D
Hur fungerar sådana där klämmor som man sätter runt fastledaren?

Mäter de den förbrukaren som sitter efter eller mäter den allt som är på den fasen?

Svårt att förklara kanske men om jag har ett vägguttag med två brunnar. Vägguttaget är kopplat till en fas L1 i centralen.

Jag kopplar in en kamp på 50w i ena uttaget och en 50w i det andra uttaget. Runt sladden till lampa 1 sätter jag en sån där klämma och sen tänder jag båda lamporna. Kommer klämman visa 50w eller 100w?
 
A
Precis som en tångamperemeter så mäter den strömmen som flyter i den ledaren den kläms runt.
Om det enda som finns i slutet av ledaren är en lampa på 50W så kommer den visa ca 0,2A.
Mäter du runt både fas och neutral kommer den förhoppningsvis visa 0A
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
D
Ja men går inte båda lampornas ström igenom båda ledarna, det är ju samma krets eller vad man ska säga. Dvs svaret på fråga. Är 100w?

(jag förstår att jag blandar begrepp hej vilt)

Jag har en grupp med lampor som även innehåller en fläkt. Jag vill mäta hur mycket fläkten drar. Frågan är då om jag kan sätta en klämma (shelly em) runt den ledaren som går till fläkten eller om jag då kommer få med förbrukningen från lamporna.
 
Så länge som du sätter den efter alla förgreningar till andra brukare så får du bara den du vill ha.
 
D
Kanon, tusen tack!
 
tommib
D Derbyboy skrev:
Ja men går inte båda lampornas ström igenom båda ledarna, det är ju samma krets eller vad man ska säga. Dvs svaret på fråga. Är 100w?

(jag förstår att jag blandar begrepp hej vilt)

Jag har en grupp med lampor som även innehåller en fläkt. Jag vill mäta hur mycket fläkten drar. Frågan är då om jag kan sätta en klämma (shelly em) runt den ledaren som går till fläkten eller om jag då kommer få med förbrukningen från lamporna.
Jo, det är samma ström i bägge ledarna men riktningen är olika så de tar ut varandra.
 
D Derbyboy skrev:
Ja men går inte båda lampornas ström igenom båda ledarna, det är ju samma krets eller vad man ska säga. Dvs svaret på fråga. Är 100w?

(jag förstår att jag blandar begrepp hej vilt)

Jag har en grupp med lampor som även innehåller en fläkt. Jag vill mäta hur mycket fläkten drar. Frågan är då om jag kan sätta en klämma (shelly em) runt den ledaren som går till fläkten eller om jag då kommer få med förbrukningen från lamporna.
Dina förbrukare är parallellkopplade, så de tillhör inte samma krets på det sättet. Spänningen kommer vara lika över alla förbrukare (230V), men inte strömmen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.