av värmen när belastningen blir för hög. Vill du inte det så skall du riva ut effektvakten och säkra upp huvudsäkringarna,

mycke_nu skrev:
Hänger inte riktigt med där.:S Poängen med effektvakten ÄR ju att den skall stänga av värmen när belastningen blir för hög. Vill du inte det så skall du riva ut effektvakten och säkra upp huvudsäkringarna,
Jo det är ju sant men jag tänkte inte på att förbrukningen skulle bli SÅ stor...

Så varmvatten och värmemässigt så klarar jag mig om enbart det lilla elementet i pannan går men jag får då en förbrukning som under delar av dygnet överstiger 20A men i alla fall inte över 25A.

Spat går ju inte hela tiden och inte heller värmen...

Dessutom så behöver jag ingen värmetillförsel alls när det är varmare. Så det kanske bara är några veckor alt nån månad per år som jag kommer upp i den här förbrukningen...

Jag skulle nog säkra upp till 25A - kan inte vara kul att rusa upp ur spat för att byta huvudsäkring mitt i vintern. ;):D

Nä det är det inte...!

Alternativet är ju att jag ställer ner pannans inställning till 20A...

Så får förbrukningen var typ 18A 4A 4A när spat går och
20A 20A 20A när spat står stilla och pannan går istället....

innan effektvakten kopplades in kunde ju pannan gå för fullt samtidigt som spat vilket kunde resulterat i effekt långt över 25A...

Så vad jag undrar är egentligen:
Vad säkringen håller för egentligen, uppenbarligen mer än 20A?
Om jag har det högre ampereläget på pannan och säkringarna håller men jag ligger runt 25A delar av dygnet kan jag det få några andra problem typ med elleverantören? Överbelastning i kablar etc...

En trög 20A pallar för 25A under ungefär en timma. 30A i drygt 30 minuter. Ledningarna håller om dom är korrekt beräknade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.