Hej,
Har sedan en tid tillbaka sett spikar i effektförbrukningen och kan inte riktigt bestämma vad det är eller om det är "normalt". I bilden nedan syns effektuttaget under tidig kväll idag. Effektuttaget ligger stadigt på drygt 500 W men ca var 4:e minut kommer en spik på +1000 W. Inget speciellt är påslaget annat än hushållsel (alltid på typ kyl/frys etc), lampor, TV... Bergvärmepumpen är i viloläge och elgolvslingan i badrummet är avslagen. Under andra tider på dygnet är spikarna både mer frekventa och ibland mer sällsynta, men de finns där hela tide. Har farit runt och stängt av än det ena än det andra och det verkar vara en elradiator i dotterns rum som orsakar detta mönster. Rummet håller drygt 20 grader C och termostaten är inställd för den temperaturen. När jag stänger av radiotorn så verkar spikarna försvinna. Är detta normalt eller är det en indikation på att något kommer balla ur snart?
Jag är inte helt säker på att det är elradiatorn heller (men tycker det verkar troligt enligt ovan). Om det inte är det, vad skulle det kunna vara i så fall?
//P
Har sedan en tid tillbaka sett spikar i effektförbrukningen och kan inte riktigt bestämma vad det är eller om det är "normalt". I bilden nedan syns effektuttaget under tidig kväll idag. Effektuttaget ligger stadigt på drygt 500 W men ca var 4:e minut kommer en spik på +1000 W. Inget speciellt är påslaget annat än hushållsel (alltid på typ kyl/frys etc), lampor, TV... Bergvärmepumpen är i viloläge och elgolvslingan i badrummet är avslagen. Under andra tider på dygnet är spikarna både mer frekventa och ibland mer sällsynta, men de finns där hela tide. Har farit runt och stängt av än det ena än det andra och det verkar vara en elradiator i dotterns rum som orsakar detta mönster. Rummet håller drygt 20 grader C och termostaten är inställd för den temperaturen. När jag stänger av radiotorn så verkar spikarna försvinna. Är detta normalt eller är det en indikation på att något kommer balla ur snart?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte helt säker på att det är elradiatorn heller (men tycker det verkar troligt enligt ovan). Om det inte är det, vad skulle det kunna vara i så fall?
//P
Är elementet på 1000W? Vad är det för typ av termostat på det? Alla termostater till element jobbar på det viset att de är antingen till eller från. Det som kan variera är hur ofta. 4 minuter är i sammanhanget en ganska lång tid. Men är det ett element med mekanisk termostat är det nog inget ovanligt. Troligen fullt normalt.
Med typ av termostat menade jag om den är elektronisk eller mekanisk. Jag tror att din är elektronisk. De är de flesta idag. De brukar slå till och från med periodtid på drygt 40 sekunder. Men är det en låg effekt som behövs kanske den hoppar över några cykler. Det brukar finnas en lysdiod på termostaten som tänds när den värmer. Du kan ju se om den indikerar samma sak som grafen. Jag tror inte att du behöver misstänka att något är på väg att gå sönder om elementet håller rätt temperatur utan att bråka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Total nybörjarfråga - är detta en genomförbar utbyggnad för tvättstuga
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bejlin Fiskbensparkett KARLSHAMN - Går det att få tag på?
Golv -
Flytta kök-är det möjligt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ny ägare till altan - hur ta hand om/bättra på detta?
Altan & Uteplats -
Vad är det blåa på bilden - vertikal backventil?
Vatten & Avlopp