Hej,

Är ny spekulant på marknaden och har förstått att direktverkande el inte är ngn höjdare. Har hittat en del trådar som diskuterar vad det kostar att byta till vattenburen värme, men inte hittat svaret på den frågan jag letar efter:
om man har ett tvåvåningshus tidigt 80-tal, byggt enligt dåtidens normer med betong och träväggar. Vad är då skillnaden mellan att köra bara elradiatorer kontra att köra vattenradiatorer med vatten som värms upp av el?
Jag fiskar efter en ungefärlig siffra, exvis att om man pumpar runt vatten som värms på ett ställe så tjänar man 25% i energiförbrukning... Ngn som vet?

El via elradiatorer eller med elpanna och vattenburet. Om det är någon skillnad är den ytterst marginell såvitt jag vet. Flexibiliteten med ett vattenburet system är den stora skillnaden. Du kan ju ha många andra uppvärmningskällor än el då.

Tack, misstänkte att det fanns ngt sånt resonande, gäller samm för vattenburen golvvärme, alltså att det kräver sam antal kwh för att hålla huset varmt?

Finns det ngn sammanställning ngnstans om vad en kvh värme kostar med olika alterntiv?

direkt el har ju 100% verkningsgrad. vaten buren el har lite förluster.
men gammla elradiatorer har ofta dåliga bimetall termostater & det sitter desutom en termostat/ radiator, detta gör att dom både värmer förmycke & för lite, samt att dom värmer i otakt med varandra & detta gör att systemet drar mer energi än vad som krävs för att hålla huset varmt.
så har du mordern styrning till dina gammla direktelradiatorer så drar dom mindre energi än vattnburen el.

(vatten buren el har ju den fördelan att det är billigare att byta värmekälla till valfri källa än vad direkt el systemet har & det är väll enda anledningen till att betala mer för ett sådant system)

Ok, tack informativt.
Det objektet jag tittar på har vad jag förstått en central termostat, som ersätter alla elementtermostater, vilket borde leda till att flera av de brister du påpekar är borta?
Vad kan man räkna med att tjäna på en luftväxlare? för det är väl det billigaste man kan göra för att minska värmekostnaderna?

Central termostat är inte den bästa lösningen. Problemet blir givetvis att det blir svårt att ha olika rumstemperaturer. Sedan kommer det med största sannolikhet vara olika temperaturer i rummen. Det enda rummer som har rätt temperatur blir det som termostaten sitter i. Det bästa är att ha en termostat per rum.

Antar att du menar luft-luft värmepump. Beror givetvis förutsättningarna men räkna inte med att spara mer än halva VÄRMEKOSTNADEN. Dett är betyder dock inte att elräkningen halveras. För du värmer fortfarande varmvattnet med el, vilket är en ganska stor del av totala elräkningen och så har du hushållselen.

Att byta från element till vattenburna radiatorer som värms med el är inte någon ide.

Vad som är det billigaste sättet för att minsta värmekostnaderna beror på ditt hus. Är planlösningen öppen? Finns skorsten? Hur länge har du tänkt bo i huset?

Angående golvvärme vs element så kan det skilja i förbrukning mot element. Både upp och ner. Det som talar för lägre förbrukning är att har man varmt på golven kan man ofta gå ner någon grad i rumstemperatur men endå uppleva det som varmare. Varje grad spar ca 5%. Det som talar emot golvvärme är om det inte är tillräcklig isolering under golvet så läcker mer värme ut ur huset jämfört med element.

Är också spekulant på ett stort tvåvånings hus från början av 70-talet med endast direktel (bytta till nyare oljefyllda).

Jag är mest orolig för uppvärmingskostnaderna! Det går alltid att binda lånen på 5-10 år men elpriset är svårare och det är svårt att räkna ut vad elräkningen kommer att sluta på för vår familj. Enligt de som bor där nu så förbrukar de 29000 kwh men det känns ganska lite för ett 250kvm hus som har platt tak och stora tvåglasfönster (inte ett VillaVarmhus precis...)

Huset har öppen planlösning och jag funderar på att i första steget sätta en en luft-luft pump på undervåningen för att värma underifrån...

Nästa steg är nog att att sätta in en pelletskamin centralt i bottenvåningen och på så sätt värma stora delar av huset.

En mindre solpanel för uppvärmning av varmvattnet, större delen av året, står också på listan med fem tjejer i familjen så räknar jag med att det kan löna sig...

Kan detta ge några idéer?

Någon som har en uppfattning vad man kan räkna med vad som är normal energiåtgång för en 70-80-tals villa med tvåglasfönser?

/Peter

putte82 skrev:
Central termostat är inte den bästa lösningen. Problemet blir givetvis att det blir svårt att ha olika rumstemperaturer. Sedan kommer det med största sannolikhet vara olika temperaturer i rummen. Det enda rummer som har rätt temperatur blir det som termostaten sitter i. Det bästa är att ha en termostat per rum.

Antar att du menar luft-luft värmepump. Beror givetvis förutsättningarna men räkna inte med att spara mer än halva VÄRMEKOSTNADEN. Dett är betyder dock inte att elräkningen halveras. För du värmer fortfarande varmvattnet med el, vilket är en ganska stor del av totala elräkningen och så har du hushållselen.

Att byta från element till vattenburna radiatorer som värms med el är inte någon ide.

Vad som är det billigaste sättet för att minsta värmekostnaderna beror på ditt hus. Är planlösningen öppen? Finns skorsten? Hur länge har du tänkt bo i huset?
vad grunnar du det på. inte egen erfaren het va?
central termostet är bra, det håller garanterat ned el kostnaden, men givetvis blir det svårare att hålla rätt tempratur i alla rum, om tilexempel solen ligger på.
det bästa är om man har nån digital styrning som kan pulsera strömmen til radiatorena, på så sätt kan man köra radiatorerna på halv fart.

jag hade direkte el i mitt hus & jag kan sga att dom termostater som siter på radiatorerna inte funkade så bra hoss mig. jag kunde tilexelmepl elda i kaminan o endå gick elementen för fullt, detta berode på att termostaten kommer helt felplaserad på elementen!
Så man ska inte tro att en scentral styrning gör ett sämmer jobb, ofta funkar det lika bra

Hmmm... det var olika bud på central termostat... Dock förstod jag inte det där med att pulsera elementen.
Hur funkar egentligen en luft-luft-värmepump? Planlösningen är relativt öppen , 2 plan med 3 rum vardera, total 140 kvadrat cirka.

toma25 skrev:
Hmmm... det var olika bud på central termostat... Dock förstod jag inte det där med att pulsera elementen.
Hur funkar egentligen en luft-luft-värmepump? Planlösningen är relativt öppen , 2 plan med 3 rum vardera, total 140 kvadrat cirka.
om en "styrenhet" pulserar strömen så kan radiatorenra bli jumna istället för att gå på maw en stund & sen vara avstängda en stund

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.