2 387 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Effekt på verktyg kopplat till grovdammsugare
Hej,
Är det någon som fått problem med 10-säkring när man arbetat med handverktyg till grovdammsugare? Funderar lite på Nilfisk 20 T Inox kontra Nilfisk 30-T Inox. Den större ligger på 1.8 kW medan den mindre på 1.4 kW. Men slipen ligger på ca 700 W (eventuell cirkelsåg ännu mer) och jag kan ju bara plocka ut ca 2.3 kW, vill helst undvika att säkringarna börjar att gå. Någon som mätt effekten under drift, hur mycket minskat sug påverkar etc? Tacksam för tips.
Är det någon som fått problem med 10-säkring när man arbetat med handverktyg till grovdammsugare? Funderar lite på Nilfisk 20 T Inox kontra Nilfisk 30-T Inox. Den större ligger på 1.8 kW medan den mindre på 1.4 kW. Men slipen ligger på ca 700 W (eventuell cirkelsåg ännu mer) och jag kan ju bara plocka ut ca 2.3 kW, vill helst undvika att säkringarna börjar att gå. Någon som mätt effekten under drift, hur mycket minskat sug påverkar etc? Tacksam för tips.
Jag har en kärscher-dammsugare på 1400w (är jag rätt säker på). Den använder jag med framgång i kombination med min bordssåg som är på 2kw på en 10A säkring (plus lite belysning, 3 stationära datorer, och en kyl som är kopplat på samma säkring).
Det låter nästan osannolikt när jag skiver det och jag har planer på att få det omkopplat en dag, men det är inte helt trivialt.
Jag tror räddningen är att det är tröga säkringar och man oftast inte kör maskinerna så länge åt gången.
Det låter nästan osannolikt när jag skiver det och jag har planer på att få det omkopplat en dag, men det är inte helt trivialt.
Jag tror räddningen är att det är tröga säkringar och man oftast inte kör maskinerna så länge åt gången.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Jag är nästan helt säker på att om du skulle mäta upp effekten på resp maskiner så når de inte upp till märkeffekten. Sedan tål ett 10A uttag idag 2400W då man ökat spänningen till 240V i de flesta nät.
Dels är märkningen på maskinerna MAX effekt. Nominell effekt (den som går åt under normal användning) brukar inte alls vara lika hög som MAX effekten.
Dels är det vanligast med tröga smältsäkringar eller automatsäkring av C-karaktär. Dessa kan överbelastas under en tid utan att lösa ut. Oftast kör man inte en maskin så pass länge att den lilla eventuella överbelastningen som blir hinner lösa ut säkringen.
Dels är det vanligast med tröga smältsäkringar eller automatsäkring av C-karaktär. Dessa kan överbelastas under en tid utan att lösa ut. Oftast kör man inte en maskin så pass länge att den lilla eventuella överbelastningen som blir hinner lösa ut säkringen.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Min 230V är väl ändå det som gäller nu om man inte bort längst ut i änden på ett landsbygdsnät? Elbolagen har då det som standard.
Det är väl dessutom så att den enkla beräkningen P(max)=U(max)*I(max) gäller endast för en rent resistiv last. Motorer är inte resistiva i sin karaktär utan det finns en förskjutning mellan max ström och max spänning. Det betyder att eftersom spänningen är lägre när strömmen är som störst inträffar I=10A vid P>2400W. Hur mycket mer P kan bli är svårt att räkna på utan att veta exakt karakteristisk för motorn.
Kör jag dammsugarn och bordssågen på samma 10A-grupp säger det plopp rätt snabbt. Och frågan är om jag vågar köra sågen på dammsugarens automatikuttag? Tror att sågens 2kW överstiger maxeffekten uttaget är specat för.
Tackar för svaren!
En cirkelsåg kör man ju inte länge med, men slipen kan man ju leka med ett tag, fast den ligger på lägre effekt dessutom. Gissar av svaren att både dammsugarn med 1.8 kW och den med 1.4 kW nog fungerar i praktiken bra med de flesta tillkopplade verktygen. Imponerande effekt du får ut genom din 10A-säkring Pyro!!
En cirkelsåg kör man ju inte länge med, men slipen kan man ju leka med ett tag, fast den ligger på lägre effekt dessutom. Gissar av svaren att både dammsugarn med 1.8 kW och den med 1.4 kW nog fungerar i praktiken bra med de flesta tillkopplade verktygen. Imponerande effekt du får ut genom din 10A-säkring Pyro!!
Jo, jag undrar själv lite hur det går till. Och även om jag skulle vilja ha en separat grupp (helst trefas) i garaget, så är det så det ser ut idag. Men jag ligger precis på gränsen, när jag tapetserade i höstas och drog säkringen när jag petade runt ett par uttag så var jag tvungen att koppla loss två av datorerna innan jag kunde slå till säkringen igen. (Fast då hade jag ju inte sågen igång).Dala-Fredrik skrev:
När jag tänker efter lite då vet jag egentligen att sågen och dammsugaren tillsammans drar lite mer än 6A. När sågen var ny hade jag problem med att det blev mörkt i garaget efter att jag sågat en stund. Det visade sig efter lite felsökning att husets förra ägare (som var en klåpare av värsta sorten) hade kopplat garagets fasta elinstallation via ett löst grenuttag. Nämnda grenuttag innehöll en egen 6A säkring. Den hade klarat att hålla igång sågen 20-30 minuter, så mycket mer än 6A lär det inte dra.
Kör med fjärrkontroll till dammsugaren och om man som i mitt fall har dammsugaren hyfsat stationärt medan maskinerna kan vara lite varstans i lokalen ser jag ingen fördel med att koppla maskinerna till dammsugaren, då skulle man behöva springa dit med sladden o koppla in varje gång man ex ska byta maskin. Maskinen kopplat till vägguttag nära där den används, dammsugaren kopplat till annat vägguttag, fjärren i bakfickan. Problem solved.
Liknande trådar
-
Både huvudsäkring och automatsäkring i centralen går, är det rätt kopplat?
El -
LLVP dog. Kan jag söka energieffektiviseringsbidraget för att köpa en ny pump?
Värmepumpar -
Effekt på grovdammsugare kopplad till verktyg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
jämföra effekt på elverktyg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Asksug kopplat till elverktyg?
Verktyg, Maskiner & Fordon