6 318 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Effektvakt - kabel - rör
Sida 1 av 3
Hej,
har frågat det tidigare i en annan tråd men fick inte riktigt det svaret jag ville ha...
Skall koppla in effektvakt till Nibe värmepanna. Strömtraforna skall sitta ute i mätarskåpet och det finns bara ett rör till centralen - 32 mm rör.
Strömtraforna skall ha antingen oskärmad LiYY eller skärmad LiYCY 3st 2 x 0,25 mm2 alternativt 1st 4 x 0,25 mm2 upp till 50m står det.
Kan jag dra den kabeln i det befintliga röret. Får den förläggas i rör överhuvudtaget?
Minns inte 100% men jag tror att det är 4 x 6mm fk som går i röret.
Vill inte ha utanpåliggande kabel...
har frågat det tidigare i en annan tråd men fick inte riktigt det svaret jag ville ha...
Skall koppla in effektvakt till Nibe värmepanna. Strömtraforna skall sitta ute i mätarskåpet och det finns bara ett rör till centralen - 32 mm rör.
Strömtraforna skall ha antingen oskärmad LiYY eller skärmad LiYCY 3st 2 x 0,25 mm2 alternativt 1st 4 x 0,25 mm2 upp till 50m står det.
Kan jag dra den kabeln i det befintliga röret. Får den förläggas i rör överhuvudtaget?
Minns inte 100% men jag tror att det är 4 x 6mm fk som går i röret.
Vill inte ha utanpåliggande kabel...
Det är en svagströmskabel som inte är avsedd att sammförlägga med starkströms enkelisolerad "tråd" så nej den får inte ligga tillsammans med MK i ett rör.
Ja den får förläggas i rör.
Ligger den i samma rör som starströmsledningarna kan mätvärdena påverkas så det är även av den orsaken olämpligt
Ja den får förläggas i rör.
Ligger den i samma rör som starströmsledningarna kan mätvärdena påverkas så det är även av den orsaken olämpligt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
LIYY är ju godkänd för 300 volt. EDIT Det var fel Mer än 0,14mm2 Har driftspänning 500V (0,14 mm2 har driftspänning 350V)
Avkännarkretsen är ju inte utsatt del (beröringsbar).
Så det borde gå.
Frågan jag ställer, från mätarskåpet går det ledningar åt fler håll? OM det bara finns en ledning från mätarskåpet kan du sätta strömtrafona i elcentralen.
OM det går ledning åt fler håll men de är under vintern lågt belastade kan man bortse från dessa (ex kallgarage med uttag för vedklyv som bara används under varma förhållanden).
Protte
Så det borde gå.
Frågan jag ställer, från mätarskåpet går det ledningar åt fler håll? OM det bara finns en ledning från mätarskåpet kan du sätta strömtrafona i elcentralen.
OM det går ledning åt fler håll men de är under vintern lågt belastade kan man bortse från dessa (ex kallgarage med uttag för vedklyv som bara används under varma förhållanden).
Protte
Redigerat:
Jag älskar detta forum och dess medlemmar...
Kan man under några omständigheter använda befintligt rör med någon annan typ av kabel?
Jag har även inommande telefon i mätarskåpet. Skulle det fungera att använda det röret eller är man ute på väldigt ljupt vatten då...?
Kan man under några omständigheter använda befintligt rör med någon annan typ av kabel?
Jag har även inommande telefon i mätarskåpet. Skulle det fungera att använda det röret eller är man ute på väldigt ljupt vatten då...?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Normal teleledning är godkänd för 60 Volt
Telefonen är mera utsatt del än tidigare exempel.
Telefonjacket och dess innehåll förväntas vara riskfritt
Nä, det gick inte.
Protte
Telefonen är mera utsatt del än tidigare exempel.
Telefonjacket och dess innehåll förväntas vara riskfritt
Nä, det gick inte.
Protte
Jag har en central till i ett förråd med 3 element, motorvärmaruttag och ett spabad som jag gärna vill ha med, som går från mätarskåpet...prototypen skrev:LIYY är ju godkänd för 300 volt. EDIT Det var fel Mer än 0,14mm2 Har driftspänning 500V (0,14 mm2 har driftspänning 350V)
Så det borde gå.
Protte
Så med LIYY så skall det gå? Inga problem med störningar?
Vet du var man kan få tag på en sådan kabel?
Jag blev tvungen att kolla lite mer, och så här står det: 500 V(<100 V för användning i Sverige) det gäller E4850110. Vilket vad jag kan förstå betyder upp till 100 V i Sverige, men även jag tror att du utan fara kan lägga den tillsammans med MK i röret. Hur stora störningarna blir är svårt att säga
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
ELFA har LIYY men den är "bara" 250V, det räcker iofs.
Elproman har kabel specad för 500 V.
Skulle rekommendera 6X0,25, blir liksom lite enklare att dra och ansluta.
Att det skulle bli störningar tror jag inte ett smack på.
Protte
Elproman har kabel specad för 500 V.
Skulle rekommendera 6X0,25, blir liksom lite enklare att dra och ansluta.
Att det skulle bli störningar tror jag inte ett smack på.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Elfa har den faktiskt: 55-731-18. 0.34mm2 dock. Men Lämplig t ex som givarkabel säger dom.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Finns ingen anledning med skärmat och jag tror inte du har kunskapen att ansluta en skärm, Det är 50 Hz och från trafon är det STRÖM och det är svårt att störa. Kabeln är dessutom tvinnad även om det inte är så många varv per meter så gör det sitt för att att vara störtåligt.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Relativt "jord" är det dock 230. Din kabel kommer ju aldrig "mellan" 2 faser annat än vid dubbelfel och det är så osannolikt att det finns inte enligt elsäk.
Protte
Protte